Funderar på att göra lägre stödmurar (som inte behöver hålla för något enormt tryck) byggda av armeringsnät, konstruerade som enklare gabioner, med sprängsten i. Att jag vill ha vanligt armeringsnät är på grund av estetiken - tycker att rosten är snygg. (Galvaniserat/? skulle bli för strikt för stilen i vår trädgård.)

Eftersom den kommer att vara helt oskyddad - ofta med en riklig tillgång till både syre och järn... - undrar jag hur länge jag kan hoppas på att den ska hålla. Kanske beror mycket på järnets dimensioner visserligen, men ju tunnare desto mer hanterligt i byggskedet.

Funderingar? Frågor? Erfarenheter? :)
 
Vilken bra idé! Det kommer bli snyggt med det rostiga.

Men hur länge det kommer hålla.... hmm...
Jag hittade dessa gabioner som var snygga trots att de var orostiga. :)
http://www.blomsterlandet.se/Tips-o...iklar/Tillbehor/Gabion-natmur-for-tradgarden/
"Nätsektionerna har en aluminium- och zinklegering och är särskilt anpassade för det svenska klimatet. De behöver inte underhållas och kan stå ute i många år."

Så - obehandlade armeringsjärn borde väl hålla "några år". ;)

Lycka till!
 
Kommer att hålla i många år men tänk på att minsta maskstorlek är 150 mm så det behövs stora stenar för att de inte ska ramlar ur.

Protte
 
Åjo, 100-ruta är inte så ovanligt.
exempel: http://www.goteborgshandelsstal.se/sortiment/armeringsnat/

Det kanske bara inte finns på byggmax och är inte så lättarbetade.
7-8mm järn bör hålla tills man tröttnat på muren, tror jag hört siffror om att man kan räkna 0,1mm rost om året?
 
Blir nog fint! Om du vill förlänga livet på armeringsnäten kan du pensla dem med linolja när de rostat lagom snyggt. Nyansen blir lite mörkare än obehandlad rost.
Delarna med markkontakt kommer att rosta snabbast, dessa kan du lägga lite extra möda på att skydda.
 
Tack för alla svar! Jag funderar vidare.
 
Intressant! Testade du Annaanna (eller nån annan)?
 
Några jag gjorde till Kungshaga. Om ni var nyfikna på se..inte hittat några bilder på nätet..
 
  • Grusväg som leder till en inkörsel på en lantlig fastighet med staket och vedstapel vid solnedgången.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Väcker liv i tråden då jag funderar på att göra samma sak. Har någon på forumet gett sig på detta och i så fall fan använde ni för knep att sätta fast sidorna med?
 
S Skystalker skrev:
Väcker liv i tråden då jag funderar på att göra samma sak. Har någon på forumet gett sig på detta och i så fall fan använde ni för knep att sätta fast sidorna med?

Hej! Har du lyckats få till något? Vi är inne på samma projekt och letar lite bilder och inspiration ☺️mvh Elin
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.