Hej
Någon som har använt sig av detta byggmaterial för att efterisolera en gammal platta/källargolv (http://www.epscement.com/).
har en tråd under golv rubriken men fick aldrig någon respons.
materialet är ganska dyrt 100mm/m2 kostar 300 och måste sedan ändå gjutas över.
någon som kan rekomendera denna metod?

Eller skall jag göra om det från början, frigolit150mm+cement? och vad på cirka skulle detta kosta i material?
 
Vi kommer gjuta med EPS i vårat badrum. Vi fick ge 150:- /säck. Men en 17kg säck ger ju 50liter färdig betong så jag tycker inte att det är så farligt dyrt. Dessutom isolerar den ju lite. Över EPs:en ska vi köra med Finjas Bemix P3. Beläggningsbart efter 3dygn och kostar oss 80:- för en 25kg säck. Jag tycker personligen att detta verkar överlägset, med tanke på torktider osv. Men har man tid att vänta på vanlig cement/betong så är det ju ett billigare alternativ. Men då måste man ju även räkna med kostnaden för tex cellplast.
 
Hejsan!

Jag funderade också på att använda detta, men med tanke på att mitt golv var väldigt myckeet fall i så skulle det bli väldigt lågt i tak, med tanke på att man måste gjuta minst 5cm. Detta spar ju ryggen då det inte väger i närheten av vanlig betong.

Guran1
 
50 mm EPS cement isolerar mindre än 25mm frigolit. 30mm frigolit kostar ju ca 25:-/m2 då blir ju epscementen 3ggr så dyr ju?

Guran tänk på att du måste belägga ytterligare centimetrar för att få ett golv.

Tror jag nog får bila upp golvet om jag nu skall göra något i huvudtaget :-/
 
Hejsan!

Det var just det att man var tvungen att lägga ett annat lager ovanpå dvs total 7cm. Takhöjden skulle då bli 198 vilket kan ses lite lite. Jag funderade ett tag och sedan var det bara att starta dvs bila, bära, gräva.

Nu har jag isolerat med golvvärme och 218 i takhöjd. Har även besökt kiropraktorn......

Guran1
 
  • Gilla
Platecage
  • Laddar…
Jag funderar också på att gjuta med EPS, men mängden skrämmer mig lite att göra det själv. Ska ha 20cm EPS på 11m[sup]2[/sup] och det blir över 2 kubik...  :p

Har också fått reda på om man ska ersätta cellplast så måste man ha dubbelt med EPS.

Har fått ett pris på ca 26000:- + moms att få det gjort.   :surprised:
 
Ja Butcher dyrt som F¤%#N det är därför jag undrar om man kan gjuta in ny frigolit på befintlig platta?
Vet att det finns folk som gör så men är detta en vedertagen motod & helt riskfritt?
 
Ja hutlöst dyrt. Och å blanda själv... det verkar som man måste vara snabb också.

Jag fattade som att du hade bilat bort allt ner till plattan. Men det har du inte?
Du menar att du har konstruktionen cellplast sen platta och att du skulle isolera ovanpå den? Ingen aning om man kan göra så.

Jag har frilagt min platta som bara har grus under. Ovanpå den var det 10cm cellplast + 10 cm finbetong. Jag står å väljer mellan att bygga upp på samma sätt igen eller med EPSCement.  :-/
 
I en källare där man har "tid" att vänta ( kanske inte så akut som en badrumsrenovering i ett hus utan en extra dusch ) så hade jag nog också valt "vanlig" cement. Men ska man bli klar lite fort så anser jag att EPs är ett förnämligt sätt att fylla upp med. I vårat fall så ska jag använda det till att gjuta igen ett mellanbjälklag i betong på ca 300mm. En sådan kaka i riktig betong hade vägt väldigt mycket. Därför är EPS:en också en fördel. Sen att det kostar massa mer än vanlig betong, ja allt kostar här i världen. Beror ju på om man prioriterar tid eller pengar ;)
 
Butcher skrev:
Jag fattade som att du hade bilat bort allt ner till plattan. Men det har du inte?
Du menar att du har konstruktionen cellplast sen platta och att du skulle isolera ovanpå den? Ingen aning om man kan göra så.
Nja jag har idag ett gjutet källargolv utan någon isolering. så jag funderar på om man kan lägga frigolit på denna och sedan gjuta en typ 5cm kaka på detta, blir som en "GB Sandwich". men jag tror inte det är riskfritt/praxis att göra så.
 
  • Gilla
Nikolai
  • Laddar…
Det är ju så jag ska göra och det är helt OK. Skillnaden är att din antagligen utsätts för mer fukt (pga källare), men det ska var perfekt med det systemet då. Vad jag har förstått i alla fall. Såg en fråga på ViiVilla ang det (typiskt att jag inte hittar det igen) men prova du å sök.

Risken om du lägger cellplast är väl annars att du får fukt i väggarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.