Hej allesammans,

Planerar en tillbyggnad och har fått lite oväntade extrautgifter, som man ju alltid får. Så jag kikar på olika sätt att spara in pengar här o var.

Finns det någon här som har lite tips på var man kan få tag på spårade skivor för vattenburen golvvärme till bra priser? Troligen 17-mm-system, kanske 20 - inte bestämt mig ännu. Har kollat Blocket och hittat slang till bägge delarna så valet faller nog på det system som ger mest överbliven slang till billig peng :p. Men skivor är desto svårare att hitta på Blocket...

Mvh
Elina
 
Hur skall golvet göras i tillbyggnaden?
Är det platta är dett billigast att gjuta in slangen, i träbjälklag kan man lägga i gles utan skivor.
 
Hur funkar det rent praktiskt, att lägga i gles utan skivor? Och vad är för- och nackdelar?
 
Det är inte platta :), det är vanligt träbjälklag, och det är både över och undervåning
 
Fördelar är att det är billigare och bygger inget på höjden.
Nackdelar är att det är mera jobb än att lägga spårad spånskiva.

Sedan beror det på vad du skall lägga för golv ovanpå. Ev åker du på att lägga vanligt golvspån och då kan man fundera på att fräsa ur spåren ur det istället.
 
Hmm intressant, men det får nog bli spårade spån direkt. Snickaren måste ha ett golv på plats så fort som möjligt :/.

Ni som har tips på billig spårade golvspånskivor får gärna inboxa mig :)
 
S
verkar det ta för lång tid att montera "bräder" istället för spånskivorna?
blir nog billigast med bräder.
någon kommer nog föreslå spånskiver som du fräser spår i.
 
När vi gjorde samma övning på 120m2 på helentreprenad valde snickarna färdigspårat då det skulle bli billigast totalt sett..
 
S
man brukar få köpa hela paket när det gäller dom spårade spånet.
tänkte mest på spill skillnad. köpa bräder där alla används eller få ett par skiver över.
sen priskillnad på vara privat
vändskiva mitt pris 68kr beijerspris 108kr(båda med moms)
spåradskiva mitt pris 104kr beijerspris 213kr(båda med moms)
 
Jag köpte raka spårade spånskivor och fräste ur svängarna själv, tog bara en rund mall och ritade var jag skulle fräsa.
Man fick tänka till lite och rita ritning på slangen så man inte fräste på fel ställe bara.

Salle
 
Rita riktning. Jäävllla stavvgnisknottroll

Salle
 
Kolla hornbach om du har en i närheten. Dom har iaf lös slang och plåtar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.