Jag undrar om det är så att det nybyggda huset alltid får en snarlika värdering på det belopp som det kostat?

Är det någon som fått sitt hus värderat några hundra tusen kr mer än ni lånat?

Vi kanske får köpa en tomt som ligger fint ca 100 m från havet rätt billigt, och skulle gärna vilja slippa topplån.

Trebarnsmamman
 
Tja detta har nog mycket att göra med hur mycket ni gör själva.
Bottenlånet brukar ligga på 85% av marknadsvärdet (sa min bank i alla fall). Så får du huset värderat till 2milj och har lånat 1,7milj ska du slippa topp lån.
 
Hej, vi fick vårt värderat mer än vad det kostade pga att bara själva huset gått upp ca 120 000:- + tillvalen lite till om man byggt ett likadan hus idag.

Sedan hade jag lagt ca 30 000:- åxå på lite marksten å annat och även deta slängde de på.

Betalade bara ni 50 000:- sen var topplånet borta ;D Skönt som tusan

;D
 
Min erfarenhet är att bankens värdering är ganska godtycklig, så länge man bygger i någorlunda attraktiva områden. Så här lät det när vi skulle göra vår värdering:

- Hur mycket vill ni låna?
- xxx kr.
- OK, då lägger vi en värdering så att ni får allt i bottenlån.
 
Hej!

Värderade vårt hus nyligen och det värderades till 3 275 000 och vår byggkostnad på ca 2 925 000. Så inget topplån utan insats! :)

Vår bank betalde dessutom den oberoende värderingsmannen.

/Peter
 
Fick mitt till 95% färdigbyggda hus värderat av en oberoende värderingsman. Det blev värderat till 160-170% av byggkostnaden. Det är alltså mitt eget arbete som bidrar till överskottet.
 
Bumpar tråden lite.

Har kollat med de flesta banker som har byggnadskreditiv och i samtalen kommer alltid värderingen upp. De absolut flesta, alla utan en säger att "så länge ni inte bygger för fantasisummor så värderas huset till byggkostnaden".
Den bank vi valt säger istället att man inte alls ska räkna med att värdet är detsamma som byggkostnaden, vilket känns mer seriöst tycker vi.

Vår undran är nu hur väl bankernas värderingar stämmer med verkligheten, någon med erfarenheter?
 
S
Det har väl med vart man bygger huset. Bygger du en villa för 2 miljoner i någon träskmark i Jämtland så är den värd 150.000kr och bygger du den i centrala Stockholm så är den värd 60 miljoner kr.
 
Jo det är klart. Min undran är mer om man först fått en värdering på 3 miljoner och sedan när huset står färdigt är det plötsligt värderat till 2, eller 4 miljoner...
 
Vi hade byggnadskreditiv i Swedbank och tror de kollade informellt med sin mäklare (Fastighetsbyrån) om det var rimlig värdering på ungefärlig byggkostnad när vi skulle lägga om kreditivet till bolån. När vi ca halvåret senare bytte bank ordnade de så att en mäklare kom ut och gav en värdering...som då var högre. Vi har dock inte haft så hög belåning.
 
Det är ju bra om värdet går över kostnaden. Men hur säker är den första värderingen inför byggkreditivet att använda som argument ifall den slutliga värderingen blir flera hundratusen lägre. Någon som varit i sådan situation?

vi ska snart göra en värdering och när jag kollar runt på försäljningarna i området (blandat skick, läge och ålder på husen) är spannet mellan 1,3 - 3,4 miljoner, vilket gör det svårt att göra en vettig bedömning. Därför undrar jag hur säker den första värderingen anses vara. Bara så man inte bygger ett alltför dyrt hus!
 
Redigerat:
Det finns nog inget utrymme att "argumentera" mot den slutliga värderingen. Men rationellt sett så kommer banken att försöka hitta bra lösningar, om ett sådant problem uppstår. OM banken har beviljat ett byggkreditiv, så ingår det i bedömningen att det skall gå att få till en slutlig finansiering som fungerar. En bank har inget intresse av att placera sina kunder i ekonomiskt trångmål, en kund med problem är olönsam för banken.

En sådan lösning kan ju vara att banken beviljar mer topplån, än de skulle inom sina normala ramar. Banken kan inte acceptera att huset belånas med bottenlån över sitt värde. Där har banken en skyldighet även mot de som lånar ut pengarna på den bostadsobligation som "gäller" ditt hus. Banken garanterar att det finns säkerhet för obligationen. Visserligen givetvis inte öronmärkt just på ditt hus.

Går det riktigt illa så kanske banken föreslår en lösning där huset måste säljas, då vet jag att banker i många fall tar en oväntat stor del av "skulden", dvs. det förlustlån som kunden får ut ur affären skrivs i många fall ned till en hanterbar nivå. Som sagt banken har inget intresse av att ha en kund med en skuld som är omöjlig att hantera, det ger bara en utdragen plåga för banken. Det gäller för banken att kunden så snabbt som möjligt är på banan ekonomiskt och återigen kan bli en lönsam kund. OM man hamnar i en sådan otrevlig situation, så är det viktigt att man samarbetar med banken, inte bara gräver ner sig. Får banken gå till kronofogden så försvinner möjligheterna för en konstruktiv lösning.
 
  • Gilla
MRK
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.