G
Hej
Kan inte se att det finns stenblock, bara betong som är procentat med mindre stenar och tegelbitar. Kan huset verkligen ligga på denna porösa grund?
Hur går man tillväga för att laga. Måste vi ta en meter åt gången, knacka loss löst och mura nytt?
bild22.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
egelsvik2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kort2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det ett timmerhus?
 
har ni inga hörnstenar?!
 
G
tror huset är timmrat halvägs, fick in handen i en liten öppning och syllen är smulig :-/
 
G
Hej
Vi kan inte se ifall de ligger några hörnstenar...putsen faller av i ganska stora bitar när vi petar...vi ser bara betongbruk, vågar inte börja knacka loss för mycket...är om det är möjligt att huset bara står på denna grund ?
I en liten öppning kan vi se bjälklag, syllarna smular, men en bit in under huset är det bara lite småsten och jord.
 
På bilderna ser det ut som att de från början ställt huset på stensatta "plintar" och sedan är det murat mellan dessa "plintar". Jag vet inte hur gammalt huset är, men den skymt man får säger mig att det iaf rör sig om tiden kring 1900 (en grov uppskattning). I vilket fall som helst har det stått länge. Ser ni en massa sättningar, eller varför är ni oroliga för att grunden håller på å ge sig? Kan ni inte komma in under huset å kolla?
 
G
Bödde skrev:
På bilderna ser det ut som att de från början ställt huset på stensatta "plintar" och sedan är det murat mellan dessa "plintar". Jag vet inte hur gammalt huset är, men den skymt man får säger mig att det iaf rör sig om tiden kring 1900 (en grov uppskattning). I vilket fall som helst har det stått länge. Ser ni en massa sättningar, eller varför är ni oroliga för att grunden håller på å ge sig? Kan ni inte komma in under huset å kolla?
Hej, tack för svar.
Nej vi kan inte komma in under och titta, tyvärr. huset är byggt före 1900, det har vi uppgifter på, men inte exakt årtal. Jag huset har sättningar och svårt att avgöra ifall de pågår eller avstannat. Vi har inte lyckats se under grunden, vi får nog hacka oss in.
 
Skulle vilja se fler bilder på lite avstånd, borde vara en timring och då har du bärande punkter i hörnen och under timmerknutarna, om dem funnits kan dem vara gömd under panelen. Och som dem påpekade så är det nog murat mellan grundstenarna.
 
Vad är tanken med huset?
Hur mycket jobb kan ni göra själva?
 
Jag undrar oxå vad ni vill/ärberedda att göra med huset?
Rent tekniskt kan ni höja hyset (där det satt sig) med en domkraft och sedan sätta stämpar på lämpliga ställen. Svårt å exakt säga hur ni ska göra utan att ha sett huset, men i praktiken kan ni på så sätt få huset att "hänga" i luften under tiden ni gör en ny grund. Givetvis gör man en bit i taget, men det innebär ju stora ingrepp på huset...
 
  • Gilla
G.H.
  • Laddar…
G
Hej, tack allihop för goda råd
Ja vi misstänker att det är som ni säger. Huset är timrat halvvägs upp så det stämmer säkert att vi har sten i varje hörn. Jaha, bara att börja tänka igenom processen att laga då :)
 
Gunilla Holz skrev:
Hej, tack allihop för goda råd
Ja vi misstänker att det är som ni säger. Huset är timrat halvvägs upp så det stämmer säkert att vi har sten i varje hörn. Jaha, bara att börja tänka igenom processen att laga då :)
Härligt å ha lite å planera å fundera på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.