Hej!

Nu när solen inte är lika klar har jag upptäckt en tråkighet med mina vakuumrörspaneler. När den varvtalsstyrda cirkpumpen nu går lite saktare verkar cirkulationen avta för varje panel från pumpen sett (kolla bilden).

Till acktanken är det bara några 10-tal grader, men anslutningen från den fjärde panelen är så het att man bränner sig. Det verkar som strömningsmotståndet är det som är orsaken till detta. Vatten flödet "vill" väl gå kortaste vägen, antar jag.
Har jag rätt?

Förslaget på ändring i rördragningen bygger på hur man kopplar en vedpanna till flera tankar, dvs ser till att första tanken laddas först och returen ansluts så nära sista tanken som möjligt. Det är väl samma sak med anslutningen till radiatorkretsen.
Tänker jag rätt?
 
  • Diagonalkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo jag är inne på samma linje, det är nog så som du tänker. Att vattnet väljer den lättaste vägen.....

Parallell koppling av flera solfångare är lite problematiskt.
Ditt rördragningsförslag skulle kunna vara en lösning, men om det fungerar i verkligheten det är frågan. På de kopplingsskisser som jag har sett där man har parallellkopplat fler än 2 solfångare så har man monterat strypventiler till resp. solfångare. Fanns också en skiss på en lösning där man ändrade dimensionen på rören allt eftersom, men jag kom inte riktigt ihåg hur det ändrades. Men kopplingsfiguren finns i boken "Solvärme i vårt hus", får gå hem och läsa på.
 
När man har varvtalsstyrd pump borde det inte vara en fördel att seriekoppla dem då?

Vid stark sol pumpas det med full vart genom alla = mycket värme
Vid mindre sol går cirkulationen saktare genom alla så de förvärms i första för att sist ha maxtempen solfångaren klarar av = så mycket värme solen kan ge.

Eller tänker jag fel? mindre rör blir det iaf ::)
 
roli skrev:
Parallell koppling av flera solfångare är lite problematiskt.
:) Kan vara svårt att parallellkoppla om man bara har en panel också ;)

Jag hade seriekopplat, förstår inte varför man vill parallellkoppla?
 
synvinkeln skrev:
kolla lite vad dom skriver här!

kolla under solpaket 4   och sen cheklista injustering


[länk]

Tack för tipset!

Blir till å köpa ett par rör i morgon och löda till det på kvällen!
 
KalleT skrev:
 :) Kan vara svårt att parallellkoppla om man bara har en panel också ;)

Jag hade seriekopplat, förstår inte varför man vill parallellkoppla?

Det var verkningsgraden jag var ute efter (vilket bekräftades i på Borös hemsida).
 
Karkulla skrev:
Det var verkningsgraden jag var ute efter (vilket bekräftades i på Borös hemsida).
Jo, men om du kör med vartalsreglering så reglerar du väl på deltaT? Visst verkningsgraden på den sista(varmaste) panlen vid seriekoppling blir ju sämre, men totalt sett borde jämna ut sig.
Jag ser det som väldigt svårt att justera in panelerna rätt pga att du vervtalsreglerar. Så som du har kopplat panerlerna idag.
Differanstrycket över respektive panel kommer ju att variera med varvtalet och där med flödet.
Du kan nog få det hyfsat med inkopplingsalternativ 1.

Lycka till
 
Jag inser inte hur det spelar någon roll för verkningsgraden.
Som det är nu blir det ju bara sämre, för en panel ingår ju knappt alls i värmealstringen. Men även om du får en exakt jämn fördelning av flödet, då händer väl följande:
Först jobbar alla solpanelerna bra mot ganska kallt vatten, som du inte har någon nytta av som varmvatten.
Sen jobbar alla panelerna sämre mot varmare vatten, som du har någon nytta av.
Till slut jobbar alla panelerna sämst mot varmt vatten, som du har riktig nytta av.

Om du seriekopplar jobbar de olika panelerna olika bra, beroende på var de sitter, hela tiden.

Alltså antingen alla bra halva tiden och sen dåligt halva tiden, eller så halva panelerna bra, halva dåligt, hela tiden. Det blir ju samma resultat, men enklare att koppla i serie.

Dessutom hävdar jag ju envist att det här med att man ska köra mot kallt vatten nog är bra för verkningsgraden, det ser jag ju på mina mätare också, men jag vill duscha i varmvatten, inte i verkningsgrad.
 
Jag har 6 plana solfångare, så inte helt jämförbar med din situation. Men i alla fall, rekommenderad var att inte koppla mer än 4 (plana) solfångare seriellt. Därför blev det för mig 3 parallelt med 3, alltså 3+3. Efter pumpen vid tanken förgrenas returen till solfångarna, och i varje gren sitter en taco setter, en sån som visar flödet och har ett skruv för att minska (strupa) flödet.

http://www.dms-online.de/english/products/accessories/taco.htm

Man justerar så att varje gren har samma flödet (ca 2.5 l/m i mitt fall). Efter taco setter går alltså två 12 mm kopparrör upp till taket till solfångarnas in, och framlednigne från solfångarna är ett 15 mm kopparrör.

Utan justeringsmöjlighet för flödet är det förmodligen svårt att få parallelkopplignen optimalt.
 
Skulle det bli för varmt i sista solfångaren, om man körde i serie? Eller vad var anledningen?
 
apersson850 skrev:
Skulle det bli för varmt i sista solfångaren, om man körde i serie? Eller vad var anledningen?
Det är nog samma anledning som för mig, dvs det "interna" motståndet skulle bli för stort. Pumpen skulle inte orka med (eller så skulle man bli tvungen att skaffa sig en "heavy duty" pump).

Mina 7 st Lesol 5 AR är kopplade 3+4 i serie och varje solfångare har ett oskarvat 12 mm rör som går i serpentiner under absorbatorplåten. Och enligt montageanvisningarna så skall man inte seriekoppla fler än max 4 stycken för annars blir det förstort motstånd i ledningarna. Efter min pump nere i pannrummet så förgrenar sig ledningen till 2 st 15-rör med tacosetter till resp. solfångargrupp. Efter solfångarna är det sedan ett 18-rör ner till växelventilen före slingorna i acken.
 
Nu är solfångarna seriekopplade.

Vad bittert att solen tog en vilodag idag.... :(
 
Det förstås, det blir ju betydligt mer röriskt virrvarr när det inte är en vakuumsolfångare. Där går ju värmeväxlaren rakt igenom, bara.
 
Karkulla skrev:
Nu är solfångarna seriekopplade.

Vad bittert att solen tog en vilodag idag.... :(

Några dagar senare så kan jag konstatera att det fungerar mycket bra. 15 - 20 kWh en hyggligt solig dag. Det här verkar hoppfullt! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.