Hej,

Helt ny här, vilket inte är så konstigt för att jag har inte bott i hus - men nu blir det ändring på det då vi har köpt ett (yey!).

Jag har dock en fråga:

Vi har en källare i nya huset som luktar en del fukt, enligt besiktningsmannen så trodde han att det skulle försvinna (doften) om man tog bort allt organiskt material (laminat som låg golvet och var uppreglat). Så hans förslag var att man skulle installera vattenburen golvvärme där och sedan lägga golv.
Jag undrar dock bara hur man ska gå tillväga och vad som är smartast att göra, då vi inte vill lägga massa pengar för att sedan göra om det. Vi hade tänkt att göra följande:
  1. Måla ena väggen med silikatfärg (vanlig färg idag)
  2. Resterande väggar med vanlig målarfärg.
  3. Värmegolv + laminatgolv
Dock så undrar jag om det är så man ska göra? Golvytan är ca 15m2, vi hade tänkt att köra på ett 12m2-system från Flooré (har inte sett så många andra system). Så om jag har förstått det rätt så flytspacklar man, lägger skivorna, sedan cellplast, lumpapp och sedan golvet. Sen tänkte vi även ha ventilerade golvsocklar, vilket jag gissar är rätt.

Men, jag har också läst att värmegolv inte är att rekommendera i källare då fuktvandringen kan bli dålig.Så - jag står alltså med frågan: Är det bra att följa besiktningsmannens råd att ha vattenburen golvvärme eller ska man skippa det och hur ska man göra annars?

Många frågor nu :)
 
Följ inte besiktningsmannens råd.
En kanske lite elak fråga men vad är det för tomte till besiktningsman som föreslår golvvärme för att lösa problemet.
Det finns i pincip 3 sätt att lösa problemen med uppreglade golv och väggar
1 Riv den uppreglade konstruktionen och installera ett undertrycksventilerat golv
2 Riv reglingen bila ur plattan,gräv,isolera och gjut en ny.Med den konstruktionen funkar golvvärme.
3 Riv reglingen,gjut/flyspackla och lägg klinkers utan fuktspärr under
Fredrik
 
  • Gilla
anders07 och 1 till
  • Laddar…
Som Fredrik skrev så ska man vara försiktig med golvvärme i källare som inte har riktig isolering eller kapilärbrytande underlag under för man kan få ännu mer fuktproblem.
Efter mina fuktproblem i källaren så kommer jag nu efter att ha dränerat ta bort allt invändigt och lägga klinkers på golvet och sen mål väggarna med silikatfärg.
 
Stora frågan är vad du skall använda källaren till? Det avgör ju vilka krav på komfort du har i källaren.

I vilket fall är det alltid en bra ide att riva ur allt organiskt material i kontakt med golv, ytterväggar och långt ned på innerväggar i gamla hus.

Sen kan en luftavfuktare göra underverk i en källare.
 
Värme i golv behövs bara vid klinkers. Ev planspackling, platonmatta, 3 mm cellplast, trägolv typ parkett, ventilerade golvlister löser nog ditt golv.
Ca årtal på huset ?
 
Ok, märkligt att besiktningsmannen rådde oss att göra på det sättet, tycker ju att han om någon borde veta!

Tanken är att rummet ska användas som ett sovrum för ett av barnen, det har egen ingång och är ganska stort - så nu när han börjar bli tonåring så kommer det bli perfa för honom.

Det ligger någon form av plast på marken, vi har inte kunnat undersöka till 100% eftersom vi inte flyttat in ännu, men jag gissar att det är cellplast. Men det hade legat någon träbit mot plasten till som luktade ganska mycket fukt. Därav rådde han oss att göra som jag beskrev.

Vi hade absolut tänkt att ta bort allt organiskt material, silikatfärg på väggarna, sen funderade vi fram och tillbaka på klinker kontra laminat - har vi golvvärme kunde vi köra laminat, så det var väl egentligen så vi tänkte. Det är ju betongväggar runt om i rummet, så det är inga innerväggar eller så som behöver rivas som har byggts upp. Rummet har tidigare använts som sovrum, men vi vill ju få bort den lite unkna lukten och se till att det är ett bra rum att vistas i.

Jag tänkte att om man har värmegolv så borde ju fukten tryckas ut mot sidorna sedan gå upp vid "kanterna", därav ventilerade socklar, men också att det inte skulle förekomma så mycket fukt i och med att vi har just värmegolv som borde plocka bort en del - eller tänker jag fel? Luftavfuktar ska vi absolut ha, ett tag tänkte jag att det kanske räcker om man har bara det under en period för att få bort en del av eventuell fukt i rummet.
Sen kommer nog mycket av lukten försvinna när allt det organiska slängs, det är ju där det har satt sig.

Phuuu...det är inte helt lätt, sen har vi till att börja med en begränsad budget, men man vill ju ändå inte bygga bort sig det första man gör.

Men om jag förstår det rätt så kan man i princip köra klinker + luftavfuktare (hårddraget) så borde det vara rätt ok lösning? Sen givetvis silikatfärg osv...
 
P-plats skrev:
Som Fredrik skrev så ska man vara försiktig med golvvärme i källare som inte har riktig isolering eller kapilärbrytande underlag under för man kan få ännu mer fuktproblem.
Efter mina fuktproblem i källaren så kommer jag nu efter att ha dränerat ta bort allt invändigt och lägga klinkers på golvet och sen mål väggarna med silikatfärg.
Vad är tanken att du ska använda källaren till sen? Sovrum eller allrum, eller något annat?
 
largab skrev:
Värme i golv behövs bara vid klinkers. Ev planspackling, platonmatta, 3 mm cellplast, trägolv typ parkett, ventilerade golvlister löser nog ditt golv.
Ca årtal på huset ?
Ok, men absolut inte vattenburen golvvärme under det? Byggt 1937, ombyggt -65 med lite större jobb, inte helt klart om det var då källaren gjordes.
 
Problematiken är att du värmer marken under. Vattenburet eller el spelar ingen roll.
Googla lite på omvänd fuktvandring så ser du hur galet råd besmannen gav dig.
Fredrik
 
mertzin skrev:
Vad är tanken att du ska använda källaren till sen? Sovrum eller allrum, eller något annat?
Jag har totalt ändrat min uppfattning om källare och kommer aldrig inreda en källare för att bo där.
Efter alla fuktproblem så kommer min källare vara just en källare...
 
Ok, men stämmer det att problemet egentligen först uppstår när (och om) man stänger av golvvärmen på sommarhalvåret? Då plattan kyls ner fortare än marken..
 
Experterna säger det.
Personligen kan jag inte förstå denna förtjusning för golvvärme i källaren.
Varför krångla till det och skapa en ev riskkonstruktion när man vet att det går att lösa utan detta?
Fredrik
 
Fredrik Å skrev:
Experterna säger det.
Personligen kan jag inte förstå denna förtjusning för golvvärme i källaren.
Varför krångla till det och skapa en ev riskkonstruktion när man vet att det går att lösa utan detta?
Fredrik
Jag förstår absolut vad du menar, jag vill bara skaffa lite förståelse för allt - när man är nybliven husägare har man ju 1 miljon frågor och man får många olika svar. Anledningen till att vi vill ha golvvärme är väl egentligen helt enkelt för att det troligtvis kommer att bli rätt kallt på golvet.

Men jag har funderingar på att skippa värmegolvet och köra platon-lösning med platonmatta sedan golv, vilket borde vara rätt vettigt. Jag överväger att göra en ordentlig fuktmätning av fackman när vi rivit allt för att se hur stora/små problemen med fukt egentligen är. Först efter det jag vet 100% vad jag bör göra..

Har glömt att skriva det tidigare, men stort tack för alla svar!
 
Frågan är om det är någon vits med fuktmätning.
Du vet nog redan svaret .Det är fuktigt och det kommer förmodligen aldrig att bli torrt utan man får anpassa byggmetoderna efter verkligheten.
Fredrik
 
T
Har själv rivit ur gamla golvet. Isolerat med 14cm isodrän och sen 10cm platta med vattenburen golvvärme.

Skulle inte vilja vara utan golvvärme!

Omvänd fuktvandring ska inte vara ngt problem så länge man har värmen på åretrunt och med en luft/vattenvärmepump är det ingen större kostnad.

Inget organiskt mtrl i en källare känns självklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.