Hej allihop!

Skriver knappast mycket, men jag skulle behöva ett gott råd från metallbearbetare och verktygsnördar.

Jag köpte en buktyvel (Stanley Victor No 20, type 2) i halvgott skick på antikmässa, för några tior. Den var väldigt (yt)rostig, men annars perfekt. Till och med den lilla låsskruven är kvar... Skall jag vara ärlig kommer den nog att ligga i verktygskistan större delen av tiden, men jag vill ändå ha den i bra skick.

All rost (och följaktligen allt nickel) är borta och den är blank och fin. Nu är frågan...

Vad göra? Jag har aldrig byggt om bilar och har dåligt med krom- och förnicklingskontakter. Jag skulle kunna måla den i bra färg ("pseudo-japanning") men då kommer den ju att se mycket yngre ut! (Dessa hyvlar var alla förnicklade före 1919).

Nåväl, skämt åsido. Någon som kan tänkas förnickla den för en billig peng eller är det svindyrt? Visst måste ALL gammal förnickling/krom vara borta för att man skall kunna göra om processen.

Vad hade ni gjort?

IMG_1557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Christoffer

PS Den är renoverad för användning och inte för samlarvärde. Den är heller inte speciellt sällsynt och jag tänker inte lägga ned mycket krut på den -- förutom nytt stål. Fler bilder finns om intresse finns.
 
Redigerat:
Blider e alltid bra skicka upp fler!
 
Kollade på länken: Om man först måste putsa allt som skall förnicklas till en skinande blankt stål så har du jobb
Christoffer.

Ps Bilder tack

Pär
 
Christoffer kan ju inte backa nu när han fått lösningen på problemet;)
 
Tack!
Jag skall kolla hemförnicklingen mer noggrant. Skummade lite över ett glas öl(!) igår.

Angående poleringen så har den ju den skrovliga sand-ytan kvar nästan överallt.

Jag har en liten idé om hur den kan se prydlig ut utan större ansträngning.

Återkommer med bilder från "obduktionsbordet".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.