VVS:aren kopplade in fördelare och lade golvvärmeslingor (LK 8 mm och M60) häromdagen. Jag blev lite fundersam kring fördelarna, är det verkligen helt korrekt gjort det här? Kallvattenfördelaren (4 stick) är inkopplad och det läcker (minimalt) från röret till höger (röd ring). Röret intill ser inte ut att gå rakt in (andra bilden). Skall det vara fler rörinfästningar?
Golvvärmen (7 m2) är snyggt lagd och den verkar tät. Firman är ny för mig men verkar seriös, inga varningsklockor.
Fördelare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snett.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rören ska väl gå vinkelrätt in i fördelaren för att kunna anslutas korrekt i den klämkopplingen (jag har själv misslyckats med just det en gång med LKs kopplingar). Flera av rören ansluter ju allt för snett.

Klamring av vattenledningsrör behövs ju, särskilt i system där eventuella tryckstötar kan uppstå, tappvatten.

I övrigt ser det ju ut som ett råttbo, så även estetiskt kanske man skulle kunna önska mer, även om det här kanske är en källare eller något liknande.
 
  • Gilla
nikkeluo och 1 till
  • Laddar…
D
Det är ju inte färdigkopplat än. Golvvärmen är inte inkopplad utan bara påfylld och antagligen gör de ett tryckprov nu.
 
Riktigt, golvvärmen provtrycks och skall dras bakom inkommande vattenrör.

Jag såg igår att ventilerna var stängda till både kall- och varmvatten... Att det ändå läcker måste ju betyda att det droppar bara av trycket i röret (kallvatten, ca 5 m 20 mm-rör). Så det kan vara fler läckor om det vill sig illa.
 
Det ser för dj-ligt ut, acceptera inte det där. Självfallet att slangarna inte ansluter rakt mot fördelarna, men också estetiskt såsom redan påpekats.
 
Krilleman
LK fördelarna har man monterat upp-och-ner. Som det är nu så döljer ju dom yttre slangarna möjligheten att eftredra.
Det ska vara tvärt om så den övre fördelaren får upp rören innanför den undre.

Rören till kopplingsseten ska kapas vinkelrätt så underlättar det ett rakt montage och chansen för läckage är mindre. Men allt sådant står i monteringsanvisningen!

Klicka på Monteringsanvisningar för LK Universalsystem

Och som redan nämnt ser det inte direkt bra ut estetiskt.

edit: LK har ju klistrat på en "hint" åt vilket håll dessa ska monteras för den osäkre. ;)
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Alla slangar skall väl klamras i närheten av en koppling.
 
hempularen skrev:
Alla slangar skall väl klamras i närheten av en koppling.
Det tror jag inte är krav, men kan ha glömt vad jag läst om LKs PEX.
Däremot skall det ju klamras eller fästas på annat sätt med vissa intervall, dvs ej ingjutna skall klamras med intervall var x meter för horisontell förläggning och var y meter för vertikal förläggning.
Men slang som kommer direkt från betongplatta behöver i regel inte klamras om inte fördelaren sitter på onormal höjd.
 
Men dessa slangar kommer ju inte direkt från betongplatta, snarare liggande på trägolv vad jag kan se, samt genom en vägg där golvvärmeslangarna kanske är ingjutna i någon golvvärme, kan man gissa.
 
Varmvatten ska iaf klamras med dubblaklammer vid tex diskbänk, pga utvidgningen av PEX slangen när den blir varm.
Många skador som uppstått när PEXslangen rör sig fram och tillbaka och på så vis böjer av kopparröret till blandaren
 
  • Gilla
Eddi Thomason
  • Laddar…
Rörisen kom tillbaka igår, fixade läckan och det sneda röret intill, men allt annat tyckte han ser bra ut... Jag påpekade bristerna sakligt och vänligt och jag hoppades att han skulle skämmas lite över hur det ser ut. Suck, och det tar han 800 kr/tim för, och inte gick det snabbt heller. Han gick dock med på att skriva ett intyg på kopplingarna som jag kan visa kontrollansvarig och evt. försäkringsbolag.

Tack för alla kommentarer.
 
"röris", det ordet antyder ju att han skulle vara rörmokare, det kan väl aldrig vara möjligt?

Har han någon chef?
 
Hade han VVS-certifikat?
 
Jodå, han är rörmokare, och han verkar som sagt seriös i första intrycket. Vet inte om han har cerifikat, kan man söka på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.