Hejsan!

Du kan göra som du tänkt med taket och det går också bra att lägga reglarna direkt mot hammarbandet som redan föreslagits av andra.

Berätta gärna mer i detalj hur du tänkt använda rummet, vad du behöver ljudisolera mått mm. så blir det lättare att ge tips och råd. Även en skiss på hur du tänkt bygga konstruktionen med dubbelvägg.

Du anger ett önskvärt vägt reduktionstal för konstruktionen men det säger tyvärr inte hela sanningen. Vad som är intressant är vid vilka frekvenser du behöver ha en given reduktionsnivå för att passa din verksamhet.
 
Hej Björn!

Kul att du hittat min fråga!

Rummet ska användas till inspelning av akustiska trummor och förstärkare.
Jag skrev fel tidigare. Jag vill bygga väggarna med som bäst R'w+C50-3150 = 61 dB och inte 57 dB.
http://www.gyproc.se/bibliotek/gyproc+handbok/wall+selector?wall=269

Inga fönster kommer sättas in (yes, jag vet att det blir bättre med dagsljus och att en visuell kontakt till kontrollrummet kan vara till fördel). Dubbla 35 eller 40dB dörrar.

Väggarnas konstruktion förutsätter att jag hittar något vettigt sätt att få samma teoretiska spec på taket.
Jag tänker mig att jag dels behöver bygga ett bjälklag som vilar på den yttersta väggen och sedan ytterligare ett fribärande tak på den innersta väggen. Hur ser du på det?

Vad säger du om golvet?

Jag är med på att ett rum som byggs så här inte kommer att vara tyst utifrån och det är ok.
 
Och jag vill självklart inte kasta pengarna i sjön pga att golvet är den svagaste punkten.
 
Hej igen!
Efter som du ska spela trummor i lokalen så bör du nog överväga att bygga en frikopplad konstruktion, dvs. ett inre skal (som vilar på sylomer / stepisol eller markskiva) som sedan är omgivet av ett yttre skal. Som du säkert vet så leder betong ljud väldigt bra och i praktiken innebär det här att flankerande ljud inifrån rummet leds via betonggolvet för att sedan omvandlas till luftburet ljud i lokalen utanför. Så här skulle du kunna bygga:

GOLV
Befintligt betonggolv / CDM isolatorer på skena m. 50 mm isolering / 2 lag 22 mm ceminwood. En billigare variant är stepisolmatta / markskiva dikt an mot betonggolvet (kolla fuktkvot i platta). Kom ihåg rördragning av el för ev. golvbrunn eller dyl.

VÄGGAR
Precis som du tänkt fast dubbelvägg där innerväggen byggs på det frikopplade golvet och den omslutande väggen bygg mot befintligt betonggolv. Konstruktionen blir då:
3 gips / 70 regel med löst packad "fluffig" mineralull (20 - 35 kg m3) / luftspalt (ju större desto bättre reduktionstal) / 70 regel med löst packad "fluffig" mineralull (20 - 35 kg m3) / 3 gips.
Obs! Träreglar ger inte ett bättre Rw´vs. plåtreglar.

TAK
Enklast är att lägga takbjälkarna som vanligt ovanpå hammarbandet. På så vis får du något att skruva vägggipsens överkant i. Konstruktionen blir inifrån och ut; 3 gips / takbjälklag dimension 145 ? (hur stort är spannet?) isolering / luftspalt / takbjälklag / 3 lag gips.

Bra att tänka på är att såväl skalen som alla genomföringar måste vara helt lufttäta och flexa (dukstos till vent. lubiflexslang dras 45 grader och tätas vid genomföring (undvik håltagning "mitt emot varandra". Bäst är utanpåliggande el inst.

// Björn
 
Tack Björn!

Ceminwood har jag hört talas om, men inte kollat upp riktigt. Ska kolla mer på det.
Vet du ungefär vad Ceminwood kostar?

Angående taket så är spannet max 4,7 meter.
Menar du att det innersta taket vilar på de innersta väggarna? Bara ett lager mineralull i tak, inte som i väggarna?
 
Redigerat:
Vid vilken bredd på luftspalten slutar reduktionstalet att öka?
 
Jo, tänk att du bygger likadan konstruktion som väggen i taket, dvs. minst 3 lag gips med löst packat mineralull, sedan luftspalt och sedan det yttre skalet på samma sätt. Ska se om jag hinner göra en enkel skiss i kväll. Eftersom du ska spela in i rummet så är det ju önskvärt med så stor luftvolym som möjligt för att det ska låta bra. Ett alternativ är att låta väggarna gå ända upp mot befintligt tak (trapetsplåt ?) ock sedan pendla ned innertaket med "iso hangers" som frikopplar konstruktionen från det yttre skalet.

Om du bygger utan hangers kan du dimensionera takbjälkarna till lasten av 3 gips / spannet. Om du vill få ned konstruktionshöjden kan du använda kartobalk, eller boxade plåtprofiler.
 
En grov tumregel är 3 dB förbättring vid varje avståndsfördubbling.
 
Det är ca 4,50 upp till plåttak och det blir för mycket på flera sätt (även om det hade varit trevligt), så därför vill jag ta ner det en hel del.

Vore supertrevligt om du hinner och orkar göra en liten skiss, så slipper jag missförstå, vilket jag är ganska duktig på :)
 
Då ska vi se, gjorde en enkel skiss så du ser själva principen av upplaget på hammarbandet. Ritade även in gipset i taket på det inre skalet.

FLYTANDE RUM_PRINCIPSKISS_BYGGAHUS.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för att du tar dig tid, Björn!
 
Björn, har du lust och tid att berätta mer ingående om lösningen med Stepisol/markskiva?

Stort tack på förhand!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.