Hej!

Vi har precis köpt ett radhus och skulle behöva få lite idéer och inputs var vi ska placera vår tvättstuga.
Badrummet på övreplan ska totalrenoveras då det är från 80-talet :eek:. Eftersom det finns en klädkammare så är det en idé att öppna upp vägg dit för att få större. Skulle även vilja ta bort klädkammaren helt och hållet för att få in mer ljus i hallen. (ni kan se på planritningen våra små streck) Ett "problem" är ju även att vi (jag) vill ha en bastu också. Så nu vet vi inte hur allt ska få plats..... Så alla idéer mottags varmt :D
Planlösning övre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Planlösning nedre.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lyxigt med både bad och dusch. En av de kan kanske ryka till förmån för en tvättmaskin. Det är nog skönt att ha tvättmaskin på samma våningsplan som man har sina kläder. Nackdelen är att den kan väsnas när det centrifugerar (om man kör den nattetid. Ja, den väsnas förstods lika mycket dagtid, men ni förstår vad jag menar)

Alternativt har du ett förråd att utnyttja. Tvättstuga där och ett rör upp till andravåningen, där man slänger ner sina smutsiga kläder.

Jag hade inte valt badrummet på bottenplan, då utrymmet med tvättmaskinen ofta kommer vara belamrat med upphängda kläder. Jag hade besparat eventuella gäster att se det.

Och välkommen till forumet!
 
Redigerat:
Bygg inte så ni får trångt och passa er för att bastun tar det utrymme som behövs för tvätten och då förvandlas bastun till torkskåp..
förslag att göra bastu av klädkammare uppe och tvättstugan innanför köket.
 
Om vatten och avlopp går att fixa så skulle jag göra om förrådet med VVB på bv till tvättstuga.

Sedan skulle jag flytta ner badkaret till nuvarande duschrum, om badkaret nu behöver sparas... (Vårt badkar används någon gång per år.)

Ta halva klädkammaren på övervåningen till bastu. Behåll andra halvan av klädkammaren, förvaringsutrymme behövs alltid - framför allt om förrådet på bv blir tvättstuga.

Dusch där TP står nu. Bort med ett handfat. (Spara det vid toalettstolen.)


Om vatten/avlopp inte går att ordna i VVB-förrådet skulle jag göra om duschrummet till tvättstuga.
 
  • Gilla
LadyChanel och 1 till
  • Laddar…
Den kompletta lösningen!

Finns inte mycket att tillägga till Jarlhs utmärkta förslag (y)

Och det är förmodligen så att där VVB sitter finns redan en golvbrunn och ett tätt våtrumsgolv.
 
Hemmakatten
Slöseri med egen tvättstuga när man har små utrymmen i ett radhus. Har man ett stort gammalt hus med enorm tvättstuga i källaren där man kan hänga tvätt på tork på långa linor är det förstås ett utrymme man fortsätter använda. Att bygga nytt idag med en stor tvättstuga på kanske 15 kvm eller mer där varje kvm kostar minst 20' att bygga skulle jag aldrig göra. Det man gör är ju bara att lägga i tvätten och sedan torktumla den, dvs. ett utrymme man är mycket kort tid i.

Hos er skulle jag nog antingen gjort ett stort badrum på övervåningen med hela klädkammarytan och i badrummet bygga en bastu och ha en tvättlösning, eller ha TM och TT i duschrummet på underåningen beroende på hur stort det är. Bastun kan vara mkt liten och fungera jättebra ändå för en familj. I det stora badrummet borde kunna finnas plats för TM och TT under en bänkskiva att sortera tvätt på och kanske med överskåp ovanför för tvättmedel, toarullar mm., kräver endast en längd på 130cm. Att ha tvättstuga i undervåningen kräver att ventilationen förmodligen behöver förstärkas om man använder TT.
 
Tack!

Vi känner att vi nog vill ha både dusch och badkar, när det finns en möjlighet. Ja det kan nog vara en bra ide att ha tvättmaskinen på samma våningsplan som alla kläder för att inte behöva bära så mkt. Bra tanke!
 
Tack för ditt inlägg!

Då det just nu är ganska mörkt på övervåningen på grund av att det är väldigt mycket väggar så känns det som vi vill ta bort halva klädkammaren och göra det till allrum/kontor för att få in mer ljus och rymd.
Så vi kan nog inte använda hela förrådet till tvättstuga då det är den enda stora förvaring vi kommer ha förutom garderober som vi kommer sätta in.

Men bra tanke med att byta plats på badkar och dusch, det ska vi nog verkligen göra. Exakt man badar ju inte så ofta men det är så skönt att ha den möjligheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.