Hej!

Förra ägaren till huset har inte brytt sig om att plocka ner den gamla antennennär dem gick över till UHF antennen. Den gamla är rätt skabbig och jag vill plocka ner den. På ställningen som de bägge antennerna sitter på så sitter även n dosa medföljande in/utgångar:
- VHF
- UHF
- Out

Är det bara att koppla bort VHF:en och lämna den plinten tom eller måste man trycka i någon form av motstånd för att inte störa UHF:en då dem enas i samma dosa?

Mvh
 
Lämna den tom.

Protte
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
men varför ska du ta bort den om den fortfarande fungerar.
Digital tv'n går ju på både UHF och VHF verkar ju lite korkat att ta bort den då
 
ikeo skrev:
men varför ska du ta bort den om den fortfarande fungerar.
Digital tv'n går ju på både UHF och VHF verkar ju lite korkat att ta bort den då
Det beror på vilken sändare man har. Vi har Nackamasten och där är det bara UHF.
 
ikeo skrev:
men varför ska du ta bort den om den fortfarande fungerar.
Digital tv'n går ju på både UHF och VHF verkar ju lite korkat att ta bort den då
det är just det som är haken. Funktionen är tvivelaktig och skatorna har gjort kaos med den så oavsett måste den som sitter där ner och i så fall så småningom ersättas. Tv:n kommer troligtvis tas via fibern så småningom.

mvh
KaliZ
 
För att svara på ursprungsfrågan: boxen är förmodligen en omvänd splitter. Ta bort den helt och hållet och koppla Out-sladden direkt till UHF:en.
 
oki då förstår jag varför du vill ha bort den och gör som Nyfniken skriver så blir det bra.
Men dom som tog bort VHF antenner eftrsom allt skulle bli digitalt uppskattade nog inte värst mycket när dom började köra ut digitala kanaler på dom frekvenserna med därav min fråga om varför.
och när/om du får fiber låt antennen stå kvar så kan du ju alltid ha en frukost tv för nyheter i köket utan att betala extra för abbonemang om du tar den via antennen
 
Det är väl bara typ Skåne som kör VHF, är väl lite trångt i etern då Danmark trängs där.
Här i Västerbotten tror jag aldrig att vi behöver VHF bandet.

Protte
 
Det är ungefär en tredjedel av alla master som har MUX 7 som använder VFH-bandet och det är inte bara sydvästra Sverige, saxat från http://www.teracom.se/Sandarinformation/Frekvenstabeller/ "Skellefteå 23 26 49 43 59 46 6 Mer info »"
91 st sänder MUX 7 på UHF, 59 st sänder MUX 7 på VHF.
 
Redigerat:
Krokek/Kolmården (Norrköping) använder också, tyvärr, VHF-bandet. Blir att komplettera med nya VHF-antenner
eller använda Kombi.
 
Kollade Vännäs och den sänder MUX 7 på UHF
I Umeå torde det inte vara läge att spara VHF antenner då vi hade kanal 2
Kan inte tänka mig att de sätter sprutt på den sändaren.

Hur som helst så var det ingen för mig intressant kanal på MUX 7 så det kan ju kvitta mig.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.