Nej det är ingen skämttråd.

Med hjälp av era svar kan jag nog konstatera att kombon cellulosalim och skivor med en vaxbeläggning inte fungerar!

Sedan måste jag säga att jag är lite förvånad över behovet av att ifrågasätta materialvalen. Det känner jag inte riktigt igen från det här forumet. Det hjälper ju mig liksom inte att komma vidare framåt att fokusera på ev fel jag begick tidigare. Det är ju knappast så att jag tänker riva ner skivorna och göra om. Ge mig istället förslag på hur jag bör gå vidare för att få jobbet klart.

Grålumpapp är fö ett utmärkt material att tapetsera på väggar klädda med tretex där tapetresterna är svåra att få bort. Pappen gömmer skavankerna väldigt trevligt och man får lite "struktur" på ytan. På detta målar vi sedan med äggoljetempera. Om herrarna hellre önskar andra argument så är kvm-pristet på grålumpapp ca 16 kr och Easy-Cover (ett av alla namn) ca 35 kr.
 
Ja, förslaget är ju att inte använda OSB som ju inte är tänkt som underlag för ytskikt.
Skruva gips på dom väggar du har så blir det kanonbra.
 
Jag har satt väv direkt på dessa "glatta" osb, använde vävlim och det funkade utmärkt. Kanske är det limmet som är fel, grålumpapp är ju en blandning av textilier, cellulosa och syntet(?).
 
...
 
Vi har använt ett annat cellulosalim förut. Nu köpte vi ett "märke". Den kändes annorlunda, mindre klibbig på något sätt. Hade lite kombilim i källaren, har nu provat att limma upp en provbit bara för att se.

Låter ju uppmuntrande pbengtsson att du lyckats. Får kanske prova med vävlim alt våtrumslim.
 
Redigerat:
Skulle bredspackla vara ett alternativ?
 
OSB är ju fel material för ytskikt. Allt du gör är ju bara experiment och personligen tror jag att det är bortkastat jobb. Även om du lyckas få fast dina tapeter så kommer det inte bli snyggt då det kommer spricka i skarvar och så.
 
Häfta upp skiten med häftpistol.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
cederbusch skrev:
Skulle bredspackla vara ett alternativ?
Det är lite mer jobb, men då får du en yta som det går att måla direkt på. Dock rör sig osb så skarvarna kan spricka, men det verkar vara en mindre yta så det går att chansa, har själv några ställen där det är skarv under spacklet och dessa har klarat sig.

Sedan kan man ha olika åsikter om osb som ytskickt, men ibland är det opraktiskt att byta ut redan satta skivor eller för mycket jobb att sätta gips utanpå beroende på vilket slutresultat man är ute efter.
 
Hmm, jag är ingen målare, men...antingen prova att måla skivorna med ett tunt lager av någon grundfärg så att limmet får något att fästa på, eller 6 mm gips på skivorna.
 
För lite lim. Med cellulosalim måste man alltid förlimma och stöka på.
Jag har faktiskt gjort nästan exakt samma sak som TS ganska nyligt. Då blev det lumppapp på liggande panel, målades med äggoljetempera. Blev galet fint! Det visade sig att man får ta en lite annorlunda approach än brukligt, när man kör färdigblandat lim.
Förlimma väggarna ordentligt. När det torkat och det är dags för lumppappen, så bör du först fukta framsidan av lumppappen lätt med vatten, vänd på den och stryk väääldigt generöst med cellulosalimmet! Stryk gärna väggen också. Blanda limmet mer koncentrerat än rekommenderat. Säger blandningstabellen t.ex "8lit vatten/förpackning", så använd ca 6.5lit vatten. För att ytterligare bättra på oddsen kan du stryka lim på den uppsatta våden också. Så att det riktigt fuktar genom ALLT.
Sen sitter den.
Argumentet att felet skulle sitta i OSB; n köper iaf inte jag. Det kan ge rätt läcker struktur också, det lilla som kommer synas iaf.
Sen ger äggoljetempera en riktigt tjusig yta. Lycka till, det kommer bli läckert! :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
cederbusch skrev:
...
Sedan måste jag säga att jag är lite förvånad över behovet av att ifrågasätta materialvalen. Det känner jag inte riktigt igen från det här forumet...
Jag tror att du missförstår vår nyfikenhet bara.

Jag var faktiskt uppriktigt nyfiken varför du använde grålumppapp.
Det är väl inget märkvärdigt med lite nyfikenhet. Om man inte frågar lär man sig ju inget.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Nu blev jag nyfiken på lumpapp... och att måla med äggoljetempera i vårt kommande hus.
 
Tack bystrom. När vi tapetserat tidigare har vi blandat till limmet själva och enligt instruktion. Sedan har vi limmat på väggen och på våden så den varit ordentligt våt. Har som sagt alltid fungerat på alla andra väggar hittills. Jag börjar tro att limmet vi köpte den här gången inte duger till.

Sen äggoljetempera på det. Vi älskar iaf "livet" det blir i väggarna med den här lösningen.

PAF: Tycker du ska prova!
 
Omgång numero 2. Våtrumslim den här gången. Blev perfekt. Lätt att sätta upp så det gick snabbt.
uploadfromtaptalk1382289331782.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uploadfromtaptalk1382289347094.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.