Hej!
Håller på med ett att kapa "toppar" på stenar typ sänka 10-15 cm under markytan, och det går utmärkt med vinkelslip och diamantklinga, samt kilar, har tagit god tid på mig för att inte undvika överhettning
på skivan, men till sist så körde jag för hårt och skivan verkar ha blivit lite oval, eftersom den nu "studsar" något vilket försämrar sågkapaciteten så den skivan kasseras.

Så min undran är om man kan kyla med vatten under sågning eller om det försämrar skärförmågan?
Visserligen kunde jag testa, men känner mig osäker om det typ kan medföra andra "risker" typ att skivan hugger etc.

Med vänlig hälsning
gardvik
 
Förutom att det stänker och man blir blöt kan jag bara se positivt på att strila vatten där man kapar. Klingan lär må mycket bättre av det.

När vi la om taket gjorde vi så här för länge sedan:

PICT1376.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

PICT1375.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vg använd jordfelsbrytare....
 
M
Kör du med vanlig elektrisk vinkelslip så bör det bli en förbättring rent sågtekniskt med vattentillförsel. MEN vinkelslipen i sig är med största sannolikhet känslig för vatten.
 
S
försökte med bilden visa att det finns stora klingor som kyles med vatten.
funkar en trädgårdsslang för ditt brukar eller göra en mathiass lösning?

och så klart jordfelsbrytare.
 
Redigerat av moderator:
Alla "riktiga" maskiner för att skära i sten och betong har vattenkylning för skivan, så jag kan garantera att det inte försämrar skärförmågan. Men som sagt, var försiktig med elverktyg som inte är gjorda för att få vatten på sig!
 
Tack för snabba svar, då testar jag med vattenkylning och ser till att koppla över jordfelsbrytare samt även hålla
vinkelslipen från vattenduschen:)
 
jag skulle ta vattenslangen och låta det rinna sakta över stenen.
 
Jag har också kört med vatten. Det var väldigt bra för skärandet, och ännu bättre vad gällde dammet.

Men inte fullt lika bra för maskinen. Jag skäms faktiskt (brukar ju tjata om elsäkerhet), när jag hade kapat en stund började det kittla i handen. Handskarna var genomblöta. Uppenbarligen fick jag en krypström i mig (dock skyddad av jordfelsbrytare). Jag borde givetvis ha avbrutit, men jag bytte bara till torra handskar. Sedan efter 3 -4 ytterligare kapningar (kapade ett antal 30mm granitplattor) så avbröt jag för kvällen när det började kittla igen.

Då använde jag en slip med 130mm skiva, maskinen var köpt på Rusta för typ 200kr. När jag hade en enda kapning kvar (160cm lång) pajade maskinen, efter typ 50m total kapning.

Jag tänkte att nu får det bli en lite mera märkesmaskin, fastnade för en Ryobi för 1200kr. Den pajade efter en halv kapning. Efter dissektion visade det sig att kolhållarna var för trånga så kolen satt fast stenhårt, därmed blev det glapp. Skräpmärke!

Åkte och handlade en ny maskin denna gång återigen jättebillig, Lidl hade kampanj just då, kanonbra maskin för 299 kr, om jag minns rätt. Mycket bättre även att använda än Ryobi. Men nu har jag slutat köra med vatten.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Diamantskivorna är ju så billiga, särskilt i de mindre storlekarna att jag inte skulle riskera livet med bevattning. Jag har använt skivor torrt i flera dagar till granitkapning innan de slitits ut. Var noga med att inte trycka på för hårt så skivan går varm, får kast eller nyper fast, för det gillar inte skivorna. Dammet är förstås inget roligt. För din egen hälsa behövs P3-mask, gärna helmask. Buskar och byggnader blir grå om man kapar mycket. En blåsig dag när vinden ligger rätt är bra :).
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.