Konsumentskyddet är svagt! Jag står ensam, Du står ensam och marknaden utnyttjar vår situation som engångskunder i fastighets- och husbyggarbranschen!
Vad ska vi göra? Formulera ett mail, som vi alla som läser detta, skriver och skickar till KO, Riksdagen etc.!
Kom med idéer, vi måste göra något NU!

Helena
 
:-/ :'( :surprised: >:(
Mailade i förra veckan till Fastighetsmäklarnämnden för att höra om husförsäljare räknades till mäklare! Nej då, för dem finns inga etiska eller moraliska regler, ingen auktorisation eller legitimation. På dem finns inga krav, då detta inte är ett YRKE! Efter som de inte utbildas på något sätt så finns heller ingen examen att efterfråga! Det är bara referenser som gäller och då har ju många bra reflektioner gjort under gruppen BESVIKEN?
Man ska ju inte skåda given häst i munnen, sägs det, men vi som köper "osett" verkar alla råka illa ut! Detta gäller inte bara de som köper hus utan även bostadsrättsköpare, vilket har uppmärksammats både i radio, tv och tidningar!!!
Det är ju oerhört stora pengar som omsätts i byggbranschen, är det därför politikerna är så "små"?

VARFÖR HÄNDER INGET mer? ??? ??? ???

Helena med
den DÅLIGA Sverige Stugan
 
Det är tamejfan helt otroligt.

Ju mer sånt här jag hör, ju mindre besvärad är jag av våra egna mödosamheter med husbygget. Det är värt varenda minut man lägger ner!

Jag tycker så himla synd om er som blivit uppkörda och mer eller mindre lurade...det är ju liksom ingen "pryl" man köper utan något helt annat. :'(
 
Ja, det är ju synd om oss, men vi behöver lära oss att vi kan vara starka som grupp. På vissa andra ställen har vi diskuterat säljarna, deras "hästhandlande" och om de finns utbildning för dem. Vad kan man kräva av "legitimation/auktorisation"? STR Sveriges Trähusfabrikanters Förbund www.husfabrikerna.com har utbildning för sina medlemmars säljare, där de lär sig om etik, kalkyler för byggandet och boendet mm. De kan inte sparka ut sina medlemmar men säger skarpt ifrån när de får veta om medlemmars missbrukande av sin "makt" mot konsumenten. De ska nu utvidga sin utbildning för att möta regeringens krav i betänkandet "Skärp er gubbar" (tror jag det heter) på att byggbranschen måste bli mer seriös, ta bort svartjobbare och ha "vissa regler att hålla sig till". Dvs man måste kunna be om ett bevis på att hantverkaren/säljaren/husfabrikanten har en "modern syn" på sin verksamhet (och engångskunden), så att de oseriösa sorteras bort genom att vi köpare blir mer och mer medvetna och dessutom får ett bättre konsumentskydd!

Eller hur? ::)

Helena med den dåliga Sverige Stugan
 
:D
Och här kommer listan på medlemmar i STR, så dom borde åtminstone vara hyfsat seriösa, tycker man!

Helena :D

A-hus AB
Aneby Hus AB
Animonhus AB
Bollebygds-Hus AB
EkeforsHus AB
Eksjöhus AB
Finndomo AB
Faluhus
Forsgrens Timmerhus AB
Götenehus AB
Hedlunds Hus AB
Hjältevadshus
Hortlaxhus AB
HultsfredsHus
Karlson Hus
Kungshus
LB-Hus AB
Modulent
AB Svenska Modulhus
Onsalavillan Hus AB
PlussHus AB
Rörvikshus Sweden AB
Sjödalshus AB
Sävsjö Trähus AB
Trivselhus i Vetlanda AB
VårgårdaHus AB
Värsås-Villan
Örement Producter AB
 
Den mest oseriösa hussäljare jag träffat på sålde för PlussHus så att husfirman är med i listan är nog ingen garanti för seriositet.

Det stora problemet med husbygge som jag ser det är att det kräver så otroligt mycket av konsumenten. Man måste sätta sig in i en massa juridik och byggteknik för att försäkra sig om att bygget blir bra. Så borde det inte behöva vara.
 
:surprised:
Se där, så sprack den bubblan med en smäll!
Ja, kanske behövs det legitimerade "mäklare/rådgivare" som rekommenderar ärliga försäljare...och så börjar man undra vilken rådgivare som är bra o.s.v....

Nej, vi behöver nog själva gå en "husbyggar/köparkurs" och få examen och visa upp betyget för den seriöse säljaren, som då vet att han kan prata med en kunnig köpare som vet sin sak (??)...

Jag tror dessvärre att det största problemet är att försäljarna/husfabrikanterna VET att vi är engångskunder och att vi sväljer en hel del och inte orkar tjafsa, när vi är nära våra drömmars mål!!!

Och hur många orkar och har råd att gå till rättsliga åtgärder? Väldigt få, vad jag förstår!

Men jag står ju där nu och måste - ensam - ta mitt beslut att orka och ta pengar till detta för att inte vända andra kinden till, när dom ger mig en örfil och tror att jag ska bli kuvad och svag av det!

Man kaxar upp sig och skriver långa haranger om vad man minsann ska göra, men steget mellan den egna dörren och entrén till advokatkontoret är ganska stort! Det är inte precis i starkaste skick man kliver in där, möjligen i sitt argaste!

Fortsättning följer på min hemsida som jag snart försöker bli klar med
hälsar Helena ???
med den...
 
Det är helt otroligt men tyvärr sant när man pratar om säljare.
När vi blev intresserade att ett hus, men gjorde några ändringar själva för att få ett större vardagsrum och kök, genom att flytta ut en yttervägg, sa säljaren att det INTE gick att göra, att konstruktionen inte skulle hålla.

Vi visade exakt samma ritning till en byggentreprenör.
Han sa, det är hur enkelt som helst, det är bara att lägga till limträbjälklag för att stödja konstruktionen!
Det fixar vi lätt.

Det visar att säljarna vet egentligen inte, vad de pratar om. Tyvärr är det många som tror att, för att dom säljer hus, vet hur en konstruktion ska göras och för nej till önskemål som är helt genomförbara.

Vi diskuterar vår ritning, direkt med konstruktören och vi har aldrig fått nej för våra förslag. Det finns alltid en lösning ;D ;D
 
Bob_the_builder
Självklart, allt är lösbart. Dock kan vissa lösningar bli onödigt dyra. DET bör man som säljare kunna upplysa om, i stället för att säga att det inte går.
 
Håller INTE med Bob av egen erfarenhet ;D
Det är just den skrämsel taktik som säljare använder för att inte behöva göra stora ändringar i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.