Hej!

Ska sätta gips (humidboard) i taket på badrummet, glespanel 28x70 cc 30 på cc 60 träbjälklag. Jag vill minimera risken för sprickor, bör jag sätta 2 lager eller har det ingen betydelse?

Kan man använda armeringsduk i taket på samma sätt som för väggar?

Mvh
Ö-byggarn
 
Finns inget krav på tätskikt i tak i våtrum så jag tror att du kan sätta vanligt enkelt gips där istället och måla med våtrumsfärg.
 
Det stämmer! Fast nu har jag ju humidboard så dessa får hamna både på vägg och i taket.

Frågan gällde hur jag bäst förhindrar att det blir sprickor i fogarna i taket och om två lager hjälper till. På väggarna i övriga huset har jag armeringsduk vilket har fungerat bra, det är endast på några ställen det har framkommit sprickor. Är det någon som använt detta i ett badrumstak med gott resultat?

Huset är ett tämligen nybyggt i lösvirke, så det är klart att det rör sig lite.
 
Vad menar du med armeringsduk?

Använd pappersremsa som vanligt i skarvarna. Givetvis blir det ännu bättre med dubbelgips och förskjutna skarvar, men enkelgips bör räcka. I en skarv ska de båda skivorna skruvas i samma regel/gles. Ju tightare skivorna ligger mot varandra desto bättre blir det.
 
Tror TS syftar på microlitväven men enligt de målare jag pratar med så är det fullständig överkurs då det räcker med pappremsa och spackel...

Microliten använder de i huvudsak i t.ex gamla putsade tak där det spricker kors och tvärs.
 
Sätter man dubbel skiva med förskjuten skarv så gör det inte så mycket om underlaget rör på sig.

Protte
 
Japp, med armeringsduk menar jag en väv som Paul-Staffanstorp beskriver dock är den inte glasfiberbaserad. Vi har den på väggarna i övriga huset med gott resultat. Vi kör Alcro:s produkter genomgående och jag ser att de har en godkänd väv för badrumstak. Men det är nog överkurs om vi gör med dubbla lager kanske?

Vid endast ett lager så rekommenderar norgips tvärmontage. Hur kommer det sig? Vid längsmontage får ju skivan stöd i alla skarvar, vid tvärmontage hamnar ju skarvar delvis i "luften" även om man kör cc 30...

/Ö-byggarn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.