Har precis börjat riva tapeten på vardagsrummets ena vägg det är en yttervägg. Av brännmärkena i golvet att döma så verkar soffan där förre ägaren suttit dagarna i ända och rökt ha stått längs med denna vägg.
Är detta nikotin och tjärfäckar? Om så kommer det räcka med spärrfärg eller kommer jag få byta dessa gipsskivor?
Kan gipsskivorna komma i en sådanhär gulare färg? Eller finns det andra orsaker som kan få skivan att se ut såhär?
När jag skrapade tapeten så blev jag alldeles brun om händerna av detta. Har medvetet tagir bilden med den angränsande gips plattan så att ni kan jämföra med hur den och alla andra skivor i huset sett ut.
IMAG1168.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG1166.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG1167.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det inte är för många skivor, så hade jag bytt. Nikotin sitter hårt och ibland går det många lager spärr innan det är tätt. Nafabaserad spärrfärg fungerar dock bra, men är svår att få tag i.
 
Pappen på gips blir gul om den är obehandlad också men om det suttit en storrökare där så...
Tråkigt om det inte går att få tag på riktig målarfärg längre.
Har t.ex. Norge också fasat ut oljebaserad (utan vattenblask) -färg?
 
Jag har tänkt att grunda med oljebaserad färg beckers non drop skall vara en alkydfärg alltså inte vattenbaserad som jag har förstått, sedanmåla med en kulörfärg över vi har valt Lady pure color supermatt
Hitills är det en skiva som ser ut såhär. Är det komplicerat att byta gipsskivor? Klarar en nybörjare av det? Vad kan det kosta att köpa en skiva?
 
Vi hade ett gammalt tak i vårt sommarhus som inte gick att få vitt med vanlig takfärg och besökte färghandlarn för att köpa spärrfärg.
- Har du ingen lacknaftabaserad grundfärg?
Jo, jag hade ju en burk Rustas utegrund! Rollade på ett varv av den och sedan på med takfärgen igen. Nu blev det vitt som det skulle utan spärrfärgen som var riktigt dyr.
 
Färgmässigt har vi redan bestämt vad vi ska använda och spärrfärgen är en riktigt billig färg 1098 kr för 10 liter. Vad jag undrar över är dels om detta är nikotin eller om någon sett sådan här missfärgning pga någt annat? Och om spärrfärg räcker eller om vi hellre ska byta gips skivan och om en nybörjare isåfall klarar av att byta gips skivor och vad det eventuellt kan tänkas kosta
 
I mitt fall (som var ordentligt inrökt) så räckte det med att riva tapeterna, slipa väggen, sen rolla två gånger med spärr.
Det höll tätt så länge jag bodde i huset.

I efterhand skulle jag bytt gips. Tidsmässigt så hade det gått snabbare, och man kunde ev tilläggsisolerat vissa väggar också vilket hade varet bra.
 
corre skrev:
I mitt fall (som var ordentligt inrökt) så räckte det med att riva tapeterna, slipa väggen, sen rolla två gånger med spärr.
Det höll tätt så länge jag bodde i huset.

I efterhand skulle jag bytt gips. Tidsmässigt så hade det gått snabbare, och man kunde ev tilläggsisolerat vissa väggar också vilket hade varet bra.
Liknande din vägg min vägg? Det sorliga är att förra ägaren bodde bara här ett år så han måste rökt på som f*n...
 
Svårt att säga utifrån dom bilderna.
När jag fick ned 3lager tapet så var det mesta "tjärade" borta, men lukten kvarstod. Det fixade målningen.
Glöm inte att spärrmåla taket och ev golv, samt foga skarvar mellan vägg och tak.
 
Okej för detta är första skivan som är så risig. Alla andra har varit jätte fina och som du säger de mesta satt i tapeterna i sovrummet som nu inte haft tapeter i ca 2 veckor är lukten borta nästan helt. Taket skall def. målas med spärr när man kör tapetångaren så är dropparna från taket alldeles bajsbruna...:p
Golven däremot gör vi inget åt
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Har nu blottlagt skivan brevid den nikotin impregnerade och den är pytte lite ynka gul så det är en skiva som är såhär risig. Jag överväger därför att byta den. Hur gör jag? Är det bara att skruva ur alla skruvar och lyfta den från väggen?
Hur är det med tjocklek och sådant kommer dessa skivor i olika dimensioner eller är det standard?
 
De flesta gipsskivor jag stött på har varit 120*240 cm stora och 13 mm tjocka, men det finns andra mått, 90 bredd tex, och gamla skivor kan vara 12 mm (?).
Skruva ner den är ju enklare om man kommer åt alla skruv, då förblir den ju i ett stycke också...det sitter inte golv- eller taklist i vägen?
 
De skruvar jag ser är den rad som sitter i mitten av skivan i en lång rad, golvlisten har jag tagit bort och där sitter en skruv i varje hörn längst ned. Taklisten sitter kvar så frågan är om man har skruvat två skruvar där också, annars får jag plocka ner den biten taklist då det bara är en skiva.
Dessa skivor är från 1991
 
I
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.