Ungefär hur många procent brukar man räkna på att energiförbrukningen minskar vid installation av värmepump?
 
En sån fråga är nog känslig för de som satsat 120-130 tusen och ändå sitter kvar i elträsket... ;).

Tänkte sätta lite fart på tråden bara.. ;D.
 
De exempel jag kan bidra med är två 125 m2 villor byggda 1976, där toshiba luft/luft värmepumpar har sparat in lite drygt hälften av elbehovet för uppvärmning... Återbetalningstiden har varit 2,5 år... Förhoppningsvis återstår väl nu ca 7 - 8 år av pumparnas livslängd...
 
Ja herregud säger jag med.
Min granne åkte dit nu på en duktig vp-försäljare.den stackarn har precis pungat ut med ca 160tusen kronor!!
för en sketen bergvärme anläggning.han bor i relativt gammalt hus,dock tiläggsisolerat,MEN med murstock som kommer att stå kall....
Det vet vi väl alla vad som händer med den mekaniska självventilationen när man inte håller murstocken varm..
Jodå,försäljaren hade räknat ut att han minsann hade "tjänat" igen anläggningen på 8-10år! stöön...
hur dumma är igentligen den svenska allmogen???
Jag bara undrar...
Skitkul när elen kostar en spänn kilowatten snart..
dessutom har den stackarn bytt element för inte så många år sedan,TUNNARE SAMT MINDRE..
Ja vad säger man??

lennart
 
Kan bara hålla med Lennart W..
Har några bekanta som kört pellets men nu skaffat bergvärme.. Pellets förbrukningen låg på 5-5,5 ton/år o 1500/ton betalade dom.. Bergvärme anläggningen kostade 158000:- :surprised: dom skulle oxå tjäna in anläggningen på ca 10 år sa dom... ??? ::)
Huset är byggt i slutet på -80 inget fel på befintliga anläggningen...
Kan bara bero på för mycket pengar.. ???
 
hur mycke man tjänar beror på vilkenvärmepump vi pratar om & om din värmeanläggning är lämplig för värmepump eller ej.

jag har optimerat min anläggning för markvärme & jag betalar idag bara en knapp fjärde del i uppvärmning & varmvatten mot tidigare.
har man en anläggning som är högst olämplig för värmepump så kan besparingen bli 0:-
 
Bergvärme anläggningen kostade 158000:-
Jag kanske är snål och försiktig... men jag tycker det verkar helt otroligt korkat att i besparingssyfte satsa 158000:- på något som man inte säkert vet kommer gå i land!
Kan bara bero på för mycket pengar..
Det verkar så... Själv vågar man ju knappt satsa 10 kronor på en glass om man inte vet att den är god :-[
Pellets förbrukningen låg på 5-5,5 ton/år o 1500/ton betalade de. De skulle oxå tjäna in anläggningen på ca 10 år sa de.
Hmm... Spara in 15800:- av 8250:- ? Förmyndare borde kontaktas...
 
bygga_hus skrev:
Ungefär hur många procent brukar man räkna på att energiförbrukningen minskar vid installation av värmepump?
Eftersom Pelletsmaffian vill proklamera bergvärmens ofullständighet (vad hade bergvärme med just denna tråd att göra?) istället för att svara på din fråga gör jag ett försök:

Lite beroende på omständigheterna (var du bor, resten av ditt värmesystem etc) och VILKEN sorts värmepump du tänker dig installera så skulle man kunna säga att du kan, realistiskt, räkna med en verkningsgrad på 2,5 till drygt tre gånger. Med lite eftertanke går det att få upp det lite till.
 
Man kan inte säga ett det ena eller det andra uppvärmningssättet är rätt eller fel i största allmänhet. Man måste se till sina personliga behov samt fastighetens faktiska förutsättningar. Det är bara idioti att installera solpaneler på ett hus som ligger i skyggan av ett berg större delen av dagen och familjen som bor där har tio långtidsduchande tonåringar.

Vi valde pellets på grund av våra förutsättningar: marken på tomten mycket hård lerjord - vilket gör att jordvärme går bort då marken uppvärms mycket lite. Bergvärme skulle nog varit effektivt men förbjudet då vi ligger nära en kommunal anläggning för bergvärmeutvinning (Vi bor på en förkastning mellan två bergarter.) Huset har en källare som ligger i den fuktiga lerjorden och därmed mår bra av att eldas i. Kortfattat -pellets passade oss.

Till alla som ska byta värmesystem - läs på vad som finns, skaffa en egen uppfattning om vad som passar er och ert hus. Ni bor ju i huset och känner det bättre än någon.

En enda sak vill jag påpeka är att när det gäller luft-luft värmepumpar så var vänliga välj någon tystgående modell gärna men utblås upp. Vi har nu blivit omringade av dessa fläktar och det surrar något komiöst. Å sommartid när man sitter ute används de gärna som aircondition. Alla maskinerna blir också ljudligare med ålderna. Det är vanligt att man sätter maniken på sin baksida av huset för att själva slippa den, men glömmer gärna att den egna baksidan är grannens framsida… Visa hänsyn! ;)

MVH plexi
 
frågan var värmefaktor för odefinierad värmepump

och då är bergvärmevp definitivt relevant i strängen

man behöver inte tillhöra pelletsmaffian för att inse att bergvp inte är en lönsam investering för en normal villa byggd senare än 1980

ang besparing vp så är det som framgått i olika strängar väldigt viktigt att utförandet av systemet, som skall ta emot värmen från vp (vilken som helst), är rätt utfört. I princip gäller att det där skall vara så låg temperatur som möjligt och så hög som möjligt därifrån värmen hämtas.

De fina besparingssiffror som annonserna och många försäljare anger gäller vid de mest gynsamma förhållandena och ibland bara för delar av året. Det viktiga är årsmedelvärmefaktorn i praktiken - och som nämnts 2,5-3 är en god riktlinje.
 
2an skrev:
Kan bara hålla med Lennart W..
Har några bekanta som kört pellets men nu skaffat bergvärme.. Pellets förbrukningen låg på 5-5,5 ton/år o 1500/ton betalade dom.. Bergvärme anläggningen kostade 158000:- :surprised: dom skulle oxå tjäna in anläggningen på ca 10 år
Eller förlora 75500:-
 
Yondalar skrev:
frågan var värmefaktor för odefinierad värmepump

och då är bergvärmevp definitivt relevant i strängen

man behöver inte tillhöra pelletsmaffian för att inse att bergvp inte är en lönsam investering för en normal villa byggd senare än 1980
Låt då tråden handla om värmefaktor för värmepumpar och håll diskussionerna om hur omöjligt det är att få en bra ROI på bergvp till befintliga trådar i ämnet.
 
Förmyndare borde kontaktas...
"och det får mig osökt att tänka på" (Peter Harryson)

energipolitiken och konsekvenser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.