Har i dagsläget vattenburet med radiatorer som ska ersättas av golvvärme.Nu undrar jag var matningen från pannan till golvvärmeautomatiken, shunt etc. ska grenas.
Är det i röret efter cirkulationspumpen?


Min undran rotar sig i att det sitter ett reglage på röret, svart box som är skymd av kablarna, som kommer direkt från pannan, reglaget hör ihop med termostaten jag har till radiatorerna.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den svarta klumpen är en shuntmotor som reglerar shunten som sitter där. Om du byter ut alla radiatorer till gv har du ju redan pump och shunt. Ska du ha både och så kan du beroende på vilken temp dina raddar behöver behöva ytterligare en shunt och pump för din gv. Avstick för gv sätts före shunten och efter pumpen.
 
jensaro skrev:
Den svarta klumpen är en shuntmotor som reglerar shunten som sitter där. Om du byter ut alla radiatorer till gv har du ju redan pump och shunt. Ska du ha både och så kan du beroende på vilken temp dina raddar behöver behöva ytterligare en shunt och pump för din gv. Avstick för gv sätts före shunten och efter pumpen.
Jag kanske är trög, men shunten är den lilla svarta boxen vänster om cirkulationspumpen på bilden?
Shuntmotorn är den stora svarta boxen?
 
samtheman skrev:
Jag kanske är trög, men shunten är den lilla svarta boxen vänster om cirkulationspumpen på bilden?
Shuntmotorn är den stora svarta boxen?
Den lilla svarta vänster om cirkulationspumpen är blandningsventilen för varmvattnet, bör vara ställd på max 65°C.

Shunten med tillhörande shuntmotor är snett bakom-tillhöger om cirkulationspumpen.
 
Sorry, till höger är både shunt och shuntmotor (stora svarta). Denna är till värmen. Till vänster är en blandningsventil som jag gissar är till varmvattnet.

Demmpa hann före..
 
Shunten är alltså inlindad i isolering, dit sladden går från shuntmotorn?

Luddigt första inlägg av mig.
Jag ska behålla ett gäng radiatorer, men koppla in golvvärme med ny styrning etc. till golvvärmen.
Så var ska jag grena för inkoppling av golvvärmeautomatiken?
 
Nej shunten är den klump i mässing eller gjutjärn som shuntmotorn sitter på. Avgrening gör du som sagt före shunt och efter pump.
 
Dvs rakt ovanför kulventilen med blått skaft och rakt ovanför pumpen.
 
peternicklas
Utgående matning på varmvattnet borde vara där tempmätaren sitter. Gå på med din golvvärme på denna. Se till att ha en egen shunt med styrning samt en egen cirk.pump för golvvärmen. Styrningen för att du inte ska köra ut för varmt vatten till golvvärmen samt pumpen för golvvärmen är ett eget system. Upponor med flera har denna typ av lösning. t.ex. push 12 om det inte är för stora ytor som gollvärmen ska värma.
 
  • Gilla
Tommor
  • Laddar…
Tack för svar!

Innan denna operation ska börja måste jag plugga en radiator.
Hur går jag tillväga för att tappa ut så lite vatten som möjligt? Och hur återfyller jag systemet efter pluggning?
Radiatorn sitter på entreplan med totalt sex radiatorer, på andraplan har jag två radiatorer till.
 
Två bilder till
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som vill hjälpa?
 
Av det jag kunnat läsa här, så känns det inte som om du ska göra en sån här sak. Inget elakt menat, men det finns en anledning av folk har detta som jobb..
 
Det finns ju ROT.. ;)
 
Eftersom du ska behålla raddarna, och komplettera med GV behöver du en ny shuntgrupp som reglerar tempraturen till GV.
Antingen en Uponor Push12 som peternicklas föreslår, eller en LK M60.
Båda är byggna för att kopplas i ett befintligt system, och ersätter en radiator, eller kopplas in som en ny radiator.
Dom har en egen cirkulationspump för att cirkulera vattnet i GV, samt en shunt som kan styras av olika sorters termostater, aningen statiskt, via kapillärrörstermostat eller elektrisk termostat.

Inkopplingen och injusteringen är inte en trivial sak att lösa. Jag skulle rekomendera dig att läsa på dels i forumet, och del i monteringsanvisningar.

http://produkter.lagerstedt-krantz.se/Intranet/IntranetFrameset.aspx?Profile=se
-> LK golvvärme

http://www.uponor.se/solutions/vvs-for-hus-och-hem/golvvarme/good-to-know-about-your-ufh.aspx
http://www.youtube.com/watch?v=aW9acfb6L24
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.