Jag planerar ett kallgarage med måtten 8,4x7,2. Kommer med största sannolikhet aldrig att värmas upp, men man vet ju aldrig. Jag skulle i varje fall vilja slippa att gräva ur backen, isolera och gjuta en platta främst med tanke på kostnaden, men även för att det ligger en telekabel där under som jag förmodar kostar en del att flytta. Marken som är plan och delvis asfalterad skulle duga som underlag enligt mig, men nu till frågan: hur skulle ni bygga kantbalken ?. Om jag ångrar mig och vill gjuta en isolerad platta i efterhand: är det överhuvudtaget möjligt ?.
 
Tror du inte risken för tjälskjutning är stor om lägger en osiolerad platta ovanpå marken utan att gräva ur?
Kantbalken kan du väl bygga som man gör i vanliga fall eller?
Min kantbalk gjorde jag 250x250mm med 1 villabygel/60cm.

Menar du att du skall gjuta en osiolerad platta för att eventuellt senare göra den isolerad??
 
Nja min tanke var att först gjuta en kantbalk för att eventuellt i framtiden gjuta en platta innanför. Nu blir detta förmodligen inte av, men jag ville veta om detta är vettigt överhuvudtaget. Nu åter till frågan om kantbalken; jag har förstått att om man skall gräva ur skall man göra det ordentligt nästan uppemot en meter, eller helt enkelt låta backen vara helt orörd. Jag lutar åt det sistnämnda eftersom jag tidigare byggt en "pensionärskuvös" på plintar intill som inte utsatts för några marklyft. Frågan är alltså om jag skall forma för en "torpargrund" direkt på backen eller om jag skall gräva ur & fylla med grus & markskivor eller kanske det finns några andra alternativ. Kom gärna med förslag.
 
Är det din egen telefontråd, eller en större telekabel som ägs av Skanova? I det senare fallet bukar det finnas ledningsrätter som förhindrar byggnation.
 
Det är förmodligen en kabel som ägs av Skanova. Jag får ta å kolla upp det.
Det är ju en anledning till varför jag inte vill gräva att det ligger en telekabel där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.