Hej

Jag har ett gäng gamla tvåglasfönster i huset. Ramarna på de två fönsterhalvorna sluter inte riktigt tätt mot varandra även när "haspen" som håller ihop dem är så hårt åtspänd som det går. Eftersom det är lite si och så även med passformen mellan fönsterbåge och fönsterkarm har jag en känsla av att detta leder till att det kommer in rätt mycket kalluft mellan fönsterhalvorna, vilket i sin tur leder till att jag får det svalare inomhus.

Har jag någonting att tjäna på rent värmemässigt genom att täta springan mellan fönsterhalvorna så att luften däremellan blir mer stillastående och därmed kan/borde få en mer isolerande verkan? (För undanröjande av tvivel så är fönstren väl dragtätade så det är inte det som är problemet).
 
Hej,

Hade kopplade 2glas förra vintern som drog kallt och hade invändig kondens varje morgon bör vi vaknade.

Nu gjorde jag inget med de fönsterna då (utbytta nu) men jag läste om några olika alternativ.

Ett sätt var att montera en plexiglasskiva mellan glasen.

Ett annat sätt var något jag fann i utlandet. Ser ut som gladpack som man tejpar fast på innerkarmen/bågen. Resultatet skulle tydligen bli tätat fönster med bättre isolerförmåga.
 
Det skall inte vara tätt mellan bågarna, då får du kondens (imma) mellan glasen. Du kan testa att sätta dammlist (skumgummi som släpper igenom en del luft) om det är väldigt stora glipor.

Däremot skall det vara tätt mellan båge och karm, så se över tätningslister.
 
  • Gilla
Allman och 1 till
  • Laddar…
Jag gjorde ett test med dessa plexiglasskivor i vintras. Stocksundet Byggsystem som säljer plexiglasskivor för detta ändamål säljer just ett "testkit" som jag monterade på ena fönsterbågen i ett av våra kopplade 2-glasfönster.

Montaget var superenkelt. Bara att klippa till skivan med en vanlig hushållssax och klistra fast den medföljande dammlisten.

Därefter körde jag ett test där jag monterade en termometer på bågen där plexiglaset monterades och en på den utan plexiglas. Det blev faktiskt en liten skillnad. Utetemperaturen var ca 10 minus och på den "vanliga" bågen så höll ytglaset en temperatur på ca 12 plusgrader medan den bågen där plexiglaset var monterat höll ca 14 plusgrader.

Mao, de ger en effekt även om den inte är stor. Detta i kombination med nya tätningslister mellan både och karm ger nog en märkbar skillnad för väldigt liten peng.
 
Hej
Har man invändig kondens är det ventilationen man ska se över.
Är inomhusluften så pass fuktig vintertid är det något som inte står rätt till.
Fredrik
 
Har man ett gammalt hus med självdrag så ska det vara lite otätt så att man får en fungerande ventilation. Byter man till nya täta fönster brukar man ofta få sätta in ventiler.

Kondens är som sagt ett tecken på för dålig ventilation. Standardfixen i hus med självdrag är att sätta in en badrumsfläkt som hela tiden går på lågvarv.
 
Fredrik Å skrev:
Hej
Har man invändig kondens är det ventilationen man ska se över.
Är inomhusluften så pass fuktig vintertid är det något som inte står rätt till.
Fredrik



Det beror på flera olika saker, ventilation kan vara en av dem. Jämför med att ta fram något kallt från kyl. Beroende på temp o RH blir det ganska snabbt kondens.
 
Det är för hög rh inne om man får kondens på insidan av fönstren.
 
Fredrik Å skrev:
Det är för hög rh inne om man får kondens på insidan av fönstren.



Eller så låg daggpunkten på fönstret när en temp som möjliggjorde kondensen. Nu har vi kondens på utsidan av fönster ist. för på insidan.
 
Vi har vanliga kopplade fönster från 67 i vårt hus.
2 gånger på 5 år har det varit imma på fönstren.
1:a gången hade förre ägaren varit smart och satt tätningslist mellan fönstren i källaren.Bort med listen och sedan dess har det inte hänt.
2:a gången hade vi paltbak med 4 st stora kastruller med kokande vatten på spisen och spisfläkten hann inte evakuera all ånga.10 min efter att paltkoket var klart försvann imman.
Fredrik
 
Ok, låter välventilerat. Det är bra att du inte får kondens på dina fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.