Hej, jag har några ROT-relaterade frågor som jag hoppas nåt proffs har koll på.

Finns det någon fördel att nyttja ROT ett år då inkomsten är hög?
Dras det på något sett av från min inkomst så att jag slipper betala värnskatt på den summan?
Eller är det en fördel att ta ROT på frugan som bara betalar kommunal skatt?

Eller är det helt enkelt så att själva ROT-avdraget inte påverkar i någon annan ände?

Mvh/ Martin
 
Rotavdraget blir mer värt vid högre inkomst, ja. Har för mig brytpunkterna ligger runt 35 resp 50/mån.
 
ROT dras ju på inbetalad skatt och påverkar väl inte marginalskatten.
Så länge man har betalat in tillräckligt med skatt för att täcka andra avdrag tillsammans med ROT så har det ingen betydelse.
 
Hmm, dras det på den inbetalda skatten? Isf spelar inkomsten ingen roll, bara den inbetalda skatten "räcker till"...
 
Det är väl som sagt inbetald skatt efter avdrag som ligger till grund för hur mycket ROT avdrag man kan få.
Sedan om det finns ytterligare några vinklingar om det handlar om kommunal-, statlig- eller Kyrkoskatt låter jag vara osagt.
 
Är ju samma med vanliga ränteavdrag som blir 30% oberoende av vad du tjänar så länge du har en beskattad inkomst som täcker avdragsbeloppet.
Och här minskar istället avdragsnivån vid högre belopp.
 
Redigerat:
Ok, tack för snabba svar. Om det inte spelar någon roll så länge man har tillräcklig inkomst behöver jag ju inte "passa på" nu innan årsskiftet.
Mvh/ Martin
 
Avdraget är max 50 000:- per person och år, så 2013 blir ett "förlorat år" om ni vill få mycket ROT-jobb utfört, och inte passar på före årsskiftet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.