Sökte i forumet efter inlägg om tak av eternit, och hittar en del frågor, men noll svar. Tydligen är de som vet något fullt upptagna av initieringsriter och mässande bakom mycket tjocka väggar... :)
Har ett eternittak, av den "snyggare" sorten om man får säga så. Små plattor på högkant typ. Taket är tätt trots sin ålder, några få plattor är spruckna. Har fått dyra offerter på omläggning (för att ta bort eterniten först, sedan lägga papp eller shingel). Ca 110 000 efter fullt (50 000) rotavdrag. Taket är ca 100 kvm.
Finns det inget annat man kan göra? Eftersom taket är tätt, är det egentligen mest en kosmetisk grej i nuläget, det finns en del mossa och ett gammalt färglager flagar av, så det är inte så snyggt.
Rengöring, Nån slags tätningsmassa där det är sprucket och nån färg helt enkelt? Eller är det för enkelt? Å andra sidan får jag intrycket av vissa hantverkare att allt som inte är ett helt slätt vanligt tak ger merkostnader för att det är svårare att lägga runt ett litet fönster osv... I min egen bransch löser man problem utan att gnälla eller ta mer betalt för dem, det är en hederssak.
Hoppas på tips om vad jag kan göra med mitt tak, som inte involverar nedtagning av eterniten, men ska kanske inte förvänta mig några svar :)?
 
Rhodin skrev:
Sökte i forumet efter inlägg om tak av eternit, och hittar en del frågor, men noll svar. Tydligen är de som vet något fullt upptagna av initieringsriter och mässande bakom mycket tjocka väggar... :)
Har ett eternittak, av den "snyggare" sorten om man får säga så. Små plattor på högkant typ. Taket är tätt trots sin ålder, några få plattor är spruckna. Har fått dyra offerter på omläggning (för att ta bort eterniten först, sedan lägga papp eller shingel). Ca 110 000 efter fullt (50 000) rotavdrag. Taket är ca 100 kvm.
Finns det inget annat man kan göra? Eftersom taket är tätt, är det egentligen mest en kosmetisk grej i nuläget, det finns en del mossa och ett gammalt färglager flagar av, så det är inte så snyggt.
Rengöring, Nån slags tätningsmassa där det är sprucket och nån färg helt enkelt? Eller är det för enkelt? Å andra sidan får jag intrycket av vissa hantverkare att allt som inte är ett helt slätt vanligt tak ger merkostnader för att det är svårare att lägga runt ett litet fönster osv... I min egen bransch löser man problem utan att gnälla eller ta mer betalt för dem, det är en hederssak.
Hoppas på tips om vad jag kan göra med mitt tak, som inte involverar nedtagning av eterniten, men ska kanske inte förvänta mig några svar :)?
Du skriver :...intrycket av vissa hantverkare osv.

Tycker det är självklart att det kostar mer eftersom det tar längre tid. Dessutom ska det väl dit plåtar osv.
Finns ingen branch som bjuder på timmar och material
 
Material nej, men hantverkarskicklighet kan man väl förvänta sig? Annars kan jag klättra upp själv och kludda. Ett exempel var 8000:- extra för att klä (plåt i detta fall) runt ett litet fönster på 30 gånger 40 cm...
 
Rhodin skrev:
Material nej, men hantverkarskicklighet kan man väl förvänta sig? Annars kan jag klättra upp själv och kludda. Ett exempel var 8000:- extra för att klä (plåt i detta fall) runt ett litet fönster på 30 gånger 40 cm...
Det lät väldigt dyrt måste jag säga. Men fortfarande så lät det på ditt inlägg att det inte ska bli dyrare för att det är krångligare.

Vad du menar med att man kan förvänta sig hantverkarskicklighet vet jag inte. Naturligtvis ska resultatet bli bra men även den skickligaste hantverkaren tar längre tid på sig om det är hinder i vägen.
 
Visst blir man less då offerterna går emot en, men vad var frågan egentligen?
 
Det går ju regla på eternittaket som du sedan lägger något snyggt plåttak på. Alternativt laga sprickor med takmassa och hoppas att det håller tätt några år till.
 
Det där med att lägga plåt ovanpå är det jag helst vill. Tänker mest att då måste man ju borra ner i eterniten vilket kanske inte är så bra (för dammet)? Men jag har läst om de lösningarna.
hantverkare 1: Fattar att det blir dyrare när det tar längre tid, bara inte så ofantligt mycket dyrare. Den offerten var väl i och för sig rätt saltad och dessutom väldigt ospecifierad så den går bort hur som helst.
 
Jag tycker att eternittak ofta är fina. Kan du inte bara tvätta det och byta ut dåliga plattor? Det heter ju fibercement numera, samma material fast utan asbest. Googlade på fibercement och hittade t ex Skånes Isoler- och takteknik. http://takexpert.com/eternittak/

Ring dem eller annan liknande firma och hör om en ekonomisk lösning för ditt eternittak.

Har också en artikel om eternittak, som du kanske har sett: Eternit, byta ut eller bevara
 
När vi köpte huset vi bor i nu, så hade man lagt betongpannor ovanpå eternittaket och det var inga problem. Du behöver alltså inte ta bort eterniten för att lägga nytt tak ovanpå om du vill spara pengar.
 
OM taket läcker så är det INTE någon bra idé att bara läkta på nytt och pannor på det, det är rent fusk i mina ögon. Pannorna tar bara bort det värsta stänket från himlen. Anledningen till att man har underlagspapp är för att den ska ta resterande fukt som rinner på undersidan av pannorna. Däremot om eterniten är hel så ser jag inget fel med det, dock får man ju vara beredd att göra om allt jobb igen när eterniten börjar släppa in fukt.
 
Tack för bra svar Marlen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.