En nackdel med OSB som du bör beakta är att träet kan blöda igenom. Det är precis som att måla på virke med knaggar i. Du får fläckar på taperna så småningom.
 
Den aspekten har jag faktiskt aldrig tänkt på, men det låter ju logiskt. Jaja, den som lever får se som man säger.
 
Vi satte grålumppapp på två väggar i vardagsrummet för ett par år sedan.
Orsak: 1) Det satt en strukturtapet från 80-talet på väggen, och grålumppappen är väsentligt billigare än typ easy cover / cover up el vad de nu heter. 2) Jag har aldrig bredspacklat, och känner mig mycket tveksam till min förmåga för just det, samt att det är ett stort rum. 3) Underlaget (hemmaputs/spackel på hemmamurad lättbetong fluktad efter Perssons lada) var ju inte helt rakt och perfekt, så varför överdriva.
Vi handmålade med pensel också för att få ett äldre mer levande och strukturerat utseende. Nu sitter det som en smäck i vår gamla skånelänga. I gamla hus finns det inga raka ytor. Det är därför de är så charmiga. Riktar man upp golv och väggar så upplevs de ytorna som "döda" och tråkiga, och de "sticker ut" från resten av huset.

Kommer inte ihåg exakt vilket märke på tapetklister som vi använde, men det gick åt stora mängder. De första våderna ramlade inte ner, men det är lite klent med klister för det sitter inte hundra i inbuktningar i väggen. Efter det la vi på mer klister och då funkade det hur fint som helst.

För den som är intresserad av att använda grålumppapp och tapetsera med så kan det vara bra att veta att pappen i sig rör sig. Det betyder att tapetskarvarna spricker upp, i alla fall om de läggs kant i kant. Vilket kändes givet då pappen är rätt tjock. Återigen, i ett gammalt hus känns det helt rätt, och det är inget man tänker på om man inte går och inspekterar huset. Och om man gör det så tror jag att tapetskarvarna är en av de saker som man minst reagerar på, (om man förväntar sig att huset ska vara som nybyggda hus).

Ja jag vet, TS har redan löst sitt problem, men då det tycktes finnas ett visst intresse att veta mer om grålumppappen så ger jag ett litet bidrag, om än i efterskott.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Jättebra inlägg!
 
Cederb, du får ursäkta ordvalet i tidigare post men det känns bara helt otänkbart att fästa ytskikt på osb. Har svårt att se hur man får varken easycover eller papp att se bra ut med tiden, om man nu får den att stanna kvar på väggen. Det finns ju anledningar till att osbn saknar 3mm på bredden och bör monteras med springa.
 
Varför valde du osb framför spån?

Gipsa är ju nästan gratis och så lätta att spackla bra.
 
Måste få fråga vad det är för klinkers du har?

cederbusch skrev:
Omgång numero 2. Våtrumslim den här gången. Blev perfekt. Lätt att sätta upp så det gick snabbt.
[bild]
[bild]
 
S
varför grålump på väggarna?
 
Varför inte bara måla direkt på skivorna?

Och hur stora glipor räknar du med när det börjar torka fram i vinter?
 
Alla anledningar beskrivs ovan och spricker det så jag behöver göra om låter jag pöbeln veta så ni kan gotta er i "vad var det jag sa". :)
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Alla anledningar beskrivs ovan och spricker det så jag behöver göra om låter jag pöbeln veta så ni kan gotta er i "vad var det jag sa". :)
Är väl ingen som vill gotta sig om du får problem..

Jag är uppriktigt nyfiken Varför du inte slängde på gips över.

Hursomhelst så verkar dem ju sitta nu och av bilden att döma ser det ju riktigt fint ut.
 
Fortfarande nyfiken på vad det är för klinkers...?
 
Inga sprickor so far! :)
 
Primer innan så är det nog inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.