Hej!

Jag sök runt lite på forumet men är ändå lite osäker och skulle vilja dubbelkolla innan jag sätter igång. ;-)

Nyinflyttad. Badrum 10 år gammal med kakel och klinker. Upptäkte att fogen mellan kakel och klinker i dushen släppt på några ställen, så jag pillade bort den mögliga silikon-fogen som satt över. Visade sig på vissa ställen att det fanns t o m små tomrum fullpackade med med silikon. Antagligen har man sett att fogen börjat släppa men bara fyllt upp med silikon. Kan inte se någon annan förklaring eller kan det vara byggt så från början (det ska vara gjort av fackman)?

Vad jag har förstått ska kan silikon här skapa problem med att vatten kan bli "stående" i väggen och utan möjlighet att passera.

Min fråga: kan jag lugnt fylla upp tomrummet/springorna som bildats mellan klinker och kakel?

...eller ska man låta utrymmet vara kvar och försöka täcka endast springan med silikon (alltså inte fylla upp det)?

I övrigt sitter ingen ingen platta sitter lös och tätskiktet verkar var helt.

Tacksam på förhand!

Jan
 
Hej
Fogen mellan golv och vägg har man antagligen lagt silikon i för att inte fogen skall spricka när när vägg och golv rör sig relativt varandra. Jag försöker undvika silikon och använder istället vanlig fog mellan golv och vägg.
 
Jag tror att silikon mellan klinker & kakel (golv-vägg) är normalt förfarande,
för att vanlig fog riskerar att spricka.
Sedan är det kanske bättre med en annan produkt istället som inte möglar på ytan & blir ful...
 
Mikael_L
Hej och välkommen till forumet. :)

j_mac skrev:
Min fråga: kan jag lugnt fylla upp tomrummet/springorna som bildats mellan klinker och kakel?

...eller ska man låta utrymmet vara kvar och försöka täcka endast springan med silikon (alltså inte fylla upp det)?
Försök att inte fylla hela utrymmet, utan bara täta själva springan.
Det är det korrekta utförandet (om man har silikon i vinkeln), som du redan var inne på.

Använd våtrumssilikon, som är antimögelbehandlad.
 
Tacksam för era svar! :)

Lite olika bud ;-) Men jag låter tomrumet vara kvar och försöker endast lägga igen springorna. Det ser nästan ut som det var gjort så när det byggdes. Det blir ganska mycket om allt ska fyllas om alla tomrum ska läggas igen.

Det som dock gör mig lite brydd är vissa partier längs efter samma vägger är helt "massiva" med fog, samt att det på vissa ställen är tomrum. Kan man göra så när man bygger och bara täcka med silikon när man är klar?
 
Anledningen att folk lägger Silicon i ett badrum är för att de slarvar när de skär plattorna så de måste använda Silicon för att dölja dåligt skurna plattor...
Detta är min åsikt och erfarenhet...
Själv försöker jag undvika siliconen i absolut största möjliga mån.
 
S
Paul-Staffanstorp skrev:
Anledningen att folk lägger Silicon i ett badrum är för att de slarvar när de skär plattorna så de måste använda Silicon för att dölja dåligt skurna plattor...
Detta är min åsikt och erfarenhet...
Själv försöker jag undvika siliconen i absolut största möjliga mån.
där har du mycket fel. man fogat mest för att man vill ha en rörelsefog.
tak,golv och vägg rör sig inte på samma sätt
 
Visst behövs det ibland en rörelsefog men inte alltid och det är det jag syftar på.
I princip i ALLA badrum jag sett så har det kladdats dit Silicon även i golv/väggvinkeln vilket man t.o.m enligt gällande branschregler ska undvika, och i många fall kunde det undvikits även i väggvinklarna om man lägger lite mer energi på att skära plattorna snyggare.
Jag har sett mängder av badrum utföras av renodlade plattsättare som jag inte alls tycker är snyggt utförda.
Senast i förra veckan var jag inne där en kille höll på att sätta plattor och när jag ser att han lämnar över 5mm mellanrum mellan väggplattorna i hörnen undrar jag hur snyggt det blir sedan med en fet äcklig siliconfog där. ;)

Så jag ändrar inte åsikt helt och hållet för i sådana fall används siliconet för att dölja att han inte orkat vara mer noga med skärningen. ;)

Bkr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Stefan 78
  • Laddar…
Tack för alla svar! Bara så att jag inte missförstår något: med "mjukfog" menas silikon?

Pratade med en kakelsättare tidigare i ett annat ärende som menade att bestämmelserna var att silikon i vinklarna runt golv (annat än vid trösklar) inte skulle användas.

Men om det redan är byggt? Vilket skulle vara mitt bästa alternativ i ett badrum som redan är ca 10 år och har glipor i fogarna i vägg/golvvinker? Jag tolkade att någon här som att det bara är att försöka täta springorna och låta tomrumen bakom att vara.
 
j_mac skrev:
Tack för alla svar! Bara så att jag inte missförstår något: med "mjukfog" menas silikon?

Pratade med en kakelsättare tidigare i ett annat ärende som menade att bestämmelserna var att silikon i vinklarna runt golv (annat än vid trösklar) inte skulle användas.

Men om det redan är byggt? Vilket skulle vara mitt bästa alternativ i ett badrum som redan är ca 10 år och har glipor i fogarna i vägg/golvvinker? Jag tolkade att någon här som att det bara är att försöka täta springorna och låta tomrumen bakom att vara.
Korrekt... mjukfog = Silicon

Personligen hade jag hellre försökt ta bort mjukfogen om den är ful... :)
Finns både speciella knivar/skrapor samt lösningsmedel för detta som underlättar.
 
S
jo äldre badrum fanns inte det där att man kunde ta hård fog, men många använder mjukfog ändå.
 
Kan någon vänlig skäl ta en bild på en bra fogad väg/vägg hörn utan mjukfog?
Och förklara hur ni gjort.
 
mr_dan skrev:
Kan någon vänlig skäl ta en bild på en bra fogad väg/vägg hörn utan mjukfog?
Och förklara hur ni gjort.
Arbeta in fogen i hörnet med gummispackeln, sen kan man dra med fingret för att få den jämn. Sen får man vara försiktig och noggrann då man tvättar bort överflödig fog.
 
T
mr_dan skrev:
Kan någon vänlig skäl ta en bild på en bra fogad väg/vägg hörn utan mjukfog?
Och förklara hur ni gjort.
Först och främst får man skära plattorna snyggt så där är knappt någon springa, sedan är det ju bara att trycka i fog och torka av, lätt som en paj!(y)
 
Ni får det att låta så enkelt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.