Status
Inte öppen för fler kommentarer.
xdigger skrev:
Göran.W! Håller med fullt, har också barn med bokstäver. Vi har inte haft så stora problem hemma, eftersom vi VET hur vi ska bemöta vårt barn, dock i skolan eller andra vuxna som inte har så utvecklad ledarroll får bekymmer med barnet, det är min erfarenhet. Dessutom är det inte rätt väg att gå att skälla på ett barn oavsett bokstäver eller inte, rätt väg att gå är att visa dom respekt och bemöta dom på deras nivå, då går det bra om man är trygg i sin ledarroll.


Jag vill även tilläga att mitt bonusbarn som har ADHD har medicinering, dock när han är med mig och jag glömt medicinen så märks det inte ens, han har klara besked vad som gäller och han vet att har jag sagt nåt så är det som gäller oavsett vad, jag ändrar mig aldrig. Barn med ADHD behöver tydliga regler och förberedelser inför olika aktiviteter, viktigt är också att ge korta och enkla meningar som han förstår, börjar jag prata för mycket så orkar han inte ta in det som sägs pga det kaos dom har i huvudet. Så här kan man även bemöta barn utan diagnos som upplevs som "stökiga", det är inte barnen som är stökiga det är vi som är otydliga i vårt ledarskap när det går åt skogen.

Fan äntligen någon som sammanfattar det jag tänkt när jag läst tråden men inte kunnat sätta ord på. Det du skriver är så sant själv jobbar jag som förskollärare på en förskola. Så min erfarenhet av barn är när de är yngre. Dock när man läser forskning som riktat in sig på barn i alla åldrar verkar det som det är samma som gäller från nyfödd till vuxen.
Skrik - tillsägelse, mera skrik, jag skriker tillsägelsen. vad händer? barnen uppfattar detta som ett korrekt beteende och blir så högljudda så det snurrar i huvudet!
skrik- jag viskar, barnen viskar!
Därför är det så intressant att läsa att TS trots rytande inte fick lugn, jag vill säga att det var tack vare rytandet som det ballade ur.
Till er som ska ha kalas utan att ni känner barnen. Planera upp saker helst 4 gånger så mycket som ni tror kommer behövas. Eftersom barnen kommer tröttna snabbt, tycka att det är tråkigt, då gäller det att ha några ess i rockärmen.


dessutom tycker jag tanken på att väluppfostrade barn är barn som lyssnar på vuxna är ren idioti. För mig är väluppfostrade barn, barn som vågar säga ifrån och uttrycka sin vilja! Det är de barnen som går långt i arbetslivet, medans de andra barnen står med mössan i handen och bugar när chefen kommer.
Sedan kom nästa floskel.-barnen nu för tiden är så respektlösa mot oss vuxna. Nä det är vi som är respektlösa mot barnen genom att inte förstå vad baren säger och behöver!!! Varför ska barnen respektera oss när inte vi vuxna respekterar dom.
 
  • Gilla
NyByggareSthlm och 8 till
  • Laddar…
Kerstin Larsson skrev:
Bempe skrev: "Trädgårdsredskap? Fiol? Vattenslang? Bord med hjul? Men hallå! Lite sunt förnuft!?
Det borde inte ens finnas åtkomligt!"

Och vad gör jag med FASTA känsliga inventarier som jag inte kan ta bort? T ex fönster, dörrar, badkar, toalettstol, diskbänk...? Måste jag ställa bilen på andra sidan sta'n?

Jag vill påminna om att vi talar om 9-åringar, här - inte 3-4-åringar.
Bilen bör ställas så inget barn har någon anledning att vistas runt den (jag älskar min bil).
Det finns knappast någon 9-åring som lyckas ta isönder ett badkar eller en toastol...återigen säkra alla tillhyggen som finns.
Diskbänk? I köket ska de väl inte barnen vara? Möjligen för att sitta på en stol och äta, inget annat vid ett kalas!
Jag förutsätter att ni använder papperstallrikar och plastmuggar?

Idealet är utomhus,men det funkar tyvärr inte året runt...
Likaså ett tomt rum utan glaspartier vid golvnivå.

Vid det senaste kalaset hade vi glömt låsa källaringången från trädgårdshållet vilket resulterade i runt hundra liter varmvatten i ett badrum under renovering i källaren....
Hade helt enkelt missat att barnsäkra vattentillförseln.
Barnet fick panik och stängde inte duschblandaren efter sig utan bara sprang ut igen. Badkaret var ju borttaget och det stänkte ganska ordentligt omkring.
Som tur var så hade någon vuxen ett annat ärende där nere strax efter och kände ångan.

Man kan inte tänka på allt men man kan undanröja mycket om man bara tänker efter lite...
När det gäller 3-4 åringar vs. 9-åringar så väljer jag 3-4åringar när som helst!!!
De har inte börjat bli snutiga som de äldre så det är lättare att behärska sig....:)
 
Bra byggare skrev:
"Innan kalas tar vi undan alla legobyggen och andra saker som vår son byggt och inte vill att de förstörs från hans rum, vi tar undan alla racketar, kickboards, vattenpistoler, skateboards, bollar, leksakssvärd andra sådana leksaker som vi tänker oss att kompisarna skulle riskera att kunna "gå loss med" om (när) racet sätter igång."

Ja, du ger ett klokt råd. Vi gjorde precis så med många ömtåliga och kära (lek- och andra) saker. Inte heller hade vi några kristallvaser eller liknande framme på borden. Att även själva bordet (liksom isåfall ALLA möbler) också måste tas bort hade vi dock svårt att föreställa oss. (Fiolen hängde så högt att barnen inte kunde nå den, så vi bedömde den - felaktigt - som utom fara. Däremot nådde det längsta barnet stråken, och det var med hjälp av denna som fiolen sändes på sin olycksaliga luftfärd.) Alla tavlor skulle naturligtvis också ha tagits ned från väggarna, men det känns konstigt att man helt skall behöva utrymma och tömma sitt hem till en avskalad bunker när man bjuder hem 12 st 9-åringar i 2 timmar. Nej, det var, precis som du skriver, "inget man kan förutse i sin vildaste fantasi".

En refelektion kring ditt förbud mot att GÅ IN i ett visst rum: Vi sade tydligt till barnen att det var förbud mot att TA UT dotterns älskade mjukisdjur i trädgården (kan tappas bort, bli smutsiga osv). Ändå såg vi snart en av stökkillarna springa omkring ute med en stor mjukisfisk (som han använde för att slå i huvudet på andra barn). Vi sade då till honom att vi ju redan tydligt sagt man inte fick ta ut djur, samt tog fisken ifrån honom. Då sprang han genast in och kom istället ut med mjukispandan... Detta är ju rätt harmlöst och egentligen mest komiskt, men episoden säger ändå en hel del om dessa pojkar. De skulle definitivt inte ha resprekterat ditt förbud mot att gå in i ett visst rum.
 
A
Kromo skrev:
dessutom tycker jag tanken på att väluppfostrade barn är barn som lyssnar på vuxna är ren idioti. För mig är väluppfostrade barn, barn som vågar säga ifrån och uttrycka sin vilja! Det är de barnen som går långt i arbetslivet, medans de andra barnen står med mössan i handen och bugar när chefen kommer.
Hmmm, sen kan man ju ställa sig frågan om det är att komma långt i arbetslivet som är det ultimata målet...
 
Nästa gång får ni ha en indianlek i bakfickan. Då måste det vara ok att binda fast barnen vid träden :D
 
Ojoj... *skakar på huvudet*
Mycket klokt har skrivits... och mycket som jag inte alls begriper.

Jag vill bara säga att det var tråkigt att din dotter fick sitt kalas förstört men väldig tur att det inte blev allvarliga personskador.
De ansvarsfrågorna och ersättningsanspråken hade varit riktigt tuffa att reda ut...
 
Jo, så är det…
Jippy, vi VÄLJER ut de barnen som vi VILL ha på våra barns kalas…??
Om det nu skulle vara dålig uppfostran som många är inne på, varför då straffa barnet?

Klart man ska ta sitt ansvar som förälder, det har vi gjort så länge vi haft barn!

ADHD, ni som uttalar er om detta ämne, jag har bott under samma tak som en kille i 12 år, och det tog mej 10 år – 24/7 INNAN jag fattade, så alla de som VET, Håll käften! Ni vet inte ett skit, men att slänga skit på ungar som inte kan försvara sej, DE e ni duktiga på.

I skolan får barnen inte ett dugg hjälp utan man förväntas sköta allt själv, ADHD är idag klassat som ett neuropsykologiskt handikapp,
Jepp, dessa barn är handikappade!!

Men, jag har ALDRIG hört någon, inte någonsin, säga till en rullstolsbunden…. –Men vafan, försök nu o skärp dej, de e bara o resa sej upp o gå. Men ett handikapp som inte syns, det är MYCKET svårare att acceptera. Jag vet!
Jag gick in i detta 2002 med en välgrundad övertygelse om att ADHD, det är för fan bara slappa föräldrar som inte uppfostrat sina otyg till ungar. Ca 10 år senare så började jag förstå, idag ytterligare 3 år senare så har jag förstått, DET ÄR ETT HANDIKAPP.
Men det tar oftast lång tid, med övning dygnet runt för att förstå.

Våra fängelser är överfulla med dessa killar o tjejer, hade vi bara viljat förstå från början. Eller ivf börjat imorgon….Så många miljarder vi hade kunnat spara…..
Men de e klart, ge dom ett kok stryk istället, för de har ju funkat….NOT!
Bjud inte in dom till kalas o liknande...NOT!

En vis man sa en gång till mej, Om du har mer än 3 idioter runt dej, börja titta inåt....

För att besvara frågorna så tycker jaf att xdigger har gjort det alldeles utmärkt

//Sunt förnuft//

"True adaptability involves changing one's self to meet ones
environment, not changing ones environment to meet one's needs"
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
ajonoh skrev:
"Jag vill bara säga att det var tråkigt att din dotter fick sitt kalas förstört..."
Tack för att du skrev detta! Det värmde, för dotterns stora besvikelse var det värsta av allt!

"...men väldig tur att det inte blev allvarliga personskador."
Ja, så har jag också tänkt - tusentals gånger vid det här laget.

Därför vill jag formulera ytterligare en (rätt morbid) fråga:
4. Är det någon som vet ifall vi hålls ansvariga ifall ett barn dödar ett annat på vårt kalas?
(Om t ex spadkillen hade drämt spaden i huvudet på ett annat barn innan vi hunnit fram för att slita den ifrån honom...)
 
D09
drakbane skrev:
Jo, så är det…
Jippy, vi VÄLJER ut de barnen som vi VILL ha på våra barns kalas…??
Om det nu skulle vara dålig uppfostran som många är inne på, varför då straffa barnet?

Klart man ska ta sitt ansvar som förälder, det har vi gjort så länge vi haft barn!

ADHD, ni som uttalar er om detta ämne, jag har bott under samma tak som en kille i 12 år, och det tog mej 10 år – 24/7 INNAN jag fattade, så alla de som VET, Håll käften! Ni vet inte ett skit, men att slänga skit på ungar som inte kan försvara sej, DE e ni duktiga på.

I skolan får barnen inte ett dugg hjälp utan man förväntas sköta allt själv, ADHD är idag klassat som ett neuropsykologiskt handikapp,
Jepp, dessa barn är handikappade!!

Men, jag har ALDRIG hört någon, inte någonsin, säga till en rullstolsbunden…. –Men vafan, försök nu o skärp dej, de e bara o resa sej upp o gå. Men ett handikapp som inte syns, det är MYCKET svårare att acceptera. Jag vet!
Jag gick in i detta 2002 med en välgrundad övertygelse om att ADHD, det är för fan bara slappa föräldrar som inte uppfostrat sina otyg till ungar. Ca 10 år senare så började jag förstå, idag ytterligare 3 år senare så har jag förstått, DET ÄR ETT HANDIKAPP.
Men det tar oftast lång tid, med övning dygnet runt för att förstå.

Våra fängelser är överfulla med dessa killar o tjejer, hade vi bara viljat förstå från början. Eller ivf börjat imorgon….Så många miljarder vi hade kunnat spara…..
Men de e klart, ge dom ett kok stryk istället, för de har ju funkat….NOT!
Bjud inte in dom till kalas o liknande...NOT!

En vis man sa en gång till mej, Om du har mer än 3 idioter runt dej, börja titta inåt....

För att besvara frågorna så tycker jaf att xdigger har gjort det alldeles utmärkt

//Sunt förnuft//

"True adaptability involves changing one's self to meet ones
environment, not changing ones environment to meet one's needs"
Hårda ord, lite onödigt men förstår din frustration och ilska.

Har själv en liten tös runt TS barns ålder under utredning Adhd/ drag av autism och känner igen det du skriver.

Hoppas att man som förälder får hjälpen att hantera barnets olika kvalitéer.

Att hon kommer bli en vass säljare har jag fattat tidigt men att få hennes barndom socialt med kompisar etc är svårare.

Kan ju nämna att jag eller min sambo är en av föräldrarna som stannar på kalasen när det väl bjuds ;)

Eller sitter med mobilen redo.. I bilen.. På parkeringen..utanför kalaset

Men vad ska man göra?
 
  • Gilla
Nirre och 5 till
  • Laddar…
Kromo skrev:
...dessutom tycker jag tanken på att väluppfostrade barn är barn som lyssnar på vuxna är ren idioti. För mig är väluppfostrade barn, barn som vågar säga ifrån och uttrycka sin vilja! Det är de barnen som går långt i arbetslivet, medans de andra barnen står med mössan i handen och bugar när chefen kommer.
Sedan kom nästa floskel.-barnen nu för tiden är så respektlösa mot oss vuxna. Nä det är vi som är respektlösa mot barnen genom att inte förstå vad baren säger och behöver!!! Varför ska barnen respektera oss när inte vi vuxna respekterar dom.
:eek: :mad: :thumbdown:

Barn skall lyssna på vuxna just för att de är barn. Att vara barn innebär bl a att man inte alltid inser risker och konsekvenser av sitt eget handlade. Eftersom detta kan skada barnet själv, andra barn (och vuxna), eller värdefull egendom, så behöver barn lyssna på vuxna. I takt med barnets mognad så bör barnet ha möjlighet, att när omständigheterna tillåter, komma med synpunkter. Att vuxna har sista ordet, hindrar knappast barnens möjlighet att uttrycka sin egen vilja. Bara barnet inser och respekterar, att man får inte alltid som man vill.

Om du tror att curlade barn som växer upp helt utan krav, ansvar och konsekvens, kommer att gå långt, så kommer du att bli besviken. Det kommer att bli en rejäl kulturkrock när de kommer ut i arbetslivet och helt plötsligt måste prestera.
 
  • Gilla
Byggmarodören och 2 till
  • Laddar…
Jättesvårt. TS gjorde inget fel, de som har agerat fel är föräldrarna till busungarna. Om de är bokstavsbarn och har en nevrologisk sjukdom då erbjuder man sig som förälder att stanna på kalaset och hjälper till. Man kan inte begära att andra med ingen erfarenhet av ADHD etc skall klara av situationen. Detta gör man för sitt barn så att hen blir bjuden igen. Om man är puckad förälder och ej uppfostrar sina barn då utsätter man sitt barn för risk för social utfrysning och riskerar att barnet bli en paria.

TS det som hände var verkligen ingen olyckshändelse, det var troligen vanvård från barnens föräldrar. Olyckshändelse är om någon råkar putta till fiol etc. Sådan begär man ej ersättning för. Det du beskriver skall de oansvariga föräldrarna ersätta men frågan är om det är värt att bråka om. De har ju ej vett att stå för skadan.
Jag skulle nog inte strida för min rätt då det riskerar att gå ut över ens eget barn samt busungarna. (De har ju fått straff nog med att ha så förefallna likgiltiga föräldrar).
 
D09
4. Är det någon som vet ifall vi hålls ansvariga ifall ett barn dödar ett annat på vårt kalas
(Om t ex spadkillen hade drämt spaden i huvudet på ett annat barn innan vi hunnit fram för att slita den ifrån honom...)[/QUOTE]

Nog ingen risk såvida ni inte har gett upp totalt, släpat ut en soffa i trädgården och hittas av polisen med en kanyl i armen.
 
Cujo skrev:
:eek: :mad: :thumbdown:

Barn skall lyssna på vuxna just för att de är barn. Att vara barn innebär bl a att man inte alltid inser risker och konsekvenser av sitt eget handlade. Eftersom detta kan skada barnet själv, andra barn (och vuxna), eller värdefull egendom, så behöver barn lyssna på vuxna. I takt med barnets mognad så bör barnet ha möjlighet, att när omständigheterna tillåter, komma med synpunkter. Att vuxna har sista ordet, hindrar knappast barnens möjlighet att uttrycka sin egen vilja. Bara barnet inser och respekterar, att man får inte alltid som man vill.

Om du tror att curlade barn som växer upp helt utan krav, ansvar och konsekvens, kommer att gå långt, så kommer du att bli besviken. Det kommer att bli en rejäl kulturkrock när de kommer ut i arbetslivet och helt plötsligt måste prestera.
nä människor ska lyssna på människor oavsett ålder!!! Jag ser mig inte som någon som är högre stående än barnen men som en medmänniska som i samtalet respekterar barens åsikter och funderingar och genom detta får barnen att respektera mina åsikter! Vilket ger dem en anledning att lyssna på mina tankar. Om jag säger att - ni får inte springa här inne. Barnen kommer att springa
om man istället säger- vad tror ni kan hända om ni springer här. Detta gör oftast att barnen stannar upp och funderar. Alltså självklart ska barnen inte få som de vill hela tiden, inte vi vuxna heller. The end!
 
Göran.W
Jag skulle ställt krav på ersättning av föräldrarna av den enkla anledningen att uppenbarligen är dom stökiga och kan spåra ur och då tycker jag föräldrarna borde upplyst om detta och vad man kan göra åt det eller kanske tom inte låtit dom komma.
Som förälder till ett NPF barn vet jag att vissa aktiviteter helt enkelt inte funkar för det blir kaos i hjärnan och dessa barns föräldrar borde veta att det inte funkade med kalas för deras del för det har ju framkommit att det uppenbarligen inte står "rätt" till med dom sen om det är uppfostran eller tex ADHD spelar ingen roll.
Så jag anser det är föräldrarnas fel som lät dom gå från början.
Skulle det nu vara så att dom har ADHD eller liknade så funkar det inte alls att skrika eller använda hårda ordalag för det får bara motsatt effekt istället.
Man brukar få bäst resultat om man samlar alla barnen och går igenom lugnt och sansat vad man får och inte får och gärna förklarar varför.
Gör man så brukar det bli så att barnen håller koll på varandra så det alltid är någon som säger till om någon rör något dom inte får.
 
Kerstin Larsson skrev:
ajonoh skrev:
"Jag vill bara säga att det var tråkigt att din dotter fick sitt kalas förstört..."
Tack för att du skrev detta! Det värmde, för dotterns stora besvikelse var det värsta av allt!

"...men väldig tur att det inte blev allvarliga personskador."
Ja, så har jag också tänkt - tusentals gånger vid det här laget.

Därför vill jag formulera ytterligare en (rätt morbid) fråga:
4. Är det någon som vet ifall vi hålls ansvariga ifall ett barn dödar ett annat på vårt kalas?
(Om t ex spadkillen hade drämt spaden i huvudet på ett annat barn innan vi hunnit fram för att slita den ifrån honom...)
Jag börjar se problemet.
TS är inte riktigt i verkligheten, och när inte svaren passar så hittar TS på nya problem för att fånga in oss på sin linje.
Brist på ledarskap är vad det handlar om, och när TS inte vågar inse det så skyller TS på barnen och deras föräldrar.

9åringar är barn och behöver ibland stark styrning för att det inte ska gå överstyr.
Det är vårt ansvar som vuxna att se till att minimera risken för liknande förödelse som TS råkat ut för.
Nu får jag väl skit för att jag skriver som jag skriver, men barn är inga dumhuvuden, dom vet redan från början vad som är rätt och fel, men då man inte är mogen att inse konsekvenserna av sitt handlande så blir det ofta fel, det handlar om att lära för livet, det gör man inte om någon skriker åt en.
Misstänker att dessa vildhjärnor är vanliga "skitungar" som har lite för dålig styrning av omgivningen.
Det är bland dessa "skitungar" som många får söka jobb hos sen.

Jag har haft många "skitungar" runtomkring mig under mina ungars uppväxt, samma killar som kom uppbackandes med lastbil i helgen och hjälpte sonen att flytta hemifrån. En annan "skitunge" träffade jag på stan idag, och med 30 års åldersskillnad så stod vi och snackade som kompisar.
Ställ krav, uppmuntra, skäll ut vid behov men respektfullt, stötta, låt barnen skapa och skriv ner sina egna regler hur man uppför sig och hur saker skall vara.
Barnen är vår framtid!
Jag var nog själv en av dessa "skitungar", och gissa vilka jag respekterar idag?
Inte den mesiga läraren utan ledarskapsförmåga, men den stränga studierektorn minns jag med största respekt.
Så TS, sträck på dig och gå och prata med både barn och föräldrar, jag är säker på att om du förbereder dig ordentligt så kommer "skitungarna" att komma ihåg dig med respekt, och någon gång skämmas över sina egna föräldrar, även om det tar 20 år.
TS, det är ditt ansvar att skicka rätt signaler till nästa generation.

Och jag hoppas att ni som läser detta förstår att jag kärleksfullt menar "skitungar", inget annat.
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.