Hejsan
Nu är det så här att vårt fårhus börjar spela på sista versen, vilket betyder att ett nytt måste byggas, men de nya ska va lite mer genomtänkt hade jag tänkt.

Varje år måste man skotta ut all dynga för hand, så om man kunde göra rent det med hjälp utav traktorn med lastare med skopa istället så skulle det underlätta. Kan man kanske bygga ett mobilt hus som går att flytta på, eller måste man bygga så stort så man får in lastaren, går det att bygga ett som man bara höjer taket på kanske, eller nått. Huset behöver va ca 16 m2 och vind+vattentätt men ej uppvärmt då det är den sortens får som kan gå ute året om som ska bo där.
Någon som har något fiffigt förslag?
 
Kan du inte gjuta en rejäl platta och ha någon form av automatisk gödselskrapa som man har till kossor i ladugårdar.?
På plattan kan du sedan bygga valfritt fårhus.:D
 
Ne de blir svårt, har ingen el där hagen är, dessutom vill jag helst inte tappa mark kontakten då en platta kyler ned djuren:/
 
P
Är lite trött så ta min idé för vad den är :)

Bygg ett "vanligt" fårhus och skaffa en tvåhjulstraktor med skrapa så att du kan trycka fram skiten till dörren där du tar hand om den med den vanliga traktorns skopa. Skulle tro att det är enklast och billigast.

Eller ännu mer "oseriöst" kanske en sån här? Det är förstås en del jobb.
 
Jag har själv funderat på ett tält för fåren billigt lätta att flytta osv dancover har många fina modeller
 
Lite osäker hur du menar där med tvåhjuls traktor:s
Ett tält kan helt klart va intressant!:)
 
Kellfri har en modell som är vettig, sen är ju tyvärr deras kvalitet sådär.
 
Såg kellfris varianter, verkar okej, men som sagt det är deras kvalitet så undrar hur mycket man kan flytta på de sedan.
 
P
Tänkte på en Honda F560 + snöblad
 
Jaha ja de kan ju funka:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.