Är det bara nu på sommaren som mina Velux takfönster har omåttligt mycket kondens om kvällen/natten/morgonen på utsidan?

Någon mer som har samma problem? Nya fönster med 1.2 i U-värde.
 
Nop, ingen kondens på mina någonsin.
 
T
Kan det vara så att dina Velux ackumulerar värmen innefrån huset, och när luften då utomhus blir kallare på kvällen så kondenseras uteluften mot ytterglaset.
 


Anropar Pappskallen ...

Jag undrar om kombinationen papptak + takfönster gör att taket blir ännu hetare dagtid än om det hade varit tegel.
 
yonna skrev:
Är det bara nu på sommaren som mina Velux takfönster har omåttligt mycket kondens om kvällen/natten/morgonen på utsidan?

Någon mer som har samma problem? Nya fönster med 1.2 i U-värde.
Ja, vi har fullt med vatten på takfönstren. Vi har taktegel.
Är det något som kan tänkas vara skadligt?

I Vinkeln har vi kondens på utsidan av de vanliga fönstren med.
 
fubar - är ditt hus nytt? Har du erfarenhet av vintersäsongen?

Nej, jag tror inte det är skadligt men det är inte vidare kul!
Just ikväll är det endast 18 grader ute och nu har jag ingen kondens. Jag funderar alltså på om fenomenet är kopplat till vår extremt varma sommar.
 
yonna skrev:
fubar - är ditt hus nytt? Har du erfarenhet av vintersäsongen?

Nej, jag tror inte det är skadligt men det är inte vidare kul!
Just ikväll är det endast 18 grader ute och nu har jag ingen kondens. Jag funderar alltså på om fenomenet är kopplat till vår extremt varma sommar.
Tror att det var en del i vintras med, eller åtminstonne framåt våren. Hade nog is på dem i vintras.
[edit]Funderar på om det kan bero på hur ofta man tvättar fönstren? Vi har några höga träd som fröar mycket, så vi skulle behöva putsa var och varannan dag för att de ska se bra ut.
Tycker nog att det är mindre fukt när de är nytvättade.
Jämför med bilar som rostar lättare om de inte tvättas eftersom smutsen håller kvar vattnet. [/edit]
 
yonna skrev:
Är det bara nu på sommaren som mina Velux takfönster har omåttligt mycket kondens om kvällen/natten/morgonen på utsidan?
Du har kanske märkt att du har något kallare inomhus ( som det brukar vara i ett stenhus) när det är som varmast ute och likaså är dina fönsterrutor någon grad kallare än den fuktiga morgonluften är. Fukten kondenserar enbart på ytor som är kallare/mindre varma än luft. Morgon och kväll är det mycket fukt i sommarluften och daggen vill ju gärna lägga sej på kallare ytor ;). När det är mycket fukt i luften behövs det minimal tempskillnad för att det ska hända. När luften blir torrare och kallare försvinner detta...
gaia
 
Nä, jag har fortfarande kondens på takfönstren; så fort solen gått ner kommer kondensen.

Nu dyker nattkondensen upp även på mina stora fönsterpartier i bottenvåningen. Är detta något man hela tiden får leva med när man har lågt U-värde på fönstren ... *suck* ... inte alls roligt!
 
K-värden för Velux standard takfönster är 1,5 för rutan och 1,8 för hela fönster (om du inte har en egen speciell kombination) så det är ju inget extremt. Har man normalt varmt inomhus : 20-22 grader så börde glasrutor värmas litet grann på utsidan också och inte samla så mycket kondens, tycker jag. Vi har 3 st Velux nyss inmonterade i taket men än så länge har jag inte sett daggen där. Ska observera vidare om det händer samma med mina Velux.
Jag ser daggen varje morgon på mina bilrutor så fukten finns i luften här. Bilen stor ute och är så klart ej uppvärmt under natten så bilrutorna är minst lika kalla som luften.
Jag kan inte tänka mej att du har samma temp inne som ute men kanske en värmegrad uppåt inomhus skulle hindra imman? :-/. Testa ;).
Ditt hus är ju nybyggd och det håller fortfarande på att torka och magasinerar inte värmen lika bra som ett gammalt och torrt stenhus gör.
Nya och fuktiga väggar isolerar dåligt och mycket värme förbrukas för att torka vatten som finns kvar i dom. Det tar ca ett år innan det blir normal fuktbalans i bygnaden och det kommer du nog att se på uppvärmningskontot denna vinter. Men allt blir bara bättre med tiden :)
gaia
 
Tack gaia för de trösterika orden ;D. Mina fönster i bottenvåningen har 1.2 exkl karm ... dvs jag kan inte få uppgift på totalt uvärde då fönstren är tillverkade hos en mindre snickeriverkstad. Har inte satt på värme i huset ännu bortsett från minimivärme i golvplattan men hösten är ju sen och här är väldigt varmt. I takvåningen så varmt så att jag måste sova med vidöppet fönster.

Jag räknar krasst med att det tar mer än ett år för huset att torka ut men vi får se hur det blir.

Funderar lite på varför Zany inte har någon kondens ... långt från havet kanske?
 
Ja, havet hjälper ju till att hålla uteluften extra fuktig. Vi eldar inte heller just nu och HAR  imma på takfönstren även med K-1,8 när det är något dimmigt på morgnarna mitt i landet. Nu har jag tittat på dom extra ofta för att inte lura mej själv och dej. Vi hade gamla 2-glas i taket innan och jag minns att det hände också då och då vid extremt fuktig väder. Det kanske kommer oftare nu när dom nya isolerar bättre men imman försvinner rätt snabbt när solen värmer så det är lätt att missa fenomenet.
Zany kanske vaknar så pass sent så h*n missar att se detta? ;)
No ja, vi får glädja oss att det inte immar på insidan ;D.
gaia
 
Vi har tre Velux takfönster på rad. Kondens bildas på insidan och rinner ner längs fönstret och lägger sig i skarven mellan glas och trä. Nu har det bildats svart mögel längs rutan. Hur sjutton tätar man det? :surprised:
 
yonna skrev:
Är det bara nu på sommaren som mina Velux takfönster har omåttligt mycket kondens om kvällen/natten/morgonen på utsidan?

Någon mer som har samma problem? Nya fönster med 1.2 i U-värde.

Ibland kan ett högre U-värde vara att föredra spec på vintern då frost kan bildas på fönstret. Problemet ligger i att fönstrena blir för täta och inte släpper ut värmen. Problem med kondens kan även uppstå om ventilationen är dålig, huset blir för tätt. Ibland kan då en såkallad spaltventil hjälpa. Velux är för övrigt ett mycket bra val.
 
nabben skrev:
Vi har tre Velux takfönster på rad. Kondens bildas på insidan och rinner ner längs fönstret och lägger sig i skarven mellan glas och trä. Nu har det bildats svart mögel längs rutan. Hur sjutton tätar man det? :surprised:
Du kan inte tätta dej ifrån imman på insidan. Ditt hus är kanske redan för tätt :-/. Finns det ventilation i rummet där fönster sitter? Det är i alla fall alltför fuktig luft i huset när det immar på insidan på en ny = isolerande Veluxfönster.
Att värma ( höja temp i huset) och ventilera/ vädra är det enda som hjälper mot imman på insidan.
Är det en nybyggt hus? Då finns det mycket byggfukt som ska bort det första året och det är inte så bra att spara på värmen just under torktiden.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.