Vi kommer troligtvis sälja villan vi bor i under nästa år och nu funderar jag på när på året det är bäst att lägga ut den till försäljning?
Vi kommer troligtvis kunna överlåta villan från början av sommaren och framåt men vi har absolut inget emot att vänta.
Att maximera priset och samtidigt få en så smidig affär som möjligt är önskvärt och det finns ju lite att fixa med innan vi kan visa villan så som lite utvändig målning m.m.
För att lösa detta samt att det inte är någon nackdel att vänta till efter sommaren med att lägga ut villan till försäljning men är det den bästa tiden?
 
Våren, försommaren tror jag på, utan att veta.

Mäklarna har säkert statistik över när priserna toppar.

Sålde själv senast i november-december och kan inte klaga på priset.
Intresset var det inget fel på i alla fall.

Men det beror kanske lite på var du bor också (uppdatera din profil med län eller något!)

Är det långt norrut kanske det inte är så smart att sälja när det är en meter snö på taket och på tomten.
Eller också är det just det det är ;)
 
Det missade ju jag, villan ligger i ett mindre samhälle några mil norr om Göteborg.
Lättar ekonomin lite så tror jag på samhället så förhoppningsvis så drar husförsäljingen igång lite under nästa år då det är ny motorväg och pendeltåg i närheten.
 
Sommarhus tidig vår, permanenthus innan skolstart.
Då känner sig många pressade att slå till
 
Jag tror att husen är mest lättsålda på våren då trädgården börjar att sprudla av liv med blommor o grönt gräs.
 
P-plats skrev:
...då det är ny motorväg ...i närheten.
Nej tack, inget för mig i alla fall.
 
Tidig vår och skolstart är ju samtidigt...
 
Mell skrev:
Tidig vår och skolstart är ju samtidigt...
Hur tänkte du nu..?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
joflopp skrev:
Hur tänkte du nu..?
Kanske vår, sommar och höst sammanfaller i Juli/Augusti i Västerbotten och resten av året är vinter?
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Jag var lite intresserad av detta för ett tag sen och läste lite mäklarstatistik då. Då hus säljs som mest och till högst priser är på hösten.
Detta motiverades med hur människor jobbar och att mest tid till husköp har vi på hösten. Vintern är inte så många intresserad av pga kan vara jobbigt att vara ute och åka på visningar på vinter, besiktningen blir alltid sämre då det ligger snö på och runt hus, det blir snabbt mörkt så folk känner att de inte ser husen riktigt.
Våren då snön är borta brukar vara frammåt mars- april vilket är en hyfsat bra tid att sälja på, folk är lite pigga efter den långa vintern, viterns problem är borta, men folk ska snart också gå på semster och vill då ogärna ha ett hus och en flytt i antågande på deras kära semster.
Sommaren var sämst att sälja på, då fåär hemma pga semster få vill även offra sin semster för att gå på visningar etc. Mäklarna är på semster så de kan vara svåra att få tag på, fera mäklare kan dela på ett hus ja det är en lite strulig tid
Sedan kommer den underbara hösten semstern är över, hösten känns som en nystart för många, nytt hus lockar, flera tycker det är mysigt att komma ifrån den trista vardagen med lite höstvsningar, långt kvar tills nästa års semster så pengamässigt och tidsmässigt hotas inte den av en flytt så många slår till då.
 
Pratade med min mäklare om det där, han sa att att folk köper mer direkt efter sommaren och på vårkanten men att å andra sidan lägger folk ut mer objekt då så det där jämnar ut sig ganska bra. Att lägga ut ett objekt när ingen annan lägger ut kan också vara en fördel, så han ansåg att tidpunkten på året inte var särskilt avgörande, snarare det allmänna marknadsläget. Däremot finns det vissa typer av objekt som gör sig betydligt bättre vissa delar av året (t.ex natursköna villor som man kan försöka lägga ut när det grönskar).
 
Huset tror jag passar fint för barnfamiljer som kanske köper sitt första hus så i augusti är då nog kanske en bra tid som ni skriver och det skulle passa oss perfekt.


KnockOnWood skrev:
Nej tack, inget för mig i alla fall.
Nu går inte motorvägen direkt utanför huset utan det är istället något positivt om man vill pendla till tex. Göteborg
 
Många barnfamiljer tyckwer ju det är smidigt med bra pendlingsmöjligheter. Jag själv är blivande barnfamilj om några år men jag skulle aldrig vilja bo så, har bott i ett sådant samhälle utanför göteborg i 8 år och har nu flyttat ut på landet i Uppland och jag säher bara Sååååå skööönt!!!
 
katten12 skrev:
...har bott i ett sådant samhälle utanför göteborg i 8 år och har nu flyttat ut på landet i Uppland och jag säher bara Sååååå skööönt!!!
Det beror nog mest på att vi är trevligare här i Uppland. ;)

Och ödmjuka!
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Det beror nog mest på att vi är trevligare här i Uppland. ;)

Och ödmjuka!
Haha njae tycker faktiskt väldigt många fler röker här uppe.
Men det här med motorväg vid hus det stör. När jag flyttade till lägenhet med motorväg i närheten så märkte jag av det lite, hade bott i förort tidigare i ett hyfsat tyst villa område. Sedan så hörde jag inte motorvägen alls och tyckte inte att det störde mig ett dugg.
Nu har jag flyttat ut till landet och när jag är och hälsar på i Göteborg och vistas i lägenheten där så är det ett enormt buller. Jag har också märkt att bullret påverkar ens sömn väldigt mycket. Nu när jag bor på landet 6-7 timmars sömn är alldels lagom, medans när jag bodde i närheten av motorväg så behövde jag sova ca 12 timmar sov jag mindre så var jag jätte trött och behövde sova på dagen. Jag tror att bo i sådana samhällen är nog skadligt i längden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.