Funderar på när man begär offerter. Är det så att de alltid räknar mer tid än det går åt?

Skulle det bli billigare att ta på löpande räkning? Fast då vet man kanske inte om de sölar.
 
Sölar eller gör det nogrannare...
 
Ska man lämna en offert med fast pris så måste man ju tyvärr alltid gardera sig för olika saker som kan ställa till det för tidsplaneringen men visst... vet du att du kan lita på hantverkaren och kanske fått referenser från någon som anlitat densamme tidigare och att hantverkaren är väldigt effektiv så är det klart lönsammare att ta det på löpande räkning.

Jag rekommenderar t.ex alltid mina kunder att ta min elektriker på löpande då jag vet att han är sjukligt effektiv och oftast när det gäller t.ex köksjobb så är det så pass små jobb så det blir kraftigt fördyrande om hans chef först ska åka och titta på jobbet och diskutera med kunden vad som ska göras och sen ska det skrivas offerter och då vill ju chefen ha betalt för sin nedlagda tid med och så måste han gardera sig för att det kan uppstå vissa hinder på vägen för hans anställde...
Låter man bara elektrikern komma och lösa problemen så sparar man alltså en hel del anser jag.

MEN... det kan också vara farligt att ta in vem som helst på löpande debitering. ;)
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Jag kör nästan alltid på löpande för det är i längden enklast, billigast (det är som Paul skriver, att ta ett jobb på fastpris är en risk för firman och då får du betala en riskpremie för det) och ger bäst resultat utifrån det sätt som jag gillar att jobba(relativt löst planerade projekt där den exakta planen utvecklas allt eftersom, Agilt...). Sedan känner jag byggaren som äger firman så jag litar på honom och det är jag själv som projektleder projekten, De få gånger jag kört på fast har det varit många okända faktorer med i sammanhanget och det är en firma som jag inte jobbat med tidigare.
 
Det är som alltid lagen om tillgång och efterfrågan som gäller. Just nu är det större efterfrågan på hantverkstjänster än vad det är tillgång. Därför blir priserna högre på olika sätt. (Att sedan regeringen av någon anledning valt att skattesubventionera en redan överhettad bransch gör bara obalansen ännu större.) Ett sätt att höja priserna är att ta till ordentlig marginal när man lämnar fasta priser.

Om situationen varit den omvända, att det fanns ett större utbud än efterfrågan, hade offerterna sett annorlunda ut. Då hade det i stället varit en tävlan om vem som kunnat räkna mest exakt eller chansa på att avrunda neråt.
 
Räkna mer tid än det går åt?

Oftast ska man ju jobba både i120% och 140% av sitt arbete.
Kolla jag vad min ackord lista säger så jobbar jag faktiskt väldigt för fort.
På nuvarande jobb hade jag kunnat sitta på röva i ett par timmar om man hade velat just för att jag jobbar för fort än vad jag får betalt för att göra.

jag brukar även förespråka att ta jobb på löpande. Dock bör man ha lite koll så att timmar mm stämmer överens.
 
-=fullmoon=- skrev:
Räkna mer tid än det går åt?

Oftast ska man ju jobba både i120% och 140% av sitt arbete.
Kolla jag vad min ackord lista säger så jobbar jag faktiskt väldigt för fort.
På nuvarande jobb hade jag kunnat sitta på röva i ett par timmar om man hade velat just för att jag jobbar för fort än vad jag får betalt för att göra.

jag brukar även förespråka att ta jobb på löpande. Dock bör man ha lite koll så att timmar mm stämmer överens.
Vad din ackordlista säger är i sammanhanget fullständigt ointressant.

Ett vanligt misstag dock, många blandar ihop avtal mellan arbetstagare/arbetsgivare med avtal mellan kund/näringsidkare.
 
Fast pris har en bunt nackdelar. Det krävs en del arbete för att göra en offert, hantverkaren kommer att tvingas lägga till en säkerhetsmarginal, det är risk att det blir jobbiga diskussioner om vad som ingår och vad som inte ingår i fastpriset och om den uppskattade tiden börjar ta slut så kanske hantverkaren slarvar igenom jobbet snabbt för att inte behöva jobba gratis. Fördelen är såklart att man vet vad det kostar från början.

Jag föredrar själv att hantverkaren jobbar med en prisuppskattning och löpande pris. Jag går igenom och skriver ner så noga jag kan vad jag har tänkt mig, diskuterar det med hantverkaren, gör ändringar efter rekommendationerna, får en prisuppskattning (som får överskridas med max 15%), stämmer av vad som gjorts och hur det går löpande under arbetet och hanterar ändringar och frågor. Jag tror att om hantverkarna har en kund som är intresserad, närvarande, respekterar deras kompetens och bjuder på kaffe så kommer de att göra ett jobb med bra kvalitét utan att söla.
 
Varför tror så många att en hantverkare ska börja slarva mot slutet av arbetet? Om hantverkaren är benägen att slarva kan han lika gärna slarva från allra första början. Då sparar han ännu mer tid och kan tjäna ännu mer pengar genom att ta fler jobb.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Om man har kalkylerat med att ett jobb tar 100 timmar, skiver 120 i fastprisofferten och sedan stöter på oväntade problem som gör att man inser att 50% av jobbet är kvar när man redan använt 100 timmar så är det väl tänkbart att man börjar känna sig stressad och försöker få jobbet att gå så snabbt som möjligt.
 
Det är väl inte möjligt att påstå att det alltid är så men om det är problem på gång så är väl det oftast i början på ett jobb, i slutet är det ju det som kunden har önskat som man skall fixa. Då gäller det ju att det ser ut som det skall och även fungerar såsom tanken var med arbetet. Då får man nog anses som ganska blåst om man avslutar med fusk. Så om man nu använder uttrycket fuskar så är väl det mer troligt att man gör det redan i början när man upptäcker att det ex blir för mycket att riva , eller för mycket att gräva osv. innan det egentliga arbetet skall börja.
 
Man kan ju skriva en offert som är så nära verkligheten som möjligt, skriva så noga som möjligt vad som ingår,ta ett snack med kunden om jobbet och att det KAN tillstöta saker som kommer att kosta mer, rent av mycket mer

Så brukar jag prova göra, tyvärr så funkar det inte med alla kunder men med endel går de utmärkt

Ett jobb jag gjorde där lämnde jag offert på ca 150.000 och slutnotan var på ca 500.000, vart endel tilläggsjobb på det stället...

Vill man som kund ha ett fast pris på jobbet som inte kommer att överstigas så får man räkna med att betala mer, kan man prata med hantverkaren och kan förstå att vissa saker kan bli dyrare om det är på ett visst sätt så kan man nog få ett ok pris utan större säkerhets marginaler... iof av mig. :)
 
Det nino skriver är en bra lösning men det kan sätta kunden i en rätt jobbigt och dyrbar situation OM leverantören inte är helt schysst.
Tex i IT svängen är det inte helt ovanligt med fastpris avtal med i princip ingen riskpremie eller att man tom tar ett jobb som man går back på. Det man gör är att man specar exakt vad som ingår i priset och så fort det är något utanför det som är avtalat så blir det en ändringsbegäran och tilläggsbeställning... och då blir det dyyyyrt för kunden som inte har något annat alternativ än den leverantör man har valt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.