Vi har hittat ett hus vi är intresserade av och som ligger i en väldigt vettig prisklass. Huset är i 1 1/2 plan och i trä, byggt 1939. Ett väldigt lagom hus på alla sätt och vis. Vi har tagit del av besiktningsprotokollet och enligt det föreligger det risk för fuktskador pga rabatter inpå husväggen, utanpåliggande rör i källaren är rostiga, en sockel vid källaringång är sprucken och lutar åt höger, några fönster behöver bytas (flera redan bytta), stuprören är inte anslutna till markledning, mikrobiell påväxt i underlagstaket - förbättra ventilation och täta mot vinden rekommenderas, höga fuktvärden i grunden delar av året, rötskador i bjälklaget i ett hörn, puts och färg släpper från källarväggarna (utvändigt fuktskydd dåligt?), sprickor och lut i ytterväggar, badrummet bör prioriteras vid renovering invändigt pga risk för fuktskador...

jösses vilken lång radda det blev! För mig som inte har koll är det här obegripligt... Vill ni hjälpa mig att tolka? Bör vi lägga benen på ryggen och springa eller är det sånt här man får räkna med?
 
luscious skrev:
Vi har hittat ett hus vi är intresserade av och som ligger i en väldigt vettig prisklass. Huset är i 1 1/2 plan och i trä, byggt 1939. Ett väldigt lagom hus på alla sätt och vis. Vi har tagit del av besiktningsprotokollet och enligt det föreligger det risk för fuktskador pga rabatter inpå husväggen, utanpåliggande rör i källaren är rostiga, en sockel vid källaringång är sprucken och lutar åt höger, några fönster behöver bytas (flera redan bytta), stuprören är inte anslutna till markledning, mikrobiell påväxt i underlagstaket - förbättra ventilation och täta mot vinden rekommenderas, höga fuktvärden i grunden delar av året, rötskador i bjälklaget i ett hörn, puts och färg släpper från källarväggarna (utvändigt fuktskydd dåligt?), sprickor och lut i ytterväggar, badrummet bör prioriteras vid renovering invändigt pga risk för fuktskador...

jösses vilken lång radda det blev! För mig som inte har koll är det här obegripligt... Vill ni hjälpa mig att tolka? Bör vi lägga benen på ryggen och springa eller är det sånt här man får räkna med?
Huset är från 1939 så det är inte särskilt ovanligt att en besiktning ser ut så.

Personligen tycker jag inte det är så farligt men alla är olika.

Mycket är ju inga konstigheter, mikrobiell påväxt på underlagstaket är nästan standard på hus av denna årsmodell, täta alla genomföringar och sätta ventiler brukar göra susen.

Gräva bort rabatter är ju inget kul jobb direkt men kostar inget.

Byta fönster kostar lite grann men hur panik är det?

Osv.

Frågan är ju vad huset kostar och om det blir tokigt att lägga ner de pengar som behövvs för att få iordning huset.

Skicket bör ju avspeglas på prislappen
 
Huset ligger på 595k i utgångspris och är taxerat till 792k. Ligger i ett litet samhälle utanför en medelstor svensk stad. Snittpriset på ett hus där är enligt booli 1,9 milj. men då ligger det en del stora gårdar runt om. Vi är inte direkt vana att renovera men lär oss gärna. Vill dock inte behöva fixa alla dessa saker direkt. Rabatter osv tar ci säkert bort till våren oavsett orsak om vi får huset. Ang fönstren står det att de är torra och färgen släpper.
 
Taket är nytt 2009 och luftvärmepump från 2008/2009, västra fasaden är bytt och tilläggsisolerad och golvbjölklaget i matsalen bytt 2013.
 
Som sagt inget direkt anmärkningsvärt. Det där med påvxten i underlagstaket, är med största sannolikhet inget problem. Men jag är lite undrande över formuleringen "underlagstak", värt att kolla vad han menar med det. Det borde betyda att det finns mörka fläckar på råsponten inne på vinden, alltså uppe i taket på vinden.

Sådana är för det mesta inget större bekymmer, men om det är mycket så kan det bli ren röta, och då är det värre, dock mindre vanligt.

Annars är det väl anmärkningen om badrummet som kommer att bli dyrast att åtgärda, men det har du förhoppningvist sett själv, även utan protokoll?

Den spruckna sockeln skulle jag nog ta och titta lite på så det inte är en omskrivning för att huset har allvarliga sättningsskador.

Rostiga rör är inget problem, titta bara så att det är ytlig rost. OM det är kallvattenledningar så bör du räkna med att byta ut dem relativt snart, kanske inom 5 år. Dels kommer de förr eller senare att börja läcka pga. rost (från insidan), dels blir det väldiga avlagringar av mineraler blandat med rost, så det kanske inte är kvar mer än 1/4 av inre diametern eller värre.

Om det är värmeledningar så är de oftast OK. De rostar inte invändigt på samma sätt eftersom det inte finns något syre i vattnet som cirkulerar. Och tappvarmvattenledningar är i princip alltid av koppar, värmen i kombination med syrerikt vatten skulle få en stålledning att rosta upp på några få år.
 
Taket bör du kolla/få kollat. Vad de menar med bytt.

Det där med bytt golvbjälklag, får min varningslampa att blinka. Varför har de bytt bjälklag? Vad finns under? Hur ser resten av bjälklagen ut?

En vanlig orsak att byta ut bjäklag är att det drabbats av röta om det är en krypgrund, alltså mark under. Då gäller det att man inte bara byter bjälklaget, utan att man dessutom åtgärdar det egentliga problemet med fukt i grunden.

Och OM de har eller har haft problem med fukt i grunden så är det också viktigt att undersöka så att det inte finns kvarvarande mögelhärdar, ex. en bit upp i väggarna.

Nu kan det ju finnas någon helt annan orsak till bytet av bjälklag, men undersök noga hur det ser ut under huset.
 
Det finns angivet rötskador i bjälklaget i ett hörn så det är mycket möjligt att den bytta delen var pga röta. Ang taket står det "-Nytt tak med ny underlagspapp, nya läkt samt takplåt.".
 
Att stuprören inte är anslutna till markledning är inte bra. Vid regn går allt regnvatten direkt ner i marken intill källaren. Det hade jag fixat rätt snart. Antingen genom att leda bort vattnet eller sätta en tunna under om ni inte kan ansluta er till markledning.
 
Taket låter OK, men se till att kolla så det verkligen är OK också.

Det där med rötan skulle jag nog ha bekymrat mig över en del. Det kan vara ett litet problem, som är åtgärdat. Men det kan också vara ett jätteproblem.
 
Jag tycker det låter som att ni behöver dränera om och leda bort stuprören (och då åker ju rabatterna med). I ett hus med källare skall man väl inte få rötskador i golven om inte grundmurarna är rejält fuktiga (och kanske marken ligger för nära bjälklaget).

Annars låter det väl inte som några konstigheter..
 
Av texten i TS första inlägg så tycker jag inte det är några konstigheter. Ventilera vinden, gräva rabatter är ju i princip standard att göra på gamla hus. Hur stort är huset? Och vad finns det för budget för att fixa till huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.