Ämnar skriva en lite mer utförlig beskrivning om funktion och tankar kring design av elektroniken till mitt fräsbord i artikelform på en site utanför Byggahus. I väntan på att det händer dumpar jag några bilder här.

Funktionen är kort och gott ett fräsbord med Axminster fräslift, digital höjdavläsning, elektriskt höjdlås av lyften (då Axminster fuckat upp), elektriskt spindellås, varvtalsindikering samt förbättrat dammutsug runt fräslyften (återigen Axminster som gjort bort sig).

frasbord_1.jpg

Modifiering av DW625:an. Knappen för spindellås ersatt med ett RC-server.

frasbord_2.jpg

Modifiering av fräslyften för höjdlåsning eftersom den annars vandrar i höjdinställningen av vibrationerna från fräsen.

frasbord_3.jpg

Modifiering av fräslyften med hemmavulkad gummibälg för att hindra att spån och damm hamnar i lyftmekaniken samt begar igen hålet för veven för höjdinställningen.

frasbord_4.jpg

Modifiering av DW625:an i form av kompletterande varvtalssensor. Den inbyggda sensorn som används för elektroniken till fräsens varvtalsreglering är en halleffektsensor. Jag kompletterar med en optisk sensor eftersom jag inte vill blanda mig i fräsens elektronik i onödan.
...
 
...
frasbord_5.jpg

Råttbo deluxe, kopplingen av styrkortet blir lite adhoc när man konstruerar direkt ur huvudet och inte orkar lägga tid på att CAD:a PCB.

frasbord_6.jpg

Elektronikbox med styrkort, spänningsförsörjning samt reläkort till fräsen.

frasbord_7.jpg

Undersidan av IKEA-bänkskivan som utgör fräsbordet.
frasbord_8.jpg

Fräsbord med anhåll på provisoriskt (permanent?) underrede.

På sista bilden kan infälld VFD-display samt knappsats anas i bortre vänstra hörnet. Här kan man ställa gränser för servona, läsa av, nolla och offsetta höjdmätaren, läsa av varvtal etc.

Spindellås går givetvis endast att slå på när fräsen är avstängd och spindeln ej roterar. Det som saknas på bilderna är nödstopp som stannar allt, ska monteras vid tillfälle.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krillew och 16 till
  • Laddar…
Är du gammal rc-flygare? eller är servona mer en slump? :)
Grymt projekt!
 
Det här är ju den exakta anledningen till att hänga på bh. Hur många andra sådana här projekt ligger och pyr i era verkstäder?

Frågor:
1. "hemmavulkad" klingar ju fantastiskt. Vad betyder det i praktiken?
2. Förstår jag konstruktionen av höjdlåsningen rätt om jag tycker att det ser ut som att ett bleck vrids så det helt sonika ligger emot en kugge på det exponerade kugghjulet? Är det tillräckligt med fixering? Jag antar att det förvisso bara behövs minimalt med kraft för att motstå vibrationerna.
 
Du vill inte sälja en bälg och en Låsning? :p grymt jobbat!
 
FredrikR skrev:
Är du gammal rc-flygare? eller är servona mer en slump? :)
Farsan kör en hel del RC-bil och de "billiga skitservona" som ibland följer med sändare och liknande duger ju inte till något. Mao förvärvade gratis.
 
jonmo skrev:
1. "hemmavulkad" klingar ju fantastiskt. Vad betyder det i praktiken?
2. Förstår jag konstruktionen av höjdlåsningen rätt om jag tycker att det ser ut som att ett bleck vrids så det helt sonika ligger emot en kugge på det exponerade kugghjulet? Är det tillräckligt med fixering? Jag antar att det förvisso bara behövs minimalt med kraft för att motstå vibrationerna.
Bälgen är tillverkad av ringar av 1mm gummimatta jag köpt på rulle på Biltema. Genom att ömsom vulka ihop dem i innerkant, ömsom ytterkant får man ett dragspel. Gummiduken behöver slipas/ruggas upp ordentligt innan vulkning. För vulkningen använde jag vanlig solution för att laga cykeldäck. Bälgen är fäst i topplattan och lyftdelen med plåtar.

Låsningen är gjord enligt de rekommendationer Axminster tagit fram för att fixa höjdvandringen på den första versionen av deras lyft. Har fått ett dokument som beskriver processen. Tyvärr har de fuckat upp den fixen oxo. Deras lösning är att man borrar och gängar ett hål in till själva axeln som vrids med veven. De tänker sig sedan att man skruvar i en ratt/vred där som man gängar in och friktionslåser axeln.

Tyvärr föreslår de att man ska placera detta hål så att hamnar precis i linje med ett annat hål i axeln som ska låsas. Resultatet är att skruven som ska agera broms ibland hamnar nära hålet i axeln, axeln vrids och höjdinställningen ändras. Jag tänkte först svetsa igen hålet men orkade inte utan gängade det, drog i en gängstav med gänglåsning, sågade av och filade till.
 
Jag ska vara ärlig och direkt säga att jag knappt fattar någonting av det du gjort men jag är ändå imponerad och vill säkert ha något liknande själv. :;)
 
  • Gilla
jostmart
  • Laddar…
Finns problemet du beskriver på den lyft som säljs i dagsläget, eller har man fixat det på något annat sätt numera? Jag frågar då en bekant har en liggande som inväntar montage när vi får lite tid...
 
Är dagens UJK fräslyft samma som den du har fast uppgraderad?

förövrigt förbaskat bra gjort

pär

jaha då vart man förbisprungen av jonmo
 
Axminster löste problemet i en senare version av lyften så att man kan låsa höjdinställningen från ovansidan. Jag antar att det är precis samma som på UJK lyften (Jag har fattat det som att UJK är Axminsters nya märke så det är samma produkter som innan.)

502701_inset3_xl.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Det finns en bild underifrån också på hemsidan:
http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-router-elevator-prod882062/
 
Precis som jac skriver har Axminster i alla fall angripit problemet med höjdvandringen och en inte allt för dålig gissning är att de fått rätt problemet. Deras lösning är en excentrisk broms som trycks mot ett av hjulen till kedjan som drar runt höjdjusteringen. Dock är det ju bökigt att låsa inför varje fräsning, en konstruktion utan höjdvandring hade ju varit bättre.

När det kommer till hålet för veven som sätts igen av spån ser det nästan ut som om de löst det också. Veven består av en 1/4" sexkantig stång som träs igenom toppskivan ner i axeln till det "drivande" kugghjulet till kedjan. Tidigare satt där en sprint tvärs igenom detta hålet för att hindra veven för att trilla ner tills den tar i toppskivan. Det var den sprinten som gjorde att hålet fylldes med skit -- spånen kunde ju inte trilla igenom axeln och ner på golvet. Nu ser de ut som om de satt en stopp på axeln på veven i stället, vilket gör att den inte kan trilla ner för långt. När jag tittar på det stör det mig lite att jag inte kom på den modifieringen själv -- hade gått utmärkt att göra samma sak på min version av fräslyften ;)
 
Snyggt jobb med elektroniken! Spindellåset var ju elegant. Jag lär väl hamna på cykelhandbromsmodellen.

Det låter lite vådligt med låsning på ett enda hjul, men det kanske bara är i teorin det blir ett problem.

På Boschs handöverfräsar finns en intressant funktion till sänkmekanismen, den låser sig själv genom att den är fjäderbelastad och alltid vill gå mot låsläget. Nån motsvarande grej kanske skulle fungera på kedjelyften? Ett reglage man trycker på när man ställer in höjden?

Annars kunde väl ett dubbelt excenterlås fungera, typ garageportstypen, för att få till låsning på två ställen samtidigt, genom att spänna kedjan på motstående sidor?
 
phl skrev:
Farsan kör en hel del RC-bil och de "billiga skitservona" som ibland följer med sändare och liknande duger ju inte till något. Mao förvärvade gratis.
Futaba brukar vara bra kvalitet, men dessa kanske var dåliga?
 
mikaelbe skrev:
Futaba brukar vara bra kvalitet, men dessa kanske var dåliga?
Jag tolkar det mer som att 3003 (som syns på bilderna) är ett lågprestanda servo. Svagt, långsamt, analogt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.