Hej!
Håller just nu på att gräva upp avloppet ner till vägen. Det är ca 20 meter ner dit. Just nu varierar lutningen från 3-20 cm per meter. Det är alltså inte 1-2 cm som det ska vara, och detta är gamla keramikrör. Ska byta till plaströr nu men om jag har 1-2 cm per meter kommer jag ju inte kunna pricka rätt till utloppet i vägen.

Min fråga är alltså kan jag ha 1-2 cm hela vägen och sen ha ett "stup" längst ner för att hamna rätt ner i vägen (om ni förstår vad jag menar?) och OM det går, vad är min/max lutningen på det stupet(Har hört att det ska vara 45-90 grader)? Var borde jag ha det, längst ner?

Tack på förhand!
Nicholas
 
Krilleman
Jag har råkat på flera "ingenjörer" (läs ritnings-nissar) som påstår sig ha belägg för att 30º får det max vara på ett "stup" för att korrigera nivåskillnader.

Beroende på djup så borde det vara lättare för dig att lägga dessa böjar nära anslutningspunkt i gatan. Då slipper du gräva så djupt. Men det ska ju fortfarande vara frostfritt.
 
Tack för snabbt svar!
Ok, så inte ha mer än 30 grader. Hur djupt är det för att det ska vara frostfritt? Än en gång har jag hört olika.... just nu tror det är ca 1 m (nära huset) där det är som grundast men upp till 1,9 m.
 
Krilleman
Frostfritt är olika beroende på var i landet du befinner dig!

Och välkommen till Forumet Nicholas!

Edit

Hittade denna tydliga karta här:

V-0312-G56-L.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack!
Har nyligen flyttat in i ett renoveringsprojekt, så kommer nog vara en flitig användare :)!
Vi bor nära borås...?
 
Ok! så det blir väl att isolera nära huset! Tack! Har verkligen hjälpt mycket! Ska ut och mäta exakta djup imorn för att se! Måste göra detta snabbt nu, det är ju minusgrader på natten redan :-S!
 
Hej igen!
Ja nu är jag nästan färdig, Vill bara kolla om ni tycker det jag gjort är ok...
Från huset är lutningen 2-2.5 cm per meter fram till ett stup som är 30 grader och ca 60 cm djup. Den delen av röret är ca 1.30 m lång. sen återgår den till 2-2.5 cm per meter ett tag till och sen blev det ett till stup på 30 grader som slutar i gatan. Var tvungen att göra på detta sätt (med 2 stup) då terrängen inte tillät så mkt annat. Min fråga är väl om detta är ok :confused:... vill ju helst inte börja lägga igen om jag inte är säker. Än så länge har det inte varit några problem (1 vecka)!
Tack igen!
Nicholas
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ser OK ut

Glöm inte att packa väl under rören väl så du inte får svackor av sättningen som kan bli!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Är det verkligen så att stalp ska va 30gr?
Har lagt stalp på byggen flertal ggr med både 45 och 90 graders (alltid använt 45 gr böjar såklart)

Angående igenfyllning så är det mycket viktigt att fylla igen och packa med rätt material så att man minimera sättningar samt att för vassa stenar ligger an mot röret.
 
Krilleman
Ja, dom nivå-skillnader jag lagt med 30º fungerar än. Men det innebär ju inte att 45º inte fungerar heller för den delen.

Men 90º (=dubbla 45º) skulle jag garanterat hålla mig borta ifrån i mark. Det känns inte alls bra. Desto mjukare böjar desto bättre!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.