Har nu under ett par dagar försökt få tillstånd i Göteborg gällande fällning av träd på tomträtt.

Behöver fälla ett par träd innan påbörjning av dränering. Har kontaktat Göteborgs Stad som har lotsat mig fram och tillbaka. Har ringt lantmäteriet, Naturvårdsverket etc. men ingen har detta på sitt bord.

Pratade med stadsdelskontoret där jag bor och personen där skulle kolla upp detta och det verkade som han visste vem man skulle ta det med. Idag ringde jag samma person som jag pratat med för en och en halv vecka och han hade inget minne av att han pratat med mig. Blir less på detta!

Någon som har någon aning vem man ska kontakta i Göteborg för detta? Tacksam för ett snabbt svar då jag ska börja dränera inom en och en halv vecka och tiden börjar rinna ut nu.

Tacksam för svar!
 
D
Det borde vara fastighetskontoret du skall kontakta. Anledningen att du blir slussad fram och tillbaka är nog att de flesta fäller "sina" träd utan att fråga, så de är nog inte speciellt vana vid att någon ber om lov först.
 
Men bara för att det är en tomträtt så behöver du väl inte tillstånd för trädfällning? Däremot så finns det ibland ett skydd för träd inskrivet i detaljplanen, då behövs lov från stadsbyggnadskontoret, samma process som bygglov.

Eller står det något speciellt om det i tomträttsavtalet?
 
mexitegel skrev:
Första träffen på google
[länk]
Den länken handlar om träd på parkmark och liknande.
 
Om det är din tomträtt borde du få fälla träd utan att fråga någon med undantag av detaljplan eller om det finns inskrivet i tomträttsavtalet, kontrollera!

JAg tror tomträtt regleras i jordbalken också, kankse står något där.

Lycka till! :)

Aj, slagen av hempularen, kolla dock jordabalken.
 
Redigerat:
Citat:

Fastighetskontoret är mån om att ha bra och tydlig kommunikation med
sina arrendatorer för att undvika missförstånd och problem som annars kan
uppstå. Vid frågor eller synpunkter går det bra att söka information på

www.goteborg.se. alternativt ringa vårt växelnummer: 031-368 00 00 och be

att få prata med fastighetskontorets personal som arbetar med arrenden.
 
D
hempularen skrev:
Men bara för att det är en tomträtt så behöver du väl inte tillstånd för trädfällning? Däremot så finns det ibland ett skydd för träd inskrivet i detaljplanen, då behövs lov från stadsbyggnadskontoret, samma process som bygglov.

Eller står det något speciellt om det i tomträttsavtalet?
Jo, faktiskt

http://goteborg.se/wps/portal/invan...9XOjciwA6TlPZg!!/dl4/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

punkt 8.
 
Tomträtt... Det är nog dax att skaffa glasögon :)
 
Läser jag denna länk så blir jag förvirrad, står fastighetsägaren samt tomträttshavaren. Ta ex: Bygglov: Varje byggnadsåtgärd som kräver bygglov ska tomträttshavaren anmäla till fastighetsägaren i samband med att bygglov söks. Uppförd byggnad får inte rivas utan fastighetsägarens medgivande.

Vem är vem i detta sammanhang. Jag ser mig själv som fastighetsägare då det är jag själv som äger huset. Då är frågan vem är tomträttshavaren? Det borde väl jag okcså vara. Tolkar det lite som att jag ska meddela mig själv för bygglov hahahahaa Sjukt :) Jag fattar givetvis att det är jag som ska meddela kommunen men ändå, kan inte fatta att don klassar en tomt som en fastighet :)
 
Redigerat:
Det var det jag visste jag måste få lov att fälla träd. [h=3]8. Träd och buskar[/h]Trädfällning får inte ske utan medgivande av fastighetsägaren. Tomträttshavaren är skyldig att ta bort nerskurna träd och buskar som är till besvär för grannar, trafik och liknande.
 
Men frågan är bara vem man ska vända sig till :) när inte ens kommunen själva vet :) Det är så när man vill vara ärlig :)
 
Hej
Du är inte fastighetägare i juridisk mening
Fastighetsägaren=Den som är lagfaren äger till marken mao kommunen
Husägare/tomträttsinnehavare=Du...
Jag hade inte frågat så mycket utan bara fällt träden.
Fredrik
 
"Fastighetsägaren=Den som är lagfaren äger till marken mao kommune" örstår inte denna mening. Då är frågan varför man betalar lagfart :) Skämt åsido :) Vågar inte fälla träd bara så, har läst att vissa har fått bot upp till 100 000 kr för att dom fällt träd utan lov :)
 
Sedan undrar jag då allt ser ut som en djungel runt om huset. Har inte den förra ägaren skyldighet att ansa och se till att det ser någorlunda bra ut. Dvs om han enligt avtalet har förplikterser att vårda marken. Nu får jag punga ut pengar för att ansa allt. Men det är så när man inte kan allt, dvs blivit husägare för första gången :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.