Hej,

Mitt mål är att bygga ut ett befintligt hus och att göra det väldigt kostnadseffektivt. Den utbyggda delen bör hamna kring 80 kvm boyta.

Inom projektet ingår det att byta ut taket på befintlig byggnad. Det befintliga taket täcker 80 kvm boyta idag. Utbyggnaden+befintlig byggnad kommer att bli rektangulär på gränsen till kvadratisk och alltså vara 160 kvm ca.

Min initiala fråga är om 2,5 miljoner räcker för 80 kvm nybygge plus tak för 160 kvm? Hur sannolikt är det att man får plats med en välisolerad källare också?......80+80++160 ;)

Jag har inga ambitioner annat än att bygga väldigt prisvärt och få så många kvm för framtiden som det bara går. Hur långt kommer jag på 2,5 miljoner bara på hus?
 
Eftersom du kan få ett nytt hus på 160 m2 så ska det väl gå bra att bygga ut ett gammalt med 80 m2.
Du måste nog prcisera lite bättre vad du vill ha innan du kan få nåt annat än rena gissningar. Grundläggning, vvs, kök m.m.?
 
Det är alldeles för lite info om vad du vill ha men det är absolut ingen omöjlighet att bygga ut 80 kvm för 2,5 miljoner, snarare tvärt om.
Men sen vet man ju inte, du kanske vill ha italiensk marmor på golven, 40 kvm spaavdelning och resten kök, platsbyggt av afrikanskt bumbiträd samt takmålning av davincis sonsonsonsonson etc
 
Tack för snabbt svar,

Ska önskelistan fram så vill jag i botten ha en varm välisolerad platta med uppmurade väggar som då ska fungera som källare. För detta kommer man att behöva gräva ner sig en halv våning, marken är en rullstensås. Källaren får gärna vara oinredd till en början för att klara budget.

Oklart hur jag ska definiera vvs mer än att vi ska ha ett badrum och ett kök, köket får gärna vara begagnat då vårt mål inte är att bo flådigt utan att bo eget. Nu är iofs tomten inte min utan en släktings, men den problematiken anser jag mig ha löst.

Sedan får taket gärna vara ett valmat sådant med förhöjt väggliv för att få en vind man senare kan inreda. Svarar inte så mycket på frågorna känner jag men...jag har en bild av att ftx, värmeåtervinnande ventilationssystem ska vara vettiga för framtiden. Vinden med fullhöjd som nämns får gärna också stå oinredd för att klara budget så att den kan färdigställas senare.
 
Jag tänker mig mer budget och Ikea än handmålade tak :)

Jag ser mig som förnuftig med pengar och vill bygga ut för att bo och leva med min familj. Hög standard är ointressant, attanabbt bli lånefri står högre i kurs hos mig.
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
tpr skrev:
Jag tänker mig mer budget och Ikea än handmålade tak :)

Jag ser mig som förnuftig med pengar och vill bygga ut för att bo och leva med min familj. Hög standard är ointressant, attanabbt bli lånefri står högre i kurs hos mig.
Jag jobbar iofs sällan med så stora projekt, eller rättare sagt aldrig men jag tycker att det ska gå hyffsat smärtfritt att få ihop det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.