Hej är ny här!
Har kollar runt en massa nu på vad rubriken lyder, men finner inget steg för steg utan mest totalkostnader, vilket givetvis också kan vara intressant.
Har nu mycket funderingar på att bygga hus, men skulle vilja ha info av er som har byggt vad saker kostar ungefär stegvis samt även stegvis hur man går tillväga,tycker inte man får klara besked hur man går tillväga i stegen riktigt heller, kan även skriva att jag just nu kollat på smålandsvillan du budgeten inte är skyhög.
Har funderat över:

Tomt: räknat ca 300-500 tkr
bygglov
hustillverkare
Vatten, avlopp blir troligtvis ej kommunalt
El
Markkostnader
etc
Vet ej riktigt mer vilka överraskningar man åker på.
Hade vart riktigt tacksam om någon som vet vill fylla i mina steg med kostnad för respektive steg tills huset vart färdigt, mycket gärna också hur ni gått tillväga med varje steg.
Mvh Attemann
 
Bygglov/startbesked beror på hur stort huset är. 22-30 000 i en normalkommun.
El: 22 000 under 200 meter från anslutning och 66 000 om det är 200-500 meter.
 
Okej exakta svar=) Men mer då? Jag har försökt få fram info från början till slut, så jag kan få en liten överblick över läget, men tycker allt verkar luddigt,
Borrning utav brunn
Avloppsbrunn
VVS
Platta
Arbete inför platta
övriga kostnader utöver huset i sig samt tomt
Så har jag lite info att räkna på mellan tumme och pekfinger
Ni som byggt hus hur gick ni tillväga samt betala för respektive sak?
MVH Atte
 
Det varierar väldigt mycket. Beroende på storlek, standard, typ av hus och hur mycket du ska göra själv mm.
 
Jo det iofs! Men vet ni hur jag går till väga för att kolla upp detta på smidigaste sätt?
Bygglov, vatten, avlopp hos kommun?
El inkoppling typ vattenfall?
All markarbete med husfirma eller extern?
VVS med husfirma?
El i hus och på tomt vet jag faktiskt inte. Mer man ska kolla upp, rätta mig om jag har fel
Tackar för svar
 
Kommunen vi har köpt tomt i vill ha 200.000kr för anslutning till VA och el-nätet.


Glöm inte kostnader för utsättning, KA, försäkringar, byggel,
 
Okej! Tack för svar men en fråga bara, vad betyder KA?
 
attemann2012 skrev:
Okej! Tack för svar men en fråga bara, vad betyder KA?
kvalitetsansvarig
 
Beltis skrev:
kvalitetsansvarig
Inte för att vara den som är den.
Men nu för tiden heter det Kontrollansvarig.
 
attemann2012 skrev:
Jo det iofs! Men vet ni hur jag går till väga för att kolla upp detta på smidigaste sätt?
Bygglov, vatten, avlopp hos kommun?
El inkoppling typ vattenfall?
All markarbete med husfirma eller extern?
VVS med husfirma?
El i hus och på tomt vet jag faktiskt inte. Mer man ska kolla upp, rätta mig om jag har fel
Tackar för svar
Jag tipsar om att ta kontakt med en säljare på olika husföretag typ smv, älvsbyhus, osv.. Dem brukar ha bra koll på totalpriset på husbyggnation.
Annars finns det lite trådar här på bh där du kan läsa om slutpriser på olika hus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.