Då jag ger mina illrar kött så behöver vi ganska mycket frysutrymme. Vi har därför tänkt att senare inhandla en frysbox vi har funderat på en sådanhär http://www.elgiganten.se/product/vitvaror/frys/EC2200AOW1/electrolux-inspiration-frysbox-ec2200aow1

Vi har tänkt att ha den i förrådet. Förrådet är en isolerad del av garaget, och garaget är oisolerat, det är en dörr mellan garage och föråd som man kan stänga. Det finns ingen värme ute i garaget men man kan ju ställa in ett el element. Så tempraturen på vintern ute i forrådet kan bli nedåt -5 grader. Min fråga är tål frysboxen att stå i en sådan miljö eller behöver den ett varmare utrymme?
 
Kort och generellt svar: nej
Vad jag vet så kommer det bli tokigt. De skåp jag jobbar med vill ha ca 10 plus som kallast
 
Okej går frysboxen sönder eller vad händer om de står kallt?
Så ett element i förrådet borde isåfall lösa problemet då förrådetär rätt litet har inte mätt det men ögonmått säger mig att det kan inte vara större än 4 kvm.
 
Ska den stå kallt kan det fungera om du hittar en gammal energi- o ozonslukande variant.
Moderna frysars kylmedium behöver 10 (vissa 5gr) rumstemp.

Att värma upp ett helt förråd(isolerat?) för frysens skull känns tveksamt
 
Förrådet är isolerat. Jag vet inte riktigt vad jag ska ta till med för lösning annars. Jag har ingen plats att ha frysboxen på inomhus mer än i badrummet brevid tvättmaskinen men det är väl inte alls bra att ha en frysbox i badrummet?
Jag har ingen plats i köket för att ha dubbla skåp en frys och en kyl.
Vind har vi men ingen el där uppe och ingen lucka inomhus för att komma upp dit. Förslag på hur man annars löser frysutrymme?
 
Så dumt.
Vi har en gammal frysbox ute i ett uthus. Hade tänkt att köpa en ny men då verkar jag få tänka om.
 
Det varierar med konstruktionen. Att leverantörerna inte garanterar något under +10 grader behöver inte betyda att det inte funkar. Livslängden på kompressorn kanske minskar. Samtidigt har jag haft frysar i kallförråd i många år, både nya och gamla och ingen av dem har pajat (än).

Det är dock möjligt att försäkringsbolaget kanske har åsikter om att använda grejerna på fel sätt, och inte vill ersätta skador uppkomna pga detta. Dvs välj inte ett frysskåp som det rinner blod ur om hela skiten går sönder och tinar. Bättre då med en box, så är det "bara boxen" som blir skit.
 
norrbottenstorpet skrev:
Det varierar med konstruktionen. Att leverantörerna inte garanterar något under +10 grader behöver inte betyda att det inte funkar. Livslängden på kompressorn kanske minskar. Samtidigt har jag haft frysar i kallförråd i många år, både nya och gamla och ingen av dem har pajat (än).

Det är dock möjligt att försäkringsbolaget kanske har åsikter om att använda grejerna på fel sätt, och inte vill ersätta skador uppkomna pga detta. Dvs välj inte ett frysskåp som det rinner blod ur om hela skiten går sönder och tinar. Bättre då med en box, så är det "bara boxen" som blir skit.
Hur kallt har det blivit i ditt förråd?
 
För 2.5k kan det ju vara värt att testa. Alternativet annars är ju att isolera förrådet och ställa in ett element, men det känns ju lite overkill.
 
falkn skrev:
För 2.5k kan det ju vara värt att testa. Alternativet annars är ju att isolera förrådet och ställa in ett element, men det känns ju lite overkill.
...eller köpa en begagnad för 250kr på blocket
 
Köp en gammal, då funkar det. Drar dessutom mycket mindre ström om den står kallt.
 
katten12 skrev:
Hur kallt har det blivit i ditt förråd?
Ingen direkt aning. Det är en gammal timrad förrådsbyggnad utan isolering, men tät och bra i övrigt. Ingen värme, i stort sett inget annat eldrivet förutom just frysarna. Står två boxar där nu.

Men ska jag gissa har det säkert varit runt -20 - -25 därinne, när det som kallast krypit ner till -39 utomhus (ja, jag bor i Norrbotten). Å andra sidan behöver ju inte frysarna gå då det är så kallt.

Sedan tror jag nog ändå att kompressorns arbete faktiskt levererar lite värme till omgivningen och värmer upp någon grad bara av att de står där.
 
Göran.W
Det funkar att ha en frys i 5 minus utan problem.
Det ända man ska tänka på att kompressorn inte får bli kall så den startar med kall olja så man bör ha lite isolering runt kompressorn så den håller värmen mellan starterna.
 
Har haft en frys ute på balkongen i 15 år, ner till -25, utan annat problem än att den rostade rätt bra i plåten.
Den var begagnad när den hamnade där så det kanske stämmer att åldern påverkar.
De sista 2 åren har den hamnat inomhus, funkar fortfarande lika bra ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.