Hej
Fördelar / Nackdelar
Golvet är plank från 1902
Yta 2x4m
MVH
 
Klinker
För - många sorter att välja mellan, slitstarkt, kan lägga det själv, snyggt
Mot - tätskikt behövs, fogarna riskerar att bli sunkiga med tiden, golvets styvhet är extra viktigt

Matta
För - behöver inget tätskikt, riskerar inte att spricka i husets rörelser, lätt att hålla rent
Mot - inte lika stort sortiment som klinker, passar inte i ett sekelskifteshus (enligt mig), bör ej lägga själv (om du inte är mattläggare)

Vad har jag glömt?
 
¤ maria ¤ skrev:
Vad har jag glömt?
Att det är MYCKET snyggare och fräschare (hur stavas det?) med klinkers?!
 
Hej
Känns som matta är tryggare. Undrar hur länge den håller.
( Den måste svetsas av mattläggare )
Vist klinkers är snyggare, men funktion är viktigast för mig.
Får satsa på snyggt kakel istället.
MVH
 
Haller nog inte med Mathias har... trendigare, javisst - men absolut inte fraschare. Med smabarn hemma som inte alltid siktar ratt i badrummet sa tycker jag nog att de klinkrade badrummen kanns bra mycket skunkigare an en hederlig plastmatta som bara ar att torka av. Inget som kryper ner i fogarna!

En av grabbarna slog sig oxa medvetslos nar han halkade och dunkade bakhuvudet i stengolvet. :(

Pagaende husbygget far badrum med plastmatta pa golven, malade vaggar med glasfibervav och snyggt kaklade hornor vid badkar och dusch. Pengarna som sparas pa de jamforelsevis billiga ytskikten kan vi istallet slosa bort pa extra snyggt badkar, extra badrumsmobler etc.

Lange leve plastmattorna!!!
 
Hej Mustang
Ja det är så jag tänker om golvet.
Men räkna på det billigaste kaklet, kanske inte så mycket dyrare än målad väv.
MVH
 
Hej Olle!
Har precis klinkrat ett golv, men är inte fanatiker. Lägg till att en våtrumsmatta inte kräver golvvärme för att man ska kunna gå på den med bara fötter, så har du ytterligare en fördel med denna.
H :D
 
Jag håller inte heller med då jag har ett badrum med matta. Detta är så snyggt så alla som tittar in måste känna på väggen då det ser ut som mosaik. :cool: Och ja har inga planer på att ändra det fortfarande efter 10 år. :) Men har kakel är också snyggt. Men det hänger på vilket man har på allt.
 
husolle skrev:
Hej
Fördelar / Nackdelar
Golvet är plank från 1902
Yta 2x4m
MVH
Hej!
Om du vill ha klinker så är stumheten i golvet viktig. Dagens krav är 30 cm centrumavstånd i bjälklaget, vilket det kanske inte är i ditt gamla hus. Golvet måste förstärkas och sedan behövs golvgips för att minska rörligheten innan du ens kan ha klinker i åtanke. Fuktisolering är sedan ett krav.

Har du däremot tillräckligt stumt golv och lägger matta idag (av fackman), så fungerar den som fuktisolering om du vill lägga klinker i framtiden. Då ruggar du bara upp ytan med en slip och lägger fix som vanligt under plattorna.

Lycka till!

/Snäckan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.