Jag har svårt att bestämma om jag ska sätta in golvvärme i köket som jag håller på att göra om. Det skulle vara bra då det blir lite golvkallt på vintrarna. Jag har elburen värme i huset så all slags vattenburen golvvärme sovras därmed bort.

Råkade snubbla på Alumat från Heatcom som jag även frågat om i en annan gammal tråd men utan resultat. Startar därför denna nya tråd och uppskattar verkligen all slags feedback om denna produkt.

Kostnadsmässigt hamnar det på ca 9k för 20m2 inkl programerbar digital termostat samt reflektorskivor. vilket väl får ses som ett bra pris!? Men framförallt är det lätt att lägga iom att man slipper flytspackla etc. Bara på med reflektorskivorna, sedan på med aluminiummattorna som innehåller elkabeln och sedan på med golvet ! Enklare kan det väl inte bli?

ps. Tanken är att ha det i kök under parkettgolv. ds
 
Går fortfarande i tankar om denna golvvärme - finns det verkligen ingen som kan dela med sig med info?
 
Är också intresserad av att veta, har exakt samma förutsättningar. Har läst någonstans att det inte är bra att lägga värme under parkett men på deras hemsida står det att det ska fungera.
 
Hej.

Kanske har du/ni redan installerat golvvärme av något slag, men svarar på inlägget ändå.

Jag har själv bara tillgång till elvärme så vid renovering av mitt kök för 5 år sedan så valde jag mellan AluMat och golvvärmefolie.
Jag valde AluMat och det fungerar mycket bra, under har jag reflektorskivor 3mm (ser ut precis som golvfoam - något annat behöver du inte välja) och ovanpå vanlig trälaminatgolv. Det är varmt och skönt när man behöver det och det fungerar så bra att jag nu ska beställa det igen för ett annat rum. Det var när jag sökte efter billigaste leverantör som jag fann denna tråd (och den gamla).

Det finns även 6mm reflektorskivor att köpa och har du plats för det så får du ändå bättre värmeekonomi. För värmekänslan på golvet kan jag bara antaga att det inte kommer att bli någon större skillnad. I och med att värmeledningarna är inbakade i aluminiummattan så får du en jämn värmespridning i trägolvet. Den enda plats du finner kall är där "mattan" ev. saknas under golvet. Planera läggningen väl så att den täcker de ytor som ni kan tänkas placera era fötter på.

Det är så enkelt som du säger så lycka till.

Hälsningar
Kenneth
 
Hej Kenneth och TUSEN tack för din input:D:wow:!!!
Köksbygget har stått still då andra delar av huset gjorts om, men tror jag kommer slå till på AluMat.

Har du mer input/kommentarer så¨dela gärna med dig här, jag är idel öra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.