Hej! har en Huskvarna vedspis i gäststugan som är jag är osäker på om jag ska renovera, plocka isär o kitta om mm. Rökkanalen på 4,5m läcker lite för mycket för att bli godkänd. Grannen är typ skrothandlare o har en fin skorstensslang på 100mm i diameter som jag nog kan få till liten peng :) men räcker den till verkligen eller krävs större slang?
 
  • Bild1428[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde räcka med 100 mm till en liten spis.
 
Ja, det borde räcka gott. Är ju typ 130 på en 35 kWh vedpanna.
 
Borde ju räcka med samma area som utgående från spisen, den är ju iofs oval så att den kan vara lite klurig att räkna ut.
 
Tack för svar, glädjande svar såvida ni som svarat har bra koll på skorstenar o eldstäder ;)
Vad behövs förutom slangen för en komplett installation? stos nere mot spisen och kanske en stos upptill? eller kan man helt enkelt sätta dit en 90 gradersböj i stål mellan slang o spis utan att mura?
 
kulle skrev:
[länk]

Här har du lite olika grejor
toppfoder / bottenkona + vermiculit bör du ha.

edit
haha du hann före :D
Bra tips, mycket grejer och bra beskrivningar :) Ska läsa på mer nu.....
Verkar som att man normalt inte använder 90 gradersböj av metall (?) alltså att böjen blir ett "fritt" utrymme i muren mellan bottenkonslang och inmurad vedspisstos?
 
För sotningens skull är det bra med en plan yta i botten av pipan som klotet kan landa på, blir ett distinkt stopp. Risk att det fastnar med en plåtböj.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vilken funktion har egentligen vermiculit? är som brandskydd eller skydd för slangen/skorstenen?
 
kulle
johan5588 skrev:
Vilken funktion har egentligen vermiculit? är som brandskydd eller skydd för slangen/skorstenen?
största funktionen är nog mot kondens
 
M
johan5588 skrev:
Vilken funktion har egentligen vermiculit? är som brandskydd eller skydd för slangen/skorstenen?
* Isolerande = bra drag
* fixera röret i kanalen

Sedan kan jag tänka mig att vermiculiten vid eventuell skorstensbrand minskar risken för spridning av den enorma hetta som blir. Men det är spekulation av mig.
 
Har lagt ner denna ide, ska starta en ny tråd med annat ämne om min nya kamin istället :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.