Det står i gällande branschregler att man ska placera avloppsmynningar till t.ex handfat så att de är 60 mm från närliggande väggs tätskikt och i höjdled ska de vara 40 mm ovanför "färdigt golv". Detta med färdigt golv låter i mina öron som färdigt med klinkers och allt.

Men.... Om man då tänker till ett slag...

Om man väljer 10 eller 20 mm tjockt klinkers, vad spelar egentligen det för roll i sammanhanget? Är inte 40 mm egentligen mätt från den färdiga golvytan som man sätter tätskiktet på, dvs flytspacklet till rörets ovankant. Är inte avsikten med detta mått att tätskiktsmanschetten ska hamna rätt? Inte kan väl höjden över klinkerplattorna spela någon särskild roll?

Kan någon upplysa en förvirrad själ..?
 
"Färdigt golv" är just färdigt golv, när alla golvläggeriprocedurer är avklarade. Röret ska då sticka upp 40 mm ovanför den färdiga klinkerytan om det ska vara över färdigt golv.
Eftersom det är svårt/omöjligt att på millimetern bestämma var färdigt golv hamnar när man är nere i trossbotten och bökar med rören så ta till röret såpass långt att det säkert räcker till, man kan alltid kapa det efteråt.
Ett rör är länge för långt, men blir snabbt för kort.
 
Ok, i det fallet bör jag anmärka på detta med andra ord? Det är inte jag som bygger nämligen.
 
Det beror väl på omständigheterna, om är det enda felet och endast ett par milimeter. Nja nä.
Om det är många åkterkommande fel och diffar 20mm, absolut.
Det är ofta så att man kapar rören efter att golvet är klart innan möblerna ska in, så att huvar och kommoder etc kan täcka rören helt när det är klart.
Höjden finns där för att man med säkerhet under tätskiktningen ska kunna ansluta på rätt sätt, och så att höjden är minst tillräckling efter att kakel är på plats. Ett par milimeter hit eller dig gör ingen gladare om det fungerar som tänkt.
 
Jag hörde mig för med säker vatten, och den där regeln är, som Corre säger, för att man med säkerhet ska kunna ansluta tätskiktet rätt samt att man ska ha höjd nog för vad man nu ska ansluta där. Han sa t.o.m att man i princip kan kapa röret i golvnivå när golvplattorna är på plats, om man så vill.
 
Nu sticker röret upp endast ca 15 mm från spacklet.. Dessutom har de bättrat på några ställen på spacklet där det var gropar. Väggarna är tätskiktade så nästa steg är gissningsvis att tätskikta golvet, men detta rör sticker upp väldigt lite och har dessutom fått spackel på sig.. Går det att ansluta manschetten på ett bra sätt på detta rör tror ni eller bör det kapas och ersättas med en golvanslutningsstos, vars kant man sedan tätskiktar runt och kaklar över?
20131019_123429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En duktig gubbe fixar det visseligen...
Men det finns ju en risk iom att man frångår SäkertVatten rekomendationen.

Hur bedömmer du kunskapen och erfarenheten på din hantverkare?
Är han certad enligt valt tätskiktssystems metoder också, eller bara grundcertningen i SäkertVatten?
 
Firman har säker vatten och bkr behöroghet men just denna kille vet jag inte. Han har gjort det mesta, snickeri, spackla fall, tätskikt mm. Endast rörinstallationer o el har gjorts av andra än han. Men mitt intryck är att han slarvar med en del saker och man därför får kolla allt de gör. Trist, när man tog in dem för man trodde de skulle va grymma... Tycker det är lite jobbigt, "vad kommer härnäst" är väl känslan så här långt. Men de har hittills iaf åtgärdat det jag anmärkt på, vilket är ett plus. Men som sagt, trist att man ens ska behöva kolla upp sådant, att de inte bara gör rätt på en gång.
 
Det ser ut som en 50mm muff?! Tryck i en rörbit på 10 cm sen e det klart?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.