Har nu bilat upp befintlig betongplatta i utrymmet som ska bli badrum (4.5 kvm).
Under fanns 20 cm leca/grus.

Planen ser ut så här.

1. Skalar bort halva lagret leca/grus och lägger i isolerplast 100 mm. Då får jag ett kapillärbrytande lager plus isolering, totalt 200 mm

2. Gjuter ny betongplatta, 50 mm ovanpå

3. Befintlig golvbrunn från 1980 kasseras och en Flexibrunn installeras (med manschett). Vill ha nya brunnen längre bort så jag förlänger ett avlsoppsrör 40 cm, med 40 cm från väggen.

4. Eftersom jag ska ha värmeslingor (T2 blå) under klinkers monterar jag brunnen med tillhörande monteringsplatta för klinkers så att det byggs upp 13 mm utan förhöjningsring

5. Primer, sen dränker jag värmeslingorna i flytspacklet och bygger fall mot brunnen enligt gällande normer

6. Primer, sen fuktspärr

7. Klilnkerram ovanpå brunn och fix/klinker runtom

Bra plan?
 
För lite isolering tycker jag. Minst 25cm om du ska sätta värme i golvet..
 
Menar du leca + cellplast = 35 cm, eller bara cellplasten?
Det var ett samtal med Anticimex som "okejade" min idé.
 
Nej jag menar 25cm isolering utöver Leca.
inte bygger väl Anticimex hus?
ring en byggkonstruktör eller en golvärmetillverkare.
anticimex är inte allvetande, många som jobbar hos dem har inte ens 3 årig gymnasieutbildning...
 
Är det bättre att gräva bort ytterligare 15 cm leca och ersätta det med isolerplast?

Och jag har förstått att torktiden för betongen är lång: 3-6 månader. Kan man snabba på den på något sätt?
Två av väggarna mot utrymmet är borta så luftväxlingen är ju bra. Om jag sätter in en byggfläkt och låter den gå dygnet runt ett tag. Hur mycket gör det på torktiden?

Och vad gäller Anticimex pratade jag med en kille som är anställd för att besikta våtutrymmen så att de blir godkända ur försäkringssynpunkt. Det kändes ju rätt tryggt, men det kanske man inte kan lita på ändå?
 
Redigerat:
Och en fråga till. Ska som sagt ha elslingor. Men dessa ska ligga under fuktspärren och då borde jag väl kunna gjuta plattan, lägga flytspacklet med slingorna och sen slå på dem och låta dem värma plattan så att fukten försvinner snabbare innan det är dags för fuktspärr?
 
S
ingen värme på förren spackel och gjutning är härdad.

det blir värme när betong och spackel brinner. men tillför ingen värme
 
Nej, det hade jag inte tänkt, men tiden för härdning är väl inte lika lång som tiden man ska vänta innan man lägger på fuktspärren? Härdning tar väl normalt bara några dagar, men jag menade därefter... dvs för att driva ut så mycket fukt att man snabbare kan lägga på fuktspärren, så att man inte behöver vänta i många månader. Eller?
 
S
man kan byta betong om du är mycket orolig för torkningen. blir dyrare då.
 
Jo, jag vet att det finns EPS-betong, men vill undvika det.
 
Har läst en del på nätet om detta nu och blev ju inte klokare.
Får ta det från början och hoppas att någon kommer med konstruktiva kommentarer.

Ska alltså bygga badrum (4,5 kvm) på torpet. Utrymmet ligger i en tillbyggnad som står på plintar (30 cm höga). Utrymmet är helt omringat av plintarna och det finns inga reglar. Jag bilade alltså bort befintlig betongplatta och fann att det var oisolerat under den. Men det fanns ett c:a 20 cm lager leca. Därunder bara sand/jord/sten.

Tanken är att lägga cellplast/frigolit (20 cm) istället för leca. Och sen kraftigt armeringsnät på vilket jag gjuter en 50 mm betongplatta. Den befintliga plattan var 20-50 mm och vilade direkt på lecan. Fanns inga sviktproblem. Det känns inte som om det blir mindre stabilt om jag dessutom lägger cellplast under så att allt blir mer plant. Men cellplasten hamnar ju direkt på sand/jord. Jag har inte något större utrymme att spela på uppåt. Och strax under sand/jord vet jag att jag har berggrund så jag kan inte gräva mer heller.

Tankar eller idéer?
 
S
det finns annat än eps-betong.
har en som tar lagertjocklek 3-50mm. gångbar efter två timmar(vid 20 grader) och beläggnigsbar efter 24timmar(vid 20 grader).
 
Bra!

Men vilken är det?

Och huvudfrågan: cyklar jag åt rätt håll när jag lägger cellplasten direkt på sanden/jorden som ju finns under lecakulorna? Eller måste jag ha något under?
 
Mikael_L
Passa på och byt alla rör (under hela golvet) som är det minsta tveksamma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.