Hej,

flyttade in i huset ca 1,5 år sedan, fanns en del mögel i vinden men inte mycket. Det skulle dessutom inte ha förändrats alls under flera år.

Dock saknade huset ångspärr, så vi började förra hösten lägga in det. Hann dock bara halva vinden.

Var uppe på vinden nu och det kändes inte så kul. Den delen som har ångspärr hade inte blivit sämre alls vad jag kan bedöma. Däremot där ångspärren saknas så såg det ut att blivit ganska mycket mer än vad jag kan minnas.

Frågan är då, om vi nu får in ångspärren snarast för resterande del, borde vi ta ytterligare åtgärder eller borde man avvakta och försöka se vad som sker under vintern?

inte direkt nyrik när man flyttat bara något år sedan så känns inte direkt glädjande =(

bifogar bilder där det ser som värst ut. Den sm visar hörnet tror jag var där det såg sämst ut förr, men tycker det ser bra värre ut nu tyvärr =(

MvH
Micke
IMG_5976.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5964.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_5959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att du gjorde det värre när du bara gjorde halva för nu blir det mer koncentrerat där luften väl kommer upp. Sen kanske ni lever lite mer än de som bodde innan, ni kanske duschar oftare, är fler som bor där och utsöndrar fukt.
Plasta resten och sen när det är mildare så pensla på borocol och borsta bort möglet så ser det bättre ut.
 
Hej!

ok, tack! ska göra så.. förhoppningsvis boka in någon av kommande helg snarast och få det gjort...

tack igen!
 
förresten, är det någon större skillnad på boracol och biokleen mögeltvätt?
anledningen att jag undrar är att vi målade just om huset och hade svartmögel på fasaden sm vi hade biokleen mot, och har förståss en del kvar...
 
M
tveksam till boracol, det kan försämra det hela om man har otur. Det vandrar in i trät och det som blir kvar på ytan kan fungera som gödning till möglet.

Mögeltvätten är väl tänkt att sköljas bort efteråt? Vet inte om det kan lämnas kvar, kolla med tillverkaren.

Annars har du ju Jape Mögelfri som du kan spruta på och lämna kvar. Eller så köper du bara det verksamma ämnet och blandar till själv
http://allt-fraktfritt.com/bensaltensid-9/

Jag hade dock väntat till våren med att spruta på ngt. Att tillföra en massa fukt på vinden nu känns inte så lockande. Bättre till våren när det kan torka ut.

Snart är det ju kallt, och då växer ändå inte möglet.
 
  • Gilla
FMagnus
  • Laddar…
Jag skulle börja med att skaffa en fuktmätare, så att du får nån slags fakta om vad åtgärderna ger för resultat. Placera några givare på olika ställen på vinden. Du kanske kan skruva upp ventilationen inne i huset och elda mycket i vinter (om du har kamin/panna) utöver att plasta. Förhoppningsvis hamnar du på säkra sidan och kan justera ner ventilation senare samtidigt som du mäter och ser hur fukthalten varierar.
 
Hej!

ok, ska kolla vad som står kring biokleen, inte säker på om man kan stryka på eller om det bara gäller tvätt där.. låter som smart dock att inte ta det nu hur sm helst.

håller sig möglet helt borta på vintern? tänker att det läcker ju upp lite värme som skapar kondens, är det inte det som gör hela problemet? och att då borde väl det vara värre på vintern när skillnaden i temperatur inne och på vinden är större?

är självdrag i huset, såsvårt att justera mer om jag inte borrar hål. Förre ägaren hade året innan borrat hål och stoppat in några fresh ventiler i egentligen alla rum samt en pax-fläkt i badrummet...
Tänker att det kankse vore vettigt dock att till nästa vår ta o se om man kan lösa en utkanal genom taket i badrummet kanske ovan duschen då jag inte tycker pax-fläkten verkar dra ut särskilt bra trots allt...
 
M
Fukten tillförs på vintern ja, men möglet växer inte om det är kallare än 0 grader. Däremot så fuktar du ju upp virket vilket gör att det blir en fin grogrund så snart det blir varmare.

Så det är vår och höst då möglet växer.

mögel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
aha, ok, tack!! har man blivit lite smartare idag med =)
 
Hur är ventilationsspalten vid takfoten, den ser ut att vara tilltäppt.
 
ska kolla det.. ska upp i helgen o fixa
 
Det är viktigt att isoleringen inte ligger dikt mot råsponten i taket. Hela takfoten ska vara ventilerad annars stannar eventuellt fuktig luft kvar på vinden för länge och kan ge orsak till möglet.
 
M
håkanrune skrev:
Det är viktigt att isoleringen inte ligger dikt mot råsponten i taket. Hela takfoten ska vara ventilerad annars stannar eventuellt fuktig luft kvar på vinden för länge och kan ge orsak till möglet.
Och är det för välventilerat så kan även det ge mögel, då utomhusluften kondenseras mot råsponten.
 
Om det kondenseras är det nog troligare att den varma fuktiga luften kondenseras mot den kalla råsponten. Men huvudsaken är att det är bra luftväxling så att inte luften blir stående.
 
M
håkanrune skrev:
Om det kondenseras är det nog troligare att den varma fuktiga luften kondenseras mot den kalla råsponten. Men huvudsaken är att det är bra luftväxling så att inte luften blir stående.
Inte helt sant. I området där jag bodde förut så blev det svarta pricka på råsponten i en carport. Jag kan inte tänka mig något mer välventilerat än en carport.

SP föreslår numera att om man har ett modernt hus, utan läckage av varm luft från bostaden, så ska man istället sätta igen ventilationen.

http://www.sp.se/sv/units/energy/eti/Documents/Uteluftsvent vindar.pdf
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.