Håller på att bygga frigga. Har precis häftat upp vindväven, T-Vind super. Utanpå detta tänkte jag ha glespanel 28x70 på cc 60 (liggande). Sen stående panel 22x120 och samma som lock. Men hur undviker jag egentligen att vindväven blir perforerad av spik? Bottenbrädorna tänkte jag spika med 75mm spik, men då kommer ju 25mm gå igenom och in i vindväven? Kan man spika panel med så klen spik som 50mm?
 
vectrex skrev:
Håller på att bygga frigga. Har precis häftat upp vindväven, T-Vind super. Utanpå detta tänkte jag ha glespanel 28x70 på cc 60 (liggande). Sen stående panel 22x120 och samma som lock. Men hur undviker jag egentligen att vindväven blir perforerad av spik? Bottenbrädorna tänkte jag spika med 75mm spik, men då kommer ju 25mm gå igenom och in i vindväven? Kan man spika panel med så klen spik som 50mm?
Spiken behöver inte vara längre än panel + spikläkt, om den går igenom 1 mm eller 100 mm är oväsentligt för styrkan.
2,8x50 spik fungerar alltså utmärkt!
 
Du spikar med kortare spik.
 
  • Gilla
Gunnar Johansson69
  • Laddar…
De flesta spiktillverkare kan leverera valfri längd på spik. Man kanske dock behöver beställa lite fler än en kartong på 200st. :D
Tips från snickarsläkting som alltid anpassar spiklängd efter verkligheten.
 
Du har förstås bestämt dig för stående panel?

Annars löser du problemet med liggande panel.
Sätt då spikläkten, eller glespanelen om du så vill, på reglarna.
Då kläms vindväven mellan spikläkt och regel.
Och det blir inga hål på fel ställen.
Resultat = Perfekt (y)


PS
Husbygge = kompromisser
 
Påverkar marginellt, om något, att använda spik som går genom vindväven. Du har ju spikläkten som ligger emot duken och bidrar till att skydda.
 
Det blir stående panel. Vill ha samma utseende som på huset. Dessutom ett grupphusområde där alla har stående panel.

Det handlar således "bara" om att hitta rätt dimension på spik. Skulle behöva 50x2,8 och 72x2,8. Gärna någon mm mindre för att vara på säkra sidan. Man spikar ju kanske in huvudet någon mm i träet också. Enligt hus AMA ska man ju köra med 33mm spikläkt och inte 28. Problemet för mig är att då blir friggan några kvadrat dm för stor, det är väl dessutom troligen billigare med 28x70.

Förstår att påverkan är relativt marginell. Men jag ogillar starkt att inte göra saker så bra som möjligt när jag gör något själv. Har jag nu köpt svindyr vindväv och satt upp omsorgsfullt så känns det väldigt synd att spika hundratals hål i den.

EDIT: Gunnebos sida fungerar inte när man klickar på panelspik så man kan inte se vilka dimensioner den finns i. Tyvärr.
EDIT2: Deras bandade panelspik finns i 48mm och 70mm längd, perfekt för mig, hoppas den vanliga spiken finns i samma längd.
 
Redigerat:
vectrex skrev:
...Enligt hus AMA ska man ju köra med 33mm spikläkt och inte 28. Problemet för mig är att då blir friggan några kvadrat dm för stor, det är väl dessutom troligen billigare med 28x70...
Nio kvadratdecimeter = 0,09 kvm. Kommer nog ingen att reagera för.

Men annars, en riktig lösning på punktera vindvävs-problemet, är ju att sätta en lager 45 mm isolering mellan 45x45 mm reglar utanpå den stående stommen.
Och så vindväv och spikreglar utan på det.

Fast då växer ju boa ytterligare 0,8 kvm :(
 
KnockOnWood skrev:
Nio kvadratdecimeter = 0,09 kvm. Kommer nog ingen att reagera för.

Men annars, en riktig lösning på punktera vindvävs-problemet, är ju att sätta en lager 45 mm isolering mellan 45x45 mm reglar utanpå den stående stommen.
Och så vindväv och spikreglar utan på det.

Fast då växer ju boa ytterligare 0,8 kvm :(
Bortsett från att byggnadsytan blir för stor så vet jag inte riktigt om jag köper ditt argument. Vindväven vill man ju ha utanpå isoleringen annars gör isoleringen rätt liten nytta? Och att sätta spikläkten direkt mot de liggande 45:surprised:rna känns inte heller helt korrekt då eventuellt inträngande vatten inte kan rinna nedåt (i praktiken kanske det knappt är någon skillnad).
 
vectrex skrev:
Bortsett från att byggnadsytan blir för stor så vet jag inte riktigt om jag köper ditt argument. Vindväven vill man ju ha utanpå isoleringen annars gör isoleringen rätt liten nytta? Och att sätta spikläkten direkt mot de liggande 45:surprised:rna känns inte heller helt korrekt då eventuellt inträngande vatten inte kan rinna nedåt (i praktiken kanske det knappt är någon skillnad).
Helt riktigt! Och vindväven sitter alltså utanpå de liggande 45 mm reglarna/45 mm isoleringen.

Och har du lockpanel eller locklistpanel så finns utrymme för vatten att dränera (och ventilation) alldeles innanför locken.

Men själv tycker jag att liggande panel är bäst.
Kan inte styrka det dock, så det är bara personligt tyckande.


Och, som sagt, husbygge = kompromisser :)
 
vectrex skrev:
Det handlar således "bara" om att hitta rätt dimension på spik. Skulle behöva 50x2,8 och 72x2,8. Gärna någon mm mindre för att vara på säkra sidan. Man spikar ju kanske in huvudet någon mm i träet också. Enligt hus AMA ska man ju köra med 33mm spikläkt och inte 28. Problemet för mig är att då blir friggan några kvadrat dm för stor, det är väl dessutom troligen billigare med 28x70.
Bandad spik för spikpistol finns från 50 mm. Perfekt till panel.

Och spikhuvudet ska inte in några mm i panelen, det ska ligga utanpå.
 
andersmc skrev:
Bandad spik för spikpistol finns från 50 mm. Perfekt till panel.

Och spikhuvudet ska inte in några mm i panelen, det ska ligga utanpå.
Jo, fast bandad spik har jag ju ingen större användning av. Jag spikar hellre upp panelen med hammare. Har varken spikpistol eller kompressor och det är faktiskt inget jag saknat trots omfattande renoveringsjobb.

Känslan av att spika i en 4" spik i en rejäl regel som "svarar" är inte något jag skulle vilja vara utan.
 
Snailman
tja, jag har använt biltemas 50x2,8 maskinspik manuellt...:wow: var ingen som hade 50 spik nån annanstans... ett inte föraktligt antal kartonger...

anänder den även till att spika råspont på ytterväggarnas insidor för att undvika perforera plastfolien som sitter innanför en 45x45 regel , men då använder jag maskin:) och dubbla hörselskydd:x
 
Redigerat:
vectrex skrev:
Jo, fast bandad spik har jag ju ingen större användning av. Jag spikar hellre upp panelen med hammare. Har varken spikpistol eller kompressor och det är faktiskt inget jag saknat trots omfattande renoveringsjobb.

Känslan av att spika i en 4" spik i en rejäl regel som "svarar" är inte något jag skulle vilja vara utan.
Ja, var och en får bli salig på sin fason. Men är den 10 000:ende spiken lika kul som den första?
 
  • Gilla
Gnojd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.