Min granne har ansökt om bygglov. Hans bygglov avviker mot detaljplanen (prickad mark och för nära andra grannens tomtgräns samt någon kvadrat större hus). Det jag har synpunkter på är att huvudbyggnad och gästhus placeras precis framför vår inglasade verandra och altan. Husen kommer ha en total takhöjd på 6,5 meter respektive 5,5 meter. Takhöjden får vara 4 resp 3 meter till "möte" med tak vars lutning är 45 grader. Grannens tak är 50 grader annars uppfyller husen 4 och 3 meter.
Husen är placerade 4,5 meter från min tomtgräns men min tomt är avstyckad så att det bara är 1,5 meter från mitt hus (mitt hus har funnit på platsen många år).

I området blir det här det största huset (permanenthus, i ett område för fritidshus) bortsett från ett som är i princip identiskt men som finns på en tomt utan grannar i närheten och som har en betydligt större tomt.

Grannens placering av husen gör att vi kommer ha skugga på hela altanen under eftermiddagen och i princip hela den sidan där hans hus är. På den enda sida vi kommer kunna ha eftermiddagssol finns det servitut på en väg och det har grannen tänkt utnyttja. Med andra ord kommer vi ha ca 12 meter skugga vid 15-tiden på sommaren, och 27 meter på eftermiddag höst/vår.

Är det någon idé att yttra mig om det här, dvs har jag någon chans mot grannen? Grannen har via ombud hotat och försökt att muta mig för att få mig att skriva på att jag godtar hans bygglovsansökan i förväg (inklusive avvikelser). De har även tidigare ansökt om bygglov 3 meter från tomtgräns utan att informera mig/fråga mig innan.

Hjälp :) vill inte bråka mer med honom om det inte finns en chans att det kan löna sig....
 
Om jag förstår det rätt så avviker huset på minst 4 punkter från detaljplanen. Prickmark, storlek, avstånd till tomtgräns, och ev. takvinkel/höjd.

Jag vet inte om jag förstod det där med vinkel och höjd. Höjden på huset skall räknas som den punkt där en 45 gradig linje från takets högsta punkt (eller uppskjutande punkt som skär linjen) skulle möta ytterväggen om väggen dras upp till denna linje. Så om nocken når 6,5m och där inte finns någon kupa elle liknande som skär linjen så drar man en 45 graders linje från nocken, och mäter höjden mot linjen där den passerar yttervägen.

Det finns någon skrift (kanske skröna) om att man bara kan få avvika på max 2 sätt mot detaljplanen, för att det skall räknas som en mindre avvikelse.

Så det låter ju inte orimligt att du skulle kunna ha framgång med en överklagan.

Det man då bör fundera över är om grannen skulle reducera bort en eller två avvikelser, blir huset då mindre störande?

För om huset byggs ändå, fast någon kvm. mindre, kanske lite lägre takvinkel, eller flyttad marginellt från prickad mark. Om det då är lika störande, så har du ju bara uppnått att sabba för grannen, utan att få någon egen förbättring.

Mycket beror också på om man kan bygga huset så att det ger mindre problem för dig. För om tomten anses "obyggbar" så tillåts ofta större avvikelse, själva byggrätten smäller högt.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
1 Kommunen skall avslå ansökan pga avvikelserna.
2 Du köpte huset med avstyckad tomt eller så styckade du själv, med det måste du först risken med att du får grannhus nära pga avståndet till er uteplats.
Är det någon idé att yttra mig om det här, dvs har jag någon chans mot grannen? Grannen har via ombud hotat och försökt att muta mig för att få mig att skriva på att jag godtar hans bygglovsansökan i förväg (inklusive avvikelser). De har även tidigare ansökt om bygglov 3 meter från tomtgräns utan att informera mig/fråga mig innan.
3 Det spelar ingen roll vad du säger eller lovar grannen i förväg, kommunen är ändå skyldig att ge dig tillfälle att yttra dig ang bygglovet.
4 Du kan/får aldrig godkänna en avvikelse från d.p bara yttra dig om den.
5 Om tomtarna på kommunen skulle godkänna bygglovet då är det bara att överklaga till länsdtyrelsen, osv MMD, MMÖD. De kommer ej få bygglov med så många avvikelser.
6 Ansöker hen bygglov som ej strider mot d.p då kan du ej överklaga i alla fall skall det inte prövas.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Grannen verkar inte förstå att hen bör planera sitt bygge utefter detaljplanens begränsningar, på detta sätt kommer hen aldrig få bygglov vilket i och för sig är till din fördel.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Husen blir också endast 6 meter från varandra. Brandreglerna säger att det skall vara 8 meter (men med specialfönster och extra gips kan det nog godkännas i alla fall).

Det är många avvikelser, men inte så viktiga att du kan vara säker på att bygglovet inte godkänns.

Vad har du att vinna på att inte protestera? Om du får det som du vill kommer du kanske att måste leva med en sur granne, men om han får det som han vill är det DU som kommer att vara den sura grannen. Erat förhållande har redan skadskjutits...
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Fundera över hur grannens önskemål med sitt hus bäst tillgodoses samtidigt som du påverkas så lite som möjligt. Föreslå en sådan lösning för din granne så kanske ni kan hjälpas åt att hitta en bra lösning och bli vänner för livet. Istället för tvärtom ;)

I övrigt som övriga redan sagt, men 4 avvikelser och prickmark så bör han få avslag, och särskilt om du inte godkänner.

Var finns prickmarken i förhållande till hans hus och din tomt?
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
haavard skrev:
Husen blir också endast 6 meter från varandra. Brandreglerna säger att det skall vara 8 meter (men med specialfönster och extra gips kan det nog godkännas i alla fall).
Men då måste ju TS bygga om sitt hus med specialfönster + extra gips också.....
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Inte säkert. Åtminstone när det gäller hus vs. garage blir bestämmelserna hårdare och hårdare ju närmre varandra de ligger.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Villa vista skrev:
6 Ansöker hen bygglov som ej strider mot d.p då kan du ej överklaga i alla fall skall det inte prövas.
Liten rättelse bara. Det går att överklaga vad som helst med vilken argumentation som helst. Till länsstyrelse och vidare till Miljödomstol räcker det med att skriva att grannens gräsklippare är blå och därför ska grannen ej få bygglov. Dessa instanser är skyldiga behandla överklagan som kan ta 1-2 år pga kötiderna. Tro mig, jag vet av bitter erfarenhet. Det är bara högsta i instansen (Miljööverdomstol) där det krävs prövningstillstånd (men även detta besked tar tid)
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Hej alla!
Stort tack för alla synpunkter. Jag har inte förstått det där med takhöjden, trots att jag letat och läst, nu tror jag att jag förstår. Då bestämmer jag mig för att lämna in mina synpunkter i ett yttrande. Jag lät bli att yttra mig i hans tidiga ansökningar (trots att hans bygglovsansökan då hade ännu fler avvikelser), då det inte störde mig så mycket och jag inte ville få en dålig relation till honom, de gick dock inte igenom hos Byggnadsnämnden. Sen kom en ny bygglovsansökan där han placerat huset närmare min tomtgräns än 4,5 meter (utan att ringa först). Jag yttrade mig, vilket dock kom bort. Då överklagade jag till Länsstyrelsen som gav mig rätt, och sedan dess är han förstås riktigt sur (hans ombud har till och med ringt och bett mig godkänna detta förslag i förväg, annars skulle grannen utnyttja servitutet och anlägga en väg över min tomt, trots att han själv kommer in till sin tomt från huvudvägen med en egen väg...). Ogillar att bråka, men jag har redan innan bett ombudet att ändra höjden/takvinkeln. Hans hus kommer vara ca 6 meter från mitt hus, och med det höga taket ger det oss skugga från klockan 3 (17meters skugga vid 30 grader om jag räknat rätt..., 2 meter mer än om taket vore 45 grader). Det är taket som jag kommer vara emot, resten får jag leva med, det stämmer ju att jag räknat med att få en granne när jag köpte huset. Om byggnadsnämnden säger ja till hans bygglovsansökan trots att huset står 6 meter från mitt hus, vem ska bekosta det extra gipset/fixandet med mitt hus, blir det han?

Tack igen!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Tack! Prickmarken är 6 meter från vägen. Så hans huvudhus är en ligen bit på prickad mark (ca 15 meter långt hus med 0,6 meter in på prickad mark, det skulle jag tro är en "smärre avvikelse". Den biten stör inte mig personligen.
Han anlitar ett ombud som pratar med mig, och till honom har jag sagt att det är höjden och närheten till mitt hus som är fokus. Han kan dock inte tänka sig ändra just det...
 
Du har ju också en möjlighet att förhandla med grannen, genom att t.ex. säga att du godkänner hans bygglov om han går med på att att inte utnyttja servitutet eller till och med går med på att begära att servitutet upphävs. Men det är bäst du kollar upp det där i så fall så att man kan avtala bort servitut, har aldrigt själv funderat på om det går.
 
  • Gilla
Anna100
  • Laddar…
Ang Bradkravet. Det ligger helt och hållet på din granne att säkerställa att byggnaderna sins i mellan uppfyller brandkrav. Hen skall dock ej förstärka din byggnad utan helt och hållet förstärka sin byggnad.

, annars skulle grannen utnyttja servitutet och anlägga en väg över min tomt, trots att han själv kommer in till sin tomt från huvudvägen med en egen väg...).
Om det går försök bli av med servitutet. Det kan vara du som ansvarar för underhåll och anläggande av vägen.
 
Om granntomten har en direkt anslutning till allmän väg, som alltså inte är beroende av servitut från någon annan. Då tror jag att du borde kunna få servitutet avskaffat, kolla med lantmäteriet. Fast det kostar nog en hel del att få bort det.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.