Hej, vi ska göra om vårt badrum som idag har en radiator. Nu satsar vi på elektrisk golvvärme men tänker oss även en handdukstork (vattenburen). Huset är från 1981. Badrummet kommer att bli cirka 5 kvm (en smärre förstoring) och har en yttervägg.
Vi vill att handdukstorken även ska kunna fungera som en schyst uppvärmare för badrummet, som ett komplement till golvvärmen. Vilken effekt bör handdukstorken ha för detta ändamål? Jag kan förstå att det är svårt att svara exakt på frågan, men kanske en minsta effekt eller ett spann?

Tacksam för svar
 
Räkna på 75W/kvm så räcker det med marginal.
 
C
Visst bidrar torken i viss mån till att värma upp rummet, men en handukstork är inte konstruerad som ett element så det kommer inte att vara jämförbart. Först och främst har den inte särskilt stor värmeavgivande yta, för det andra så är den inte konstruerad för att skapa ett luftflöde över ytan, särskilt inte när du hänger handdukar på den, för det tredje arbetar den med relativt låg temperatur. Du vill ju inte att handdukarna skall förkolnas :)
Syftet är ju att torka dina handdukar till så låg kostnad som möjligt.

Den elektriska märkeffekten behöver inte betyda så mycket för värmeeffekten. Om den inte kan omsättas till omgivningen slår termostaten av. Visste inte ens att det fanns någon större variation, bortsett från att en större tork har högre effekt förstås.

Men välj en tork som har så stor värmeavgivande yta som möjligt. Men notera att du kommer att slösa el i onödan om du vill ha torra och varma handdukar även på sommarhalvåret.
 
Redigerat:
Nu var det ju en vattenburen tork TS tänkte sig så risken för förkolnade handdukar är nog obefintlig. Men du har helt rätt i att de tyvärr inte avger särskilt mycket värme, just på grund av sin konstruktion. This behavior is by design som det också heter :)
 
C
Så sant :D
Ett tips om man vill ha varma/torra handdukar även på sommaren och inte har den ansluten till en året-runt-slinga är att köpa en tork som även har elpatron. Jag kör en sådan kombo och det funkar bra så länge man inte glömmer att stänga av vattnet när man slår på elen :)
Har dock noterat att den nog går 75% av tiden på el. Men det beror ju på hur bra isolerat man har...
 
Samma här, har också elpatron i handdukstorken. Har dock aldrig använt den. Jag monterade också en ballofix på anslutningen till handduktstorken för att undvika självcirkulation när man kör på elpatron på sommaren.
 
C
Ja annars har man en liten elpanna.:p
I mitt fall är det dessutom flerbostadshus så värmevattnet har cirkulation året runt. Min tork (Svedbergs) kom komplett med ventilvred och returstrypning på fördelningen.
 
E
Helt offtopic men men; cpalm, din bostadsrättsförening kanske ska ta in en energirådgivare om ni har värme och cirkulation på året runt. Vi i våran förening (ett hus, 30 lgh) sparar ca 40kkr/år efter optimering av värmesystemet. I en förening betalar ju alla tillsammans.
 
C
Emil_K skrev:
Helt offtopic men men; cpalm, din bostadsrättsförening kanske ska ta in en energirådgivare om ni har värme och cirkulation på året runt.
Tack för tipset. Det är ingen värme på året runt förstås, men cirkulationspumpen går konstant. Det är genomgånget rätt nyligen så jag tror det är OK. Får för mig att det är så det funkar i större anläggningar. Har dock inte funderat på varför, kan kanske vara för att undvika korrosion, luft, eller avlagringar, eller så är det helt enkelt så att styrsystemet inte är tillräckligt smart för att kunna stänga ner pumpen när det inte shuntas in värme i värmeväxlaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.