avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min gamla avlopp ser ut enligt bilden. Gjutjärn som legat under betongplattan sen huset byggdes 1933. Är nu tvungen att byta den del som är rödmarkerad då den var ganska sönderrostad inifrån och ett kommande badrum med toalett ska kopplas på där. Min grundtanke var att byta alla rör under plattan när man ändå håller på. Håller på att bila upp golvet och det är ett jäkla skitjobb rent ut sagt. Jag undrar om det går att "fuska" lite genom att stoppa de nya plaströren I de gamla som redan ligger så slipper jag bila fram alla rör helt? Att bara bila fram de rör som måste bytas helt och sedan bila fram knutpunkterna på resten. Eftersom rören som redan ligger är 100/110 borde det väl gå att trycka in 75mm rör och sedan där det är 150mm, grönmarkerat, borde ju ett 110mm plaströr kunna tryckas i.
 
  • avlopp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser att det blev två bilder och jag verkar inte kunna få bort den nedre. Det är den övre jag syftar på i texten.
 
När jag bytte alla rör i min ena villa med samma förutsättningar så tog jag dit en firma som kapade spår i bottenplattan och sen bilade jag upp.
Kostade en slant MEN jag är riktigt glad att jag gjorde det då arbetet gick mycket lättare!
Jag skulle inte fuska och det känns så bra nu när jobbet är klart...
 
Y
Annars finns ju företag som sysslar med relining. Sprutar epoxiplast i gamla rör, fast jag vet inte var gränsen går till att detta vore möjligt.
 
P-plats skrev:
När jag bytte alla rör i min ena villa med samma förutsättningar så tog jag dit en firma som kapade spår i bottenplattan och sen bilade jag upp.
Kostade en slant MEN jag är riktigt glad att jag gjorde det då arbetet gick mycket lättare!
Jag skulle inte fuska och det känns så bra nu när jobbet är klart...
Absolut skulle det kännas bra att få det ordentligt gjort. Har funderat flera gånger på att be en firma göra själva håltagandet. Får ringa en i veckan och se vad det skulle kosta. Men sen är det ju kul att göra själv, man får testa och lär sig en massa. Vad kostade det för din del, på ett ungefär?

Yrrol skrev:
Annars finns ju företag som sysslar med relining. Sprutar epoxiplast i gamla rör, fast jag vet inte var gränsen går till att detta vore möjligt.
Tack för tipset. Har läst en del om relining sen tidigare, mycket här på forumet. Verkar vara mestadels dåliga erfarenheter och det ska även vara riktigt dyrt har jag hört. Gjorde någon uträkning på en hemsida, slutade på över 100'000:-.

http://www.titania.se/Vart-verksamhetsomrade/Relining/Reliningkalkylatorn/
 
Saffady skrev:
Tack för tipset. Har läst en del om relining sen tidigare, mycket här på forumet. Verkar vara mestadels dåliga erfarenheter och det ska även vara riktigt dyrt har jag hört. Gjorde någon uträkning på en hemsida, slutade på över 100'000:-.

[länk]
Helt sanslösa uppskattade priser där. Det måste vara i relation till att riva en större byggnad i Sthlms innerstad som det där är billigt. Jag slog för skojs skull in att relina 100 m rör till min 3-kammarbrunn och får ett uppskattat pris på över 500 kkr! Det kostar kanske 30 kkr att gräva upp dem och byta dem.

Avseende huvudfrågan, om att sticka in nya rör i gamla, varför inte. Ser bara två eventuella probem.

1) Där dimensionen kräver minst 110, tex. från toan, behöver du nog bila ändå.

2) Fixering av rören är viktigt så att de inte kan "skaka loss" någon skarv och även så att längdutvidning kan ske.

Kan du lösa detta genom att bara bila upp där de gamla rören vinklar av eller grenar sig, så varför inte.
 
Saffady skrev:
Absolut skulle det kännas bra att få det ordentligt gjort. Har funderat flera gånger på att be en firma göra själva håltagandet. Får ringa en i veckan och se vad det skulle kosta. Men sen är det ju kul att göra själv, man får testa och lär sig en massa. Vad kostade det för din del, på ett ungefär?
Jag har inte siffrorna här framför mig och jag dränerade en del av huset samtidigt.
Jag betalade 6000:- för kapningen vilket var lite i överkant men jag visst inte att dom tog betalt för varje cm på djupet som dom kapade.
Det var dock lite tur då plattan var tjock och under var det stenar satta på höjden.

Till detta tillkom kostnaden för alla rör samt brunnar, mackadam och betong.
Jag har ett lite större system med tre golvbrunnar samt rör upp i huset på två ställen.

Ska vi prata arbetstiden så blev det ett antal timmar men det känns så skönt att veta att avloppet är helt ok.
Jag funderade också på relining men jag tror inte det är så bra i en vanlig villa där det är relativt enkelt att istället byta ut rören. Tror dessa jobb skrämmer folk MEN jag tyckte det var enklare än jag trodde trotts att mitt nog var jobbigare än många andra...
 
norrbottenstorpet skrev:
Helt sanslösa uppskattade priser där. Det måste vara i relation till att riva en större byggnad i Sthlms innerstad som det där är billigt. Jag slog för skojs skull in att relina 100 m rör till min 3-kammarbrunn och får ett uppskattat pris på över 500 kkr! Det kostar kanske 30 kkr att gräva upp dem och byta dem.

Avseende huvudfrågan, om att sticka in nya rör i gamla, varför inte. Ser bara två eventuella probem.

1) Där dimensionen kräver minst 110, tex. från toan, behöver du nog bila ändå.

2) Fixering av rören är viktigt så att de inte kan "skaka loss" någon skarv och även så att längdutvidning kan ske.

Kan du lösa detta genom att bara bila upp där de gamla rören vinklar av eller grenar sig, så varför inte.
Möjligt att det är riktigt överdrivna priser, jag har inte koll på läget. Vet bara att varje gång relining kommer på tal så är det dyrt och bara rekommenderat när man inte kan komma åt rören för byte.

Ang. dimensioneringen av nya rören så måste jag givetvis bila fram 110 rör för toalett. Men på övriga ställen kanske det går att gena lite. Är det för övrigt standard med 110 rör som stam nuförtiden?

Gällande fixeringen av rören, kan man inte fylla på med någon flytande massa som sen stelnar. Typ flytspackel eller fogskum etc. Vad är längdutvidgning på ett avloppsrör i plast? Temperatur och fuktighet är väl relativt konstant under plattan? Eller har det med andra saker att göra?
 
i stället för att bila kan man skära upp avloppet med en vattenskyld såg går fortare sen bejlar man bara i tu kakorna
 
O
Jag har snarare den tanken att relining är billigt... men det är kanske om man jämför med stambyte....
Jag vet vad vi betalar för att relina ett flerbostadshus med 79 lgh då betalar vi ca 2milj. Då relinar de 95% av stammarna samt samlingsledningarna. Det som inte relinas är den biten synliga stammar i källaren.

Men visst kostar det. det är 2st gubbar,samt maskiner och färg...
Så det kanske inte är det lättaste att räkna hem i en villa. Men om rören ligger nån meter ner i betongen så kanske det kan vara värt det ändå. För då är det helvete rent ut sagt att bila upp allting.

Men jag skulle inte anliga Titania. Dessa livnär sig framför allt på stambyten. Jag skulle kontaktat någon av de leverantörerna som bara sysslar med dessa. Och då välja nån av de största. Det är ett hantverk att relina rör.
 
  • Gilla
Mdde
  • Laddar…
Jag skulle absolut skjuta in dom nya rören i dom gamla om det går.
Vi fick göra så med dagvattnet när vi grävde om dränering och dagvattenledningar.
Dagvattenledningen går nämligen tvärs över grannens tomt och kan man slippa gräva där så är det bra
 
P-plats skrev:
Jag har inte siffrorna här framför mig och jag dränerade en del av huset samtidigt.
Jag betalade 6000:- för kapningen vilket var lite i överkant men jag visst inte att dom tog betalt för varje cm på djupet som dom kapade.
Ok, men 6000:- för att bara kapa spår låter saftigt tycker jag. Men jag har å andra sidan inte koll på arbetsinsatsen. Kollade själv för någon vecka sedan och jag kunde hyra vattenkyld såg med tillhörande industridammsugare för strax under 2000:- inkl. allt.

Odjuret skrev:
Jag har snarare den tanken att relining är billigt... men det är kanske om man jämför med stambyte....
Jo det kanske är billigt i jämförelse med att ta dit hantverkare som gör hela stambytet. Min tanke är ju att göra så mycket som möjligt själv och sen ta dit rörmokaren när det nya ska sättas på plats. Relining verkar betraktas som en tillfällig lösning av både VVS-branschen och de flesta försäkringsbolag. Såg någon reklamfilm och där påstås det att det är bättre än stambyte, antar att de menar pga. mindre besvär. Ska ringa och rådgöra men rörmokaren under veckan, ska ju även dras vatten och elementrör uppåt i samma veva.
 
Relning känns som en dålig lösning, det är billigt för bostadsbolagen och föreningarna. Till dig, byt så mycket du kan, det blir inte smidigare sen!

Gör som folk föreslagit, hyr en vattenkyld såg, såga spår, knacka sönder blocken med en bilmaskin, lägg nya rör. "110" till stammarna och wc. 75 till dusch, ts, kök.
 
Tack för input. Ska rådgöra med rörisen och så får vi se hur det blir. Att ta upp hela golvet längs rören är inte möjligt just nu då rummet används som förvaring pga. resten av bygget. Har redan bilat upp det som är rödmarkerat så jag kopplar nog på nya rör därifrån upp till kommande badrummet och tar mig an stammen lite längre fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.