Hej. Utvändig kondens talar ju för att fönsterna är täta och det ska väl energi glas vara.
Men om kondensen hindrar en ifrån att se ut är det ju inte så kul. Så har våra bekanta det ibland.
Men som sagt-det problemet har inte vi.
Hm,jag har försök ta kort på "ringarna" mellan våra glas men det går inte.
Det är så jobbigt att inte kunna visa vad vi ser varje dag som solen skiner,i vissa fönster hela dagen,i andra bara vid direkt solljus.
Många sömnlösa nätter...
Vad händer när vi ska sälja huset? Tänk en stund på d.
Man förlorar antagligen en del! Solsken på husvisningen,inte kul!
Dolda fel?Klart att man måste nämna felet!:(
 
Nyfniken skrev:
OT, men i alla fall: Något jag tycker är underligt är följande. Vi har både fasta treglasfönster och tvåglasfönster men en inre kopplad ruta. Det blir bara kondens på tvåglasfönstrena. Det måste ju betyda att de isolerar bättre än treglasfönstren. Är inte det konstigt?
Är det verkligen kondens på utsidan av fönstret då? För är det kondens på insidan av det yttersta glaset beror detta antagligen på att fönstret inte är tätt och varm luft med högt fuktinnehåll från insidan kommer in i fönstret p.g.a. att du har ett undertryck i huset.

Är det kondens på utsidan så kan det vara så att det isolerar bättre. Det är inte svårt att tillverka ett 2-glasfönster som presterar bättre än ett "dåligt" 3-glas fönster.
 
cpalm skrev:
"7.6.4 Ringar på glas
Bekymmer förekommer med ringar från sugkoppar, såväl stora från glastillverkaren som mindre från isolerrutetillverkaren. Dessa uppkommer genom att det blir lite mjukgörare efter sugkopparna kvar på glaset. Med tiden, efter normalt slitage och rengörning, försvinner dessa märken på utsidan. Detta är inte att betrakta som ett fel hos isolerruta eller enkelglas."

Utifrån detta kan man konstatera att Skaala inte har helt torrt på fötterna när de hänvisar till dessa regler. Som synes är det inte nödvändigtvis 3 meters betraktningsavstånd som gäller. För det andra antyder 7.6.4 att ringarna förutsätts vara på utsidan av kassetten. Indirekt tycker jag därför att man kan säga att det är en miss i tillverkningen om ringarna hamnar på insidan av kassetten.
Jag vill nog mena att den är otydligt skriven. Det är inte entydigt om märken efter sugkopparna inte är att betrakta som fel, eller om det specifikt är märken på utsidan som är att betrakta som ett fel.
 
C
Nyfniken skrev:
Jag vill nog mena att den är otydligt skriven. Det är inte entydigt om märken efter sugkopparna inte är att betrakta som fel, eller om det specifikt är märken på utsidan som är att betrakta som ett fel.
Ja det är väldigt otydligt. Vilket iofs i sig lutar åt tolkningsföreträde för konsumenten enligt min mening.
 
falkn skrev:
Är det verkligen kondens på utsidan av fönstret då? För är det kondens på insidan av det yttersta glaset beror detta antagligen på att fönstret inte är tätt och varm luft med högt fuktinnehåll från insidan kommer in i fönstret p.g.a. att du har ett undertryck i huset.
Hmm, jag har inte tänkt i de banorna. Så är det nog.
 
falkn skrev:
Är det verkligen kondens på utsidan av fönstret då? För är det kondens på insidan av det yttersta glaset beror detta antagligen på att fönstret inte är tätt och varm luft med högt fuktinnehåll från insidan kommer in i fönstret p.g.a. att du har ett undertryck i huset.
Nu har jag kollat. Det är på utsidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.