Hej!

Jag tänkte bygga ett par halvväggar i vårt badrum enligt skissen nedan. Det blir en halvvägg för att avskärma toaletten, ett tvättnedkast till nedervåningen och en bänk med förvaring av badleksaker under bredvid badkaret.

Inbyggnadsdelen till den vägghängda toaletten ska såklart vara innanför tätskicktet, men hur gör jag lämpligast med halvväggen och de andra byggnationerna? Lättast är ju såklart att bara lägga tätskickt under halvväggen (bakom alla detaljerna med träskiva ovanpå) och sedan bygga upp halvväggen, bänken och tvättnedkastet i något fukttåligt material (lecablock?)

Skulle det vara OK? Vilka material kan man använda? Alternativet är kanske stålreglar och någon fukttålig skiva?

På baksidan (toa-sidan) av halvväggen hade jag tänkt "gröpa ur" den för toalettpappershållare och kanske lite tidskrifter. :)

skiss.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tätskiktet till din vägghängda toalett skall du ha bakom väggbehållaren för att kunna upptäcka läckage.http://www.gvk.se/branschregler/rad-och-anvisningar/vagghangd-toalett
Tvättnedkast måste du tätskikta runt då du inte får ha andra genomföringar i golv än toalettavlopp och golvbrunn.
Jag byggde en egen kommod för handfatet av lite överblivna plyfaskivor som jag tätskiktade med folie och kaklade på. Funkade bra för mig.
 
Hmm, tanken till toaletten är jag helt med på, och genomgången i golvet.

Men det hade ju varit enklare och troligen mindre risk att det blir fel på tätskiktet om jag bara lägger det kring rummets "ytterväggar" samt runt det rör som blir insidan på tvättnedkastet. Och sen bygga upp halvväggen, utsidan av tvättnedkastet och den lilla bänken vid badkaret i något fukttåligt material. Om det är OK och om det finns något bra material som är lämpligt...
 
Det var ju jäkligt snyggt!

Tack för tipset. Något rekommenderat inköpsställen?
 
P
Jag köpte mina på Hornbach men dom ha slutat med dom. Men jag vet att min "generalleverantör" PoG Woodys i Södra Sandby kan få hem om dom om dom nu inte ha vissa hemma. Dock att notera, skivorna är inte gratis....
 
dom eller LUX skivor från KGC
 
T
nino skrev:
dom eller LUX skivor från KGC
Finns även ett fabrikat som heter BAC men som sagt, alla dessa skivfabrikat är svindyra!
 
Tack för tipsen, priset kanske kan gå an ändå eftersom jag inte ska ha så många kvadratmeter, jag får väl se vad det kostar och vilka kvantiteter det säljs i! Den tjocka 100mm skivan lät ju väldigt smidig att bygga med, då slipper man ju hela ramen.

Jag börjar helt enkelt på PoG eftersom jag också råkar bo i Södra Sandby. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.