Hej!

har precis monterar in nya sp vridfönster 15x13 (eller var det 13x15)

hursomhelst... en ny soffa ska in och den är stor och går troligen inte in genom en innerdörr...

när man öppnar fönstret vrids det bara runt och inte ger plats för någon soffa så jag undrar om man lätt kan ta ut själva fönster och båge, eller vad det kallas och låta karmen sitta kvar...då skulle soffan gå in tror jag=)
 
Man kan ta ut bågen men det är inte jättelätt och bågen är tung.
I vilket fall som helst så underlättar det om två håller och en lossar skruvarna.
Tillvägagångssättet beror på hur nytt fönster du har. Bild på skenan som fönstret löper i hade underlättat.
 
studerade fönstret och det såg väldigt krångligt ut, men som tur var så fick vi in soffan den vanliga vägen.

fönstren är alldeles nya och det är nog inte tänkt att man ska dela dem, men det går nog...
 
Jag har hört talas om att det går, men det är inget man gör för att få in en soffa. Då river man nog hellre lite vägg.
 
thestrut skrev:
studerade fönstret och det såg väldigt krångligt ut, men som tur var så fick vi in soffan den vanliga vägen.

fönstren är alldeles nya och det är nog inte tänkt att man ska dela dem, men det går nog...
Har man bara möjlighet att en gubbe står på insidan och en gubbe på utsidan och en tredje lossar skruvarna i bågen samt en liten plastkloss i skenan i karmen så är det lätt gjort. Man får akta så man inte skadar karmen bara.
 
Jag rekommenderar inte att ta ut bågen ur karmen utan att känna till just sp. fönsters beslag. Det är dessutom väldigt tungt. Typiskt 4 mans arbete !
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.